Ska byta råspont,läkt och plåt på mitt tak men sitter och velar vad jag ska köra med för papp på sponten, vad är det som gäller idag?? varit inne på bison175, yep700 eller vanlig papp. har en fuktig kallvind under och vill hjälpa den andas på alla sätt att ,därför jag var inne på bison 175 men det kanske inte har nån betydelse. vad säger ni??

Rickard.
Har du en fuktig vind spelar det ingen roll vad du väljer, det måste lösas på annat sätt om det nu är ett problem. Att det ibland är fuktigt på en kallvind spelar ingen roll men får man problem så måste man försöka leta orsaker.

Yep700 eller yap 2200 är bra val som underlag på råspont.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Har du en fuktig vind spelar det ingen roll vad du väljer, det måste lösas på annat sätt om det nu är ett problem. Att det ibland är fuktigt på en kallvind spelar ingen roll men får man problem så måste man försöka leta orsaker.

Yep700 eller yap 2200 är bra val som underlag på råspont.
Hej tack för svar, vad jag menar med fuktig vind är = kallvind utan ångspärr till bodel.

Rickard.
M martin h82 skrev:
Hej tack för svar, vad jag menar med fuktig vind är = kallvind utan ångspärr till bodel.
Har du inga problem idag så finns det absolut ingen anledning ändra något, på med en ny hatt bara ;)

Varför ska du byta råsponten?

Varför ska du byta råsponten?
Mögel, dock inte blivit värre sista 15 åren men blir äcklad av skiten och när jag ändå byter tak så.

Men när är diffusionsöppen papp lämplig??

Rickard.
M martin h82 skrev:
Men när är diffusionsöppen papp lämplig??
T ex i ett parallelltak utan råspont där man isolerar ända upp mot duken och har ångspärr på insidan. Dvs ångspärr-isolering-difföppen duk-läkt-yttertak helt utan luftning eller hålrum.

Eller möjligtvis i diverse mer unika vindslösningsr utan ventilation med delvis eller hel uppvärmning. (lite djupt vatten här för mig)

Redigerat:
Ingen mer som har tips på bra underlag??

A
Jag kan bara tillägga att vid byte av tak på mitt hus 60 tals med kallvind så blev taket tätare och mängden mögel ökade.

Dock håller jag med att det är bättre att åtgärda grundproblemet som är fuktig luft från inomhusmiljön letar sig upp...

Det går ju även att tänka/titta på är en klimatvind dvs lägga en viss isolering utanför råsponten men vet inte hur mycket bevis som faktiskt finns för att det fungerar alltid...

Rickard.
mathiash77 skrev:
Jag kan bara tillägga att vid byte av tak på mitt hus 60 tals med kallvind så blev taket tätare och mängden mögel ökade.
Berätta mer om bytet.
Att byta gammal papp till ny papp på råspont skulle öka fuktigheten på vinden tror jag inte en sekund på. Ny råspont är dock såklart betydligt fuktigare än gammal men det är bara tillfälligt.

Jag tycker att om ändå hela taket ska bytas så passa på att isolera utvändigt, då slipper ni ha en kallvind.
För två år sedan gjorde jag just det, jag monterade 100mm cellplast på råsponten, och numera ligger temperaturen på vinden sällan under 10 plusgrader vintertid, det leder även till att den relativa fuktigheten är betydligt mycket lägre.

A
Berätta mer om bytet.
Att byta gammal papp till ny papp på råspont skulle öka fuktigheten på vinden tror jag inte en sekund på. Ny råspont är dock såklart betydligt fuktigare än gammal men det är bara tillfälligt.

Förlåt om jag var otydlig, det var samma råspont men ny underlagsduk. Efter bytet fick vi mycket mer påväxt på råsponten och den enda orsaken var tätare underlagsduk.

Rickard.
mathiash77 skrev:
Förlåt om jag var otydlig, det var samma råspont men ny underlagsduk. Efter bytet fick vi mycket mer påväxt på råsponten och den enda orsaken var tätare underlagsduk.
Det är svårt att argumentera mot din verklighet men att den mikroskopiska mängd fukt som teoretiskt kan ventileras ut genom en dålig papp (skulle måsta vara riktigt dålig) skulle vara det som gör skillnaden tror jag bara inte på.

Ett annat takmaterial som reflekterar bort mer av solens värme eller inte kan lagra lika mycket värme eller helt enkelt ett längre avstånd/bättre luftning mellan råsponten och takmaterialet skulle troligtvis göra större skillnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.