P
Räcker det med YAM eller ska man ha YAP papp som underlag till Trebolit Glaciär 3 grader?
är det någon vits med att klistra skarvarna på underlagspappen?
 
Produktdatabladet för Glaciär 3 säger:
"Produkten monteras ovanpå en underlagspapp motsvarande YAM 2000."
Vi får väl lita på dem, att det räcker med YAM (vilket i Trebolit-fallet verkar vara 122 eller 123, jag vet inte skillnaden?)
 
Pratade med Mataki häromdagen.

Till låglutande papptak skall man använda YAM och inte YAP då det kan orsaka problem. Något med att YAP materialet inte funkar bra tillsammans med ytpappen och kan orsaka bubblor på taket.
 
Förövrigt la vi underlagspappen horisontellt mot lutningen. Klistrade alla spikhuvuden samt alla skarvar. Just to be safe ;)
 
Lånar tråden :)

Min byggare säger att vår taklutning kommer visserligen bli under 14 grader (hamnar på ca 11). Men han säger att det funkar med bara vanlig underlagspapp ändå, och betongpannor ovanpå men man kan lägga dem tätare med kortare läktavstånd så att överlappet blir större och skyddar mer mot uppträngande vatten.

Är det vettigt det han säger? Eller borde jag absolut ha underlagspapp+ytpapp? Vilka sorter gäller nu för tiden i så fall?

Tusen tack på förhand!
 
Jag har kört på lägre lutning än 14 grader och det funkar. Däremot om det blir en skada kan du inte använda dig av garantin från tillverkaren. Din hantverkare kan väl ge dig ett skriftligt garantibevis att det ska hålla?
 
Tack för snabba svaret!

Men gäller villaförsäkringen eller är det kört där också? Så man får tvista mot byggaren? Hmm.
 
Att dom kollar lutningen är osannolikt men om det uppdagas så lär det bli avdrag.
 
Mja lutningen är ju redovisad i bygglovet, som väl är offentlig handling... Eller om man blir tvungen att i skadeanmälan till försäkringsbolaget uppge lutningen eller att arbetet är utfört enligt tillverkarens rekommendationer... Då är det ju kört.

Men är det mycket svårare/dyrare att lägga både underlagspapp och ytpapp (och pannor ovanpå bara som dekoration)? Det kan ju vara därför byggaren vill pruta ner det till att det nog inte behövs...
 
  • Gilla
sunkann
  • Laddar…
Det ska ju va en väldigt bra försäkring om den tar utifrån kommande vatten.
 
Hehe jag fattar. Försäkringen tar aldrig sånt? Utan man får reklamera till tillverkaren/byggaren inom deras garantitid? Ocg byggaren får i mitt fall skriftligt garantera att läggningsmetoden är okej trots att tillverkaren inte tycker det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.