Jag har december 2022 lagt in ett laminatgolv med underlagsgolv NIVÅ från IKEA detta är lagt ovanpå ett vinylgolv från 1991.
sedan 6 månader tillbaka har jag konstaterat att ander mattor samt i hörn vid golvlisten så kommer det fram ett glittrigt damm. Spelar ingen roll hur mycket jag dammsuger och skurar. några dammar senare så börjar dammet komma fram igen.

Jag har misstänkt att det är underlagsgolvet som släpper igrån sig detta damm då dammet har samma textur som om man kolla nära på underlagsgolvet.

Jag har skickat till IKEA att jag vill reklammera underlagsgolvet då det redan verkar vittra sönder och släppa damm.

Har fått detta svar från IKEA:
Vi har nu kollat på bilderna och ser att det inte är produktfel på NIVÅ utan en kemisk reaktion.
Anledningen till varför detta sker är för att i vissa hus men framförallt äldre hus så kan det finnas plastmattor som innehåller PVC. Detta material fungerar inte ihop med vårt golvunderlägg NIVÅ, utan det blir då en reaktion mellan dessa material som gör att NIVÅ smulas sönder.

Okej de anser att det inte är produktfel på deras underlagsgolv men att det är inte kompatibelt med det vanligaste underlaget under laminatgolv alltså plast/vinyl golv. Detta kan man ju ha delade åsikter om. Att de inte heller nämner detta på informationen om produkten tycker jag är intressant står enbart att man behöver använda en ångspärrande plast under om man har golvvärme (vilket jag inte har)
Jag har frågat dem hur allvarligt detta damm är att andas in då jag har tre små barn. Efter detta har jag inte fått några flera svar från IKEA.

Min fråga till er kunniga är:
Då det är ett ganska stort golv som ligger flytande i både kök och vardagsrum skulle ett byte innebär väldigt mycket jobb då jag föst kommer behöva plocka bort hela golvet (100m2) för att avlägsna detta underlagsgolv. För att sedan återmontera golvet igen. Sannolikt kommer jag inte heller kunna demontera golvet utan att skador uppstår då det är inbankat unde vissa håligheter med mera. Om detta händer så har jag inga reservskivor och det finns inte längre att köpa. Då blir det komplett byte av hela golvet..
Därför vill jag helst inte byta ut denna matta.

Jag resonerar så att dammet kommer fram i alla springor men stannar kvar där vi har mattor eftersom de ligger som ett lock över där. Ytorna som vi inte har mattor på kommer sannolikt dammet med men sprids i luften.

Hur allvarligt tror ni att det är att andas in detta damm? Det ser ju inte helt naturligt ut i och med att det är glittrigt som att det innehåller någon form av glas. men enligt IKEAs hemsida innehåller underlagsgolvet styrenplast.

Borde jag ta kostnaden och byta ut underlaget eller kan man täta skarvarna med någon form av lim och sedan latexfoga alla skarvar under golvlisterna?

Hur hade ni gjort?

• Glittrigt damm i skarv mellan laminatgolvplattor, misstänkt komma från underlagsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glittrigt damm på laminatgolv i ett hörn vid golvlist.
    Skapa konto
  • Närbild av laminatgolv med sprickor och glittrigt damm i skarvarna, visar potentiellt problem med underlagsgolv.
    Skapa konto
Jag skulle börja med att lägga bevakning på Blocket, kanske även en köpes annons för den typen av golv du har. Kanske även ett inlägg på detta forum. Du har inte sparat något paket? Jag tycker att man minst behöver ett paket kvar. Det kan ju bli alla möjliga skador, som gör att man vill byta ut en bit.

C
G Gräsmattenörden skrev:
Okej de anser att det inte är produktfel på deras underlagsgolv men att det är inte kompatibelt med det vanligaste underlaget under laminatgolv alltså plast/vinyl golv.
Nu hittar jag inte motsvarande installationsanvisning på svenska. Men kollar man här:
https://www.ikea.com/nl/nl/manuals/niva-ondervloer__AA-2166260-1.pdf

Så finns där en tabell med hur systemet är kompatibelt med olika befintliga golvmaterial:
Tabell över golvmaterial kompatibilitet med NIVÅ underlagsfoam, med villkor för befintliga material som PVC, parquet, kork och krav på fuktspärr.
Skapa konto

Och där står det ju i klartext att att man kan lägga det ovanpå befintligt PVC-golv och att NIVÅ underlagsfoam skall användas.

C cpalm skrev:
Nu hittar jag inte motsvarande installationsanvisning på svenska. Men kollar man här:
[länk]

Så finns där en tabell med hur systemet är kompatibelt med olika befintliga golvmaterial:
[bild]

Och där står det ju i klartext att att man kan lägga det ovanpå befintligt PVC-golv och att NIVÅ underlagsfoam skall användas.
Tack så mycket 👍🏻
Då pekar det ännu mera på att IKEA har fel i sitt resonemang.
Samtidigt har de ju erbjudit sig att byta ut underlaget. Men jag vill gärna att de kommer och byter ut det åt mig då.

C
G Gräsmattenörden skrev:
Då pekar det ännu mera på att IKEA har fel i sitt resonemang.
Jag tror inte det är något fel på resonemanget i och för sig. Styren är tydligen känsligt för vissa mjukgörare som används i PVC. Men med tanke på installationsanvisningen är det gissningsvis något man insett i efterhand. Kanske finns en anledning till att de inte säljer golv längre(?)

Men oavsett om det är en kemisk reaktion eller inte så får de ju (inom reklamationsfristen) stå för de utfästelser som gjorts vid köptillfället. Felaktiga anvisningar = fel på varan, ur ett konsumenträttsligt perspektiv.

Frågan är ju om deras erbjudande inkluderar ersättning för kostnaden för bytet?
Inklusive ett nytt golv om det inte går att lägga tillbaka det gamla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.