Hej,

Vad gäller?

Bakgrundsinfo:
Underlagstäckning: "Underlagstäckning RAW HP 530".
Byggfolietejp: "RAW Multi Sealer flex"

Är dessa kompatibla? Alltså, är tejpen t.ex. ett godkänt skarvhjälpmedel vid tvärskarvar?

Monteringsanvisning underlagstäckning:
Ett produktinformationsblad för RAW HP 530 underlagstäckning, med tekniska specifikationer och artikelnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manual för läggning av underlagstäckning RAW HP 530 med diagram och textinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.beijerbygg.se/wcsstore/...deroll HP530 900214023_161215_151711_0003.pdf





Produktblad, tejp:
Datablad för RAW Flextejp Pro med produktinformation, tekniska specifikationer och användningsområden på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.beijerbygg.se/wcsstore/...AW_Flextejp-Pro_032021_220826_155813_0003.pdf
 
Det står inget om att de två produkterna passar varandra, för tejpen hänvisas till en annan takprodukt av märket RAW.
 
A AndersS skrev:
Det står inget om att de två produkterna passar varandra, för tejpen hänvisas till en annan takprodukt av märket RAW.
Firman menar att "Underlagstak" i förekommande fall är skriven som definition på den del av tak som ligger under exempelvis pannor eller plåt, opåverkad av väder och vind. Och därför är tejpen godkänd.

Det kan ju såklart vara helt ok att använda tejpen, så länge den håller tätt och lika länge som underlagstäckningen. Jag har svårt att övertyga mig själv bara, eftersom jag tolkade det som du AndersS: "RAW Underlagstak" verkar vara en helt annat produkt (RAW Underlagstak är en armerad och åldringsbeständig plastfolie).
 
S Sun Gam skrev:
Firman menar att "Underlagstak" i förekommande fall är skriven som definition på den del av tak som ligger under exempelvis pannor eller plåt, opåverkad av väder och vind. Och därför är tejpen godkänd.

Det kan ju såklart vara helt ok att använda tejpen, så länge den håller tätt och lika länge som underlagstäckningen. Jag har svårt att övertyga mig själv bara, eftersom jag tolkade det som du AndersS: "RAW Underlagstak" verkar vara en helt annat produkt (RAW Underlagstak är en armerad och åldringsbeständig plastfolie).
Precis RAW Underlagstak är inte den produkten som er takläggare använder, helt annat material än underlagsduken HP 530.
Men det ska Beijers kunna svara på då tillverkaren hänvisar till återförsäljare av produktfrågor.
https://raw-products.info/sv/kontaktinformation.
 
Det är också gjort. 4 olika Beijer Bygg har kontaktats, hittills:

3/4 rekommenderar inte Byggfolietejpen i förekommande fall, utan klister. Om tejp ska användas rekommenderas Matakis Byggtejp.

1/4 menar att Byggfolietejpen klarar förutsättningarna; utomhus/temperatur/vidhäftning osv. och fungerar säkert, men om man ska välja så hade han valt Matakis Byggtejp.

Jag ville lyfta frågan här, eftersom jag är säkert inte ensam med att det tejpats på underlagstak. Kan ju till och med finnas takläggare här som använt byggfolietejp med gott resultat över längre tid. Jag är öppen för övertalning :).

(Hur som; Jag har i alla fall fått mina (2) skarvar klistrade nu, så jag är nöjd!)
 
Bra. Jag tänkte också på klister mellan och tejp över skarvarna. Dubbla kondomer :)
 
Man brukar klistra skarven, spika överlappet och sedan täcka skallarna med asfalt/klister. Spiken blir ju ersatt av tejp i detta fall.
Men, tejp är jag som sagt obekant med i sammanhanget, men kan missat att det är "det nya" :).
 
S Sun Gam skrev:
Man brukar klistra skarven, spika överlappet och sedan täcka skallarna med asfalt/klister. Spiken blir ju ersatt av tejp i detta fall.
Men, tejp är jag som sagt obekant med i sammanhanget, men kan missat att det är "det nya" :).
Den metoden du beskriver har jag sett förr med underlagspapp (material jag använt), med underlagsduken textil/asfalt brukar anges att överlappet enbart ska limmas.
 
A AndersS skrev:
Den metoden du beskriver har jag sett förr med underlagspapp (material jag använt), med underlagsduken textil/asfalt brukar anges att överlappet enbart ska limmas.
Stämmer nog bra det.
 
Uppdatering:
1 BeijerBygg säljare menar att kombinationen är godkänd lösning.

Blir svårt när återförsäljare på samma företag säger olika.... Enda entydiga skarvhjälpmedlet för RAW HP530 är dock "åldersbeständigt skarvklister". Kanske funkar annat också.

Jag har fått skarvarna klistrade efter önskemål, så jag är som sagt nöjd med tillvaron och lutar mig tillbaka en stund :). Over and out.
 
Uppdatering, och info:
Tidigare utlåtande drogs tillbaka; alltså menar ingen av de 10 Beijer Byggmaterial-säljare jag pratat med att förekommande tejp är ett godkänt skarvhjälpmedel till RAW HP530....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.