Hej!

Ska lägga marksten i gången upp till huset (S:t Eriks Rustik Naturgrå 200x133x50 mm). Belastningen kommer vara från personer som går och åkgräsklippare. Inga bilar eller liknande. Har läst någonstans att man bör lägga minst 15 cm bergkross (0/32) och på det några cm stenflis eller liknande.

Vi har ganska lerig/hård mark och i gången ligger det i dag 6-8 cm 0/18 packat med rundpadda för några år sedan. Vågar man lägga på stenflis och stenen på det underlaget eller kommer det röra på sig med tiden?

Ja, så länge du inte tänker bjuda in Svenska Sumobrottarförbundet till mästerskap i tresteg på gången, så kan jag inte se att det ska bli några problem.

Garderar dock med kryss, för om marken tenderar att suga åt sig mycket vatten under regnperioderna, så kan den bli lite svampig av sig. Med det sagt så har jag ännu inte råkat ut för att den sortens belastning lett till problem här där vi har liknande förutsättningar.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Garderar dock med kryss, för om marken tenderar att suga åt sig mycket vatten under regnperioderna, så kan den bli lite svampig av sig.
Tack för svar @ricebridge! Vad menar du med "kryss"?

R rsa skrev:
Tack för svar @ricebridge! Vad menar du med "kryss"?
Jag antar att du aldrig spelat på Stryktipset?

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag antar att du aldrig spelat på Stryktipset?
Nä, aldrig spelat på Stryktipset. Ser tyvärr inte kopplingen...

R rsa skrev:
Nä, aldrig spelat på Stryktipset. Ser tyvärr inte kopplingen...
OK. Man kan tippa resultat av fotbollsmatcher, antingen hemmavinst (1), oavgjort (X), eller bortalagsvinst (2). Normalt tippar man en av dessa utgångar per match, men man kan gardera sig genom att betala mer för att täcka in fler tänkbara utgångar. T.ex. gardera sig med ett kryss (X) i en match där man tror att hemmalaget vinner (1).

@ricebridge tror alltså med stor sannolikhet på ett sätt, men vill gardera sitt svar lite med att det KAN vara annorlunda.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Okej, tack för förklaringen :D

Jag resonerar ungefär som ricebridge. Hoppas dock på fler inlägg med erfarenheter. Vill ogärna hamna i en situation där jag måste göra om hela plattsättningen om något år. Samtidigt är det ett stort och dyrt jobb att grävs ur allting nu och lägga nytt om det inte behövs.

Ett par cm sättsand under är bra för att få det jämnt. Plattorna bankas ner med en gummiklubba för att gå ner ordentligt. PÅ mitten uder plattan så gör du som en grop på kanske 5 - 7 cm ( blir lägre där ), detta för att inte plattan ska gunga/vicka på mitten. Lättare att få till plattorna kani i kant. Lämpligt då att ströa ut torr cement ca 5 cm in under kanterna på plattorna. Då blir det stenhårt under skarvarna och myrorna bygger inte under dom. dom är snabba dom små liven att transportera bort din sättsand och bosätta sig under.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.