2 402 läst · 12 svar
2k läst
12 svar
Underhåll batteridriven gräsklippare?
Som nybliven tomtägare har vi köpt en batteridriven gräsklippare, en Makita. Urnöjda. Men, hur sjutton underhåller vi den på bästa sätt? Vi tvättar den, och ser till att batterierna är laddade. Slipa kniven med någon regelbundenhet?
Trädgårdsfixare
· Småland
· 174 inlägg
Den absoluta fördelen med batteriklippare är väl som med batteribilar att de kräver betydligt mindre service. Men där är det väl slut på det positiva enl mig om man bortser från att motorn har en lägre ljudnivå och inte spyr ut några avgaser och påverkar vår miljö positivt.
Jag är kraftigt kritisk till litiumjonbatterier av många orsaker. För det första kostar de alldeles för mycket. I många fall upp till hälften och ofta mer än det än vad själva produkten i sig kostar ny. Ett litiumjonbatteri bör helst inte laddas fullt och det får heller inte köras så att de blir helt "tomma" därför blir de liggandes för länga tomma så går det inte att ladda dom. De tål varken att ligga i för stark kyla vintertid eller för heta temperaturer sommartid. Sommartid kan ju tempen i solen lätt komma upp i över 50 grader. Dessutom, vilket i sig är väldigt ovanligt - så kan de FATTA ELD! Vem minns inte det stora fraktfartyget fullastat med "batteribilar" som började brinna för någon månad sedan som fraktade bilar från Japan till Europa. Eller elsparkcykeln på vinden i Norrköping som fick huset att fatta eld för någon vecka sedan?
Om vi vi bortser från ovanstående. Förvara klipparen inomhus i uppvärmt utrymme vintertid och undvik att låta den stå i alltför höga temperaturer sommartid. Slipningen av kniven har mer med klippresultatet att göra. Själv har jag ett antal knivar som jag bara byter vartefter när de börjar bli halvslöa. Slipar du själv så se bara till att det inte blir obalans i kniven! Cross-cut (mulcher) kniv klipper bättre än vanlig "rak" mulcherkniv.
Jag är kraftigt kritisk till litiumjonbatterier av många orsaker. För det första kostar de alldeles för mycket. I många fall upp till hälften och ofta mer än det än vad själva produkten i sig kostar ny. Ett litiumjonbatteri bör helst inte laddas fullt och det får heller inte köras så att de blir helt "tomma" därför blir de liggandes för länga tomma så går det inte att ladda dom. De tål varken att ligga i för stark kyla vintertid eller för heta temperaturer sommartid. Sommartid kan ju tempen i solen lätt komma upp i över 50 grader. Dessutom, vilket i sig är väldigt ovanligt - så kan de FATTA ELD! Vem minns inte det stora fraktfartyget fullastat med "batteribilar" som började brinna för någon månad sedan som fraktade bilar från Japan till Europa. Eller elsparkcykeln på vinden i Norrköping som fick huset att fatta eld för någon vecka sedan?
Om vi vi bortser från ovanstående. Förvara klipparen inomhus i uppvärmt utrymme vintertid och undvik att låta den stå i alltför höga temperaturer sommartid. Slipningen av kniven har mer med klippresultatet att göra. Själv har jag ett antal knivar som jag bara byter vartefter när de börjar bli halvslöa. Slipar du själv så se bara till att det inte blir obalans i kniven! Cross-cut (mulcher) kniv klipper bättre än vanlig "rak" mulcherkniv.
Om du menar att du håller koll på laddningen så aldrig tex alla staplar på ett batteri blir fullt eller bör 100% så är det helt fel.Bocken Bruse skrev:Den absoluta fördelen med batteriklippare är väl som med batteribilar att de kräver betydligt mindre service. Men där är det väl slut på det positiva enl mig om man bortser från att motorn har en lägre ljudnivå och inte spyr ut några avgaser och påverkar vår miljö positivt.
Jag är kraftigt kritisk till litiumjonbatterier av många orsaker. För det första kostar de alldeles för mycket. I många fall upp till hälften och ofta mer än det än vad själva produkten i sig kostar ny. Ett litiumjonbatteri bör helst inte laddas fullt och det får heller inte köras så att de blir helt "tomma" därför blir de liggandes för länga tomma så går det inte att ladda dom. De tål varken att ligga i för stark kyla vintertid eller för heta temperaturer sommartid. Sommartid kan ju tempen i solen lätt komma upp i över 50 grader. Dessutom, vilket i sig är väldigt ovanligt - så kan de FATTA ELD! Vem minns inte det stora fraktfartyget fullastat med "batteribilar" som började brinna för någon månad sedan som fraktade bilar från Japan till Europa. Eller elsparkcykeln på vinden i Norrköping som fick huset att fatta eld för någon vecka sedan?
Om vi vi bortser från ovanstående. Förvara klipparen inomhus i uppvärmt utrymme vintertid och undvik att låta den stå i alltför höga temperaturer sommartid. Slipningen av kniven har mer med klippresultatet att göra. Själv har jag ett antal knivar som jag bara byter vartefter när de börjar bli halvslöa. Slipar du själv så se bara till att det inte blir obalans i kniven! Cross-cut (mulcher) kniv klipper bättre än vanlig "rak" mulcherkniv.
Sen när det gäller köra slut på det ör det inget fel heller, bara det inte blir liggandes slutkört.
En klippare går att förvara ute, bara ta bort batteriet.
Ja det finns en fara med batterier, helst ska dom förvaras på ett speciellt sätt.
När man höll på med eldrivna radiobilar skulle alltid batterier förvaras i en speciell påse
Jag orkar inte passa laddningen och avbryta lagom långt in på plupp 3 av 4, det tror jag knappt någon gör.T TheGame skrev:Om du menar att du håller koll på laddningen så aldrig tex alla staplar på ett batteri blir fullt eller bör 100% så är det helt fel.
Sen när det gäller köra slut på det ör det inget fel heller, bara det inte blir liggandes slutkört.
En klippare går att förvara ute, bara ta bort batteriet.
Ja det finns en fara med batterier, helst ska dom förvaras på ett speciellt sätt.
När man höll på med eldrivna radiobilar skulle alltid batterier förvaras i en speciell påseJag orkar
Det jag gör är att jag laddar batteriet direkt innan klippning så det inte står fullladdat länge. Min gräsmatta är inte stor nog för att ta slut på batteriet (Ryobi 36V 6A) utan det brukar vara två pluppar av fyra kvar, d.v.s perfekt för förvaring.
Helt onödigt att hålla på så, både laddare och batteri är så pass "smart" att det räcker med att ladda tills det indikerar fullt så är det bra.S Skyscraper skrev:Jag orkar inte passa laddningen och avbryta lagom långt in på plupp 3 av 4, det tror jag knappt någon gör.
Det jag gör är att jag laddar batteriet direkt innan klippning så det inte står fullladdat länge. Min gräsmatta är inte stor nog för att ta slut på batteriet (36V 6A) utan det brukar vara två pluppar av 4 kvar, d.v.s perfekt för förvaring.
Samma sak när ett batteri är tomt, det är inte tomt egentligen. Bör dock inte lämnas liggandes flera månader "urladdat"
Om det gällde en telefon så ger jag dig rätt...T TheGame skrev:
Att elektroniken inte låter batteriet bli tomt köper jag men att trycka i så mycket laddning man kan utan att batteriet riskerar att helt packa ihop under garanti-tid ger bara fördelar för tillverkaren.
Vår Bosch Rotak 43Li köptes med 2st 36V batterier i maj 2007. Laddaren ser till att batterierna inte överladdas. Batterierna stänger av sig innan de laddas ur för djupt. Jag har inte märkt av någon försämrad kapacitet hos batterierna ännu. Att vänta med att ladda till strax innan klippning verkar både jobbigt och överambitiöst. Jag har alltid laddat ett tomt batteri direkt efter klippning så att det är redo för nästa klippning. Kniven borde nog slipas men den klipper fortfarande bra så det får vänta.
Jag är nog onödigt försiktig men jag tycker man hela tiden läser om folk som har problem med att batterierna är tokslut efter 5-7 år. Jag hoppas kunna ha kvar min klippare lika länge som er.T TommyC skrev:Vår Bosch Rotak 43Li köptes med 2st 36V batterier i maj 2007. Laddaren ser till att batterierna inte överladdas. Batterierna stänger av sig innan de laddas ur för djupt. Jag har inte märkt av någon försämrad kapacitet hos batterierna ännu. Att vänta med att ladda till strax innan klippning verkar både jobbigt och överambitiöst. Jag har alltid laddat ett tomt batteri direkt efter klippning så att det är redo för nästa klippning. Kniven borde nog slipas men den klipper fortfarande bra så det får vänta.
Batteriet laddar från halvfullt till fullt på dryga timmen så det är inget som jag ser som ett problem. Det är sällan så akut att det måste ske på minuten när jag ska klippa.
Jo, ditt batteri kommer att hålla längre om du orkar sköta det så. Jag vet inte hur många laddcykler som tillverkarna har dimensionerat sina batterier för men klipper man varje vecka (vilket jag inte gör) maj-september så blir det ju bara 20 laddcykler på ett år. Det blir bara 400 cykler på 20 år. Går ett Li-Ion batteri sönder efter bara 5-7 år så är det troligen p g a en usel laddare. Det bör inte hända för något av de kända kvalitétsfabrikaten som Bosch, Makita, DeWalt m fl.
En klippare som har hela eller delar av chassit byggt av plast (har inte alla det?) bör förvaras skyddad från solens UV-ljus, annars blir den nog inte så gammal.
En klippare som har hela eller delar av chassit byggt av plast (har inte alla det?) bör förvaras skyddad från solens UV-ljus, annars blir den nog inte så gammal.
Har samma klippare men köpt 2014. Samma hantering och samma upplevelse. Kanske att batteriet tappat lite (har bara kört med ett), men då vi flyttat är det svårt att säga eftersom vi inte klipper samma yta.T TommyC skrev:Vår Bosch Rotak 43Li köptes med 2st 36V batterier i maj 2007. Laddaren ser till att batterierna inte överladdas. Batterierna stänger av sig innan de laddas ur för djupt. Jag har inte märkt av någon försämrad kapacitet hos batterierna ännu. Att vänta med att ladda till strax innan klippning verkar både jobbigt och överambitiöst. Jag har alltid laddat ett tomt batteri direkt efter klippning så att det är redo för nästa klippning. Kniven borde nog slipas men den klipper fortfarande bra så det får vänta.
Så länge man inte kör slut batteriet och sedan försöker forcera klipparen att köra igen och igen tills batteriet verkligen är tokslut varpå man låter det ligga en bra tid innan laddning, så är det väl ingen större fara med att det skulle ta så mycket stryk?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 436 inlägg
Det enda underhåll som behövs är att slipa knivarna. Det gör jag inför varje säsong, men det behöver egentligen göras flera gånger. Titta på knivarna!
Batterierna har jag aldrig brytt mig om att sköta på något speciellt sätt, utan de förvaras fulladdade vintertid i en temperatur på runt nollan. Jag har också Makita, och med originalbatterier är jag inte orolig för brand. De äldsta batteriet tror jag närmar sig 10 år, och har tappat lite kapacitet men fungerar fortfarande bra,
Batterierna har jag aldrig brytt mig om att sköta på något speciellt sätt, utan de förvaras fulladdade vintertid i en temperatur på runt nollan. Jag har också Makita, och med originalbatterier är jag inte orolig för brand. De äldsta batteriet tror jag närmar sig 10 år, och har tappat lite kapacitet men fungerar fortfarande bra,
OJoj, här var många tokigheter!Bocken Bruse skrev:Den absoluta fördelen med batteriklippare är väl som med batteribilar att de kräver betydligt mindre service. Men där är det väl slut på det positiva enl mig om man bortser från att motorn har en lägre ljudnivå och inte spyr ut några avgaser och påverkar vår miljö positivt.
Jag är kraftigt kritisk till litiumjonbatterier av många orsaker. För det första kostar de alldeles för mycket. I många fall upp till hälften och ofta mer än det än vad själva produkten i sig kostar ny. Ett litiumjonbatteri bör helst inte laddas fullt och det får heller inte köras så att de blir helt "tomma" därför blir de liggandes för länga tomma så går det inte att ladda dom. De tål varken att ligga i för stark kyla vintertid eller för heta temperaturer sommartid. Sommartid kan ju tempen i solen lätt komma upp i över 50 grader. Dessutom, vilket i sig är väldigt ovanligt - så kan de FATTA ELD! Vem minns inte det stora fraktfartyget fullastat med "batteribilar" som började brinna för någon månad sedan som fraktade bilar från Japan till Europa. Eller elsparkcykeln på vinden i Norrköping som fick huset att fatta eld för någon vecka sedan?
Om vi vi bortser från ovanstående. Förvara klipparen inomhus i uppvärmt utrymme vintertid och undvik att låta den stå i alltför höga temperaturer sommartid. Slipningen av kniven har mer med klippresultatet att göra. Själv har jag ett antal knivar som jag bara byter vartefter när de börjar bli halvslöa. Slipar du själv så se bara till att det inte blir obalans i kniven! Cross-cut (mulcher) kniv klipper bättre än vanlig "rak" mulcherkniv.
Bilen fraktade bilar från Amsterdam till Egypten.
Endast något hundratal av bilarna var bilar med batterier.
Branden startade inte bland batteribilarna, det bildäcket var inte ens drabbat av brand, mest rester av släckarbetet och sot.
Tomma Lijon batterier går att ladda, det krävs lite tålamod (Om det inte gått för lång tid)
Men ja, batteridrivna produkter som inte är väl gjorda innebär en högre brandrisk. Tex lågprisprodukter med tvivelaktig CE-märking..
Liknande trådar
-
Förvara batteridriven gräsklippare och trimmer under vintern
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Batteridriven gräsklippare Ryobi 36V
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Gräsklippare - batteridriven
Trädgårdsmaskiner -
Batteridriven gräsklippare utan drivning?
Trädgårdsmaskiner -
Bra / vettig batteridriven gräsklippare
Trädgårdsmaskiner