Jag är i färd att installera klinker med vattenburen golvvärme i vår entré på ca 4kvm. Huset är från -91 med betongplatta och isolering ovanpå med flytande golvkonstruktion. Vänstra delen av bilden visar konstruktionen i angränsande golv och jag ha entrégolvet i nivå.
golv.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min plan är att gjuta ca 70mm med EPS-cement och sedan flytspackla in slingan i 20mm spackel och ovan på det sätta klinker. Detta skulle ge isolering nedåt och en diffusionsöppen konstruktion som tillåter markfukt att vandra upp och ventileras ut. Min osäkerhet ligger dock i EPS-cementens isolerförmåga kontra andra lösningar? Blir det helt enkelt för lite isolering mot marken?
Kan jag istället använda vanlig cellplast och flytspackla ovanpå eller är den inte tillräckligt formstabil? LK-systems har ju cellplast med spår för slingor som medger att man sätter klinker direkt på... är den extra hård för att inte deformeras och orsaka sprickor i klinkrets fogar?
 
Vi har samma golvkonstruktion som du har. När vi (våra hantverkare) renoverade badrummet för ca 10 år sedan så lades en tunnare cellplast (typ 20mm) underst mot plattan sedan betong (troligen inte EPS) på det. I betongen gjöts golvvärmeslangarna in, och sedan flyt och klinker på det.

Vi har funderat på att göra en ruta på ett par kvm med klinkers innanför ytterdörren, och då skulle jag göra likadant.
 
Finns eps/frigolit plattor med spår i som man ska kunna lägga klinker direkt på tiitta på Lk eller uppnor har bra system för detta
 
  • Gilla
BrokenArrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.