1 344 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Undergolv och golvunderlägg
Hej!
Håller på och byter golv i min lägenhet. Under det gamla golvet hittade jag ett underlagsspont av trä, som ligger på träreglar med sand mellan. Träet är torrt och helt ok kvalitét.
Har kikat på bra golvunderlägg som kan jämna ut ojämnheter osv. Och har tittat på bland annat Tuplex från t.ex. bauhaus. Men då uppstår frågan om man kan lägga tuplex ovanpå ett undergolv av trä? och sedan ett parkettgolv ovanpå? Eller behöver jag ett underlägg som släpper igenom fukt bättre, typ grålumpapp?
Tacksam för hjälp.
Håller på och byter golv i min lägenhet. Under det gamla golvet hittade jag ett underlagsspont av trä, som ligger på träreglar med sand mellan. Träet är torrt och helt ok kvalitét.
Har kikat på bra golvunderlägg som kan jämna ut ojämnheter osv. Och har tittat på bland annat Tuplex från t.ex. bauhaus. Men då uppstår frågan om man kan lägga tuplex ovanpå ett undergolv av trä? och sedan ett parkettgolv ovanpå? Eller behöver jag ett underlägg som släpper igenom fukt bättre, typ grålumpapp?
Tacksam för hjälp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 836 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 836 inlägg
Välkommen till forumet!
Om det inte gäller en källare så ska det ju inte komma någon fukt underifrån och det brukar då inte finnas något krav från golvtillverkaren att man ska ha en plastskikt under golvet. Vad står det i golvtillverkarens anvisningar i ditt fall?
Om det inte gäller en källare så ska det ju inte komma någon fukt underifrån och det brukar då inte finnas något krav från golvtillverkaren att man ska ha en plastskikt under golvet. Vad står det i golvtillverkarens anvisningar i ditt fall?
Hej! Tack för välkomnandet och tack för svaretBirgitS skrev:
Det är ingen källare, utan på sjätte våningen och i ett sovrum. Risken för vatten underifrån måste vara minimal. Undergolvet känns väldigt torrt och har legat sedan 50-talet utan att få fuktskador.
När jag läser på golvtillverkarens instruktioner står följande:
"It is essential that a moisture barrier (PE-film) of at least 0.2mm thickness is used on a mineral subfloor. PE film must not be used on non-mineral subfloors such as wood (chipboard, old floorboards, etc.). "
Så jag tolkar det som att det inte BEHÖVER användas, men att det inte skadar om det används. Står inget annat om detta i instruktionerna.
Uppdatering: Lite forskning i det engelska språket hittar jag dock: "MUST NOT – This phrase mean that the definition is an absolute prohibition of the specification."
Isåfall antar jag att en tuplex underlägg är förbjudet? Hmm :/
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 836 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 836 inlägg
Jag tolkar det också som att det inte ska vara något tätt plastskikt i ditt fall. Men det finns ju liknande Tuplex utan tät plast om du inte vill hålla på med lumppapp.
T.ex. https://www.bauhaus.se/underlag-golv-xps-easy
T.ex. https://www.bauhaus.se/underlag-golv-xps-easy
Liknande trådar
-
Framtida reklamation undergolv och parkett
Juridik -
Fråga till alla golvläggare! - undergolv i trä på betongbjälklag??
Golv -
Hur ska man tänka med ny väggregling på undergolv med rörelsemån?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vattenledning och golvbrunn dolt i undergolv.
Vatten & Avlopp -
Undergolv på toalett
Golv