I samband med ett golvbyte pga fuktskada har jag upptäckt att golvbjälklaget som ligger på en spännvidd på 3,5 meter har dimensionerna 40x190 med 60cc.

Köpte huset för ca 1,5 år sedan och då stod det i besiktningsprotokollet att knarriga och ojämna golv förekom och att det var vanligt i gamla hus med trägolv och kunde bero på sättningar eller bjälklagets dimensioner.

Kan man åberopa dolt fel på detta är det tvärkört eftersom man påpekat detta i protokollet?

Värt att tillägga är att ritningarna på huset säger 50x200 60cc

God fortsättning
Mvh s

Hur gammalt är huset? Låter som att det inte är ett dolt fel.

Centano Centano skrev:
Hur gammalt är huset? Låter som att det inte är ett dolt fel.
80

När du säger underdimensionerat, i förhållande till vad menar du då? Jag tycker det låter rimligt dimensionerat för åldern på huset.

Centano Centano skrev:
När du säger underdimensionerat, i förhållande till vad menar du då? Jag tycker det låter rimligt dimensionerat för åldern på huset.
Det sviktar rejält i mer eller mindre hela huset. Om det är normalt för året låter jag vara osagt, det är ett massivt trägolv som är spikat alltså inga spånskivor vilket det kommer bli nu efter åtgärd vattenskada

Det är ju inget fel att det sviktar i bjälklaget, särskilt inte i ett sådant gammalt hus. Du kan inte jämföra dagens byggstandard med något från 1945.

Inget att klaga på i stort sett enligt dagens rekommendationer om inte virket är av usel kvalitet.
Tabell med golvbalksdimensioner, hållfasthetsklass och maximal fri längd beroende på centrumavstånd för limmad och spikad golvspånskiva.

• Gilla
mats1631
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Det är ju inget fel att det sviktar i bjälklaget, särskilt inte i ett sådant gammalt hus. Du kan inte jämföra dagens byggstandard med något från 1945.
Nu är huset från 81, förstår att du trodde det var 80 år gammalt, mitt fel där..trodde nog man kunde förvänta sig ett mer stabilt golv på ett 80-tals hus.

Jag hatar hus Jag hatar hus skrev:
Nu är huset från 81, trodde nog man kunde förvänta sig mer såklart jag inte jämför med nybyggen
Okay, jag frågade hur gammalt huset var och du skrev 80. Lätt att tolka det som att huset är 80 år då.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Inget att klaga på i stort sett enligt dagens rekommendationer om inte virket är av usel kvalitet.
[bild]
Ingen aning om hållfasthet eller kvalité på virke. Vilken siffra ska jag kolla på? 22mm spikat trägolv ligger idag ingen är golvspån eller liknande. 40x190

Claes Sörmland
Jag tror heller inte på dolt fel med den upplysningen från säljaren och att golvens svajighet gick att undersöka före köpet.

Men berätta mer om reglar som är 40 mm breda. Jag trodde 50 mm var den gamla sågade standarden (2 tum) och att 45 mm var där man hamnade med hyvlade reglar. Men 40 mm?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror heller inte på dolt fel med den upplysningen från säljaren och att golvens svajighet gick att undersöka före köpet.

Men berätta mer om reglar som är 40 mm breda. Jag trodde 50 mm var den gamla sågade standarden (2 tum) och att 45 mm var där man hamnade med hyvlade reglar. Men 40 mm?
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Har mkt svårt att se att detta är ett dolt fel
Tror det också.

Gällande standarden för dimensioner kan jag inte uttala mig om detta, har ej den kunskapen. Jag får prata med snickarna under nästa vecka så får vi se vad dem säger.

Dit med kortling så borde det väl bli något bättre iaf?

Om du limmar och skruvar golvspånskiva så kommer det säkert att lösa sig. Som du ser i tabellen TorpAnders bifogade ökar det stabiliteten avsevärt. (Med 45*195 kan man då gå från spännvidd 3.09 till 3.94.)

• Gilla
Emanuel Björnler
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.