I samband med ett golvbyte pga fuktskada har jag upptäckt att golvbjälklaget som ligger på en spännvidd på 3,5 meter har dimensionerna 40x190 med 60cc.
Köpte huset för ca 1,5 år sedan och då stod det i besiktningsprotokollet att knarriga och ojämna golv förekom och att det var vanligt i gamla hus med trägolv och kunde bero på sättningar eller bjälklagets dimensioner.
Kan man åberopa dolt fel på detta är det tvärkört eftersom man påpekat detta i protokollet?
Värt att tillägga är att ritningarna på huset säger 50x200 60cc
God fortsättning
Mvh s
Köpte huset för ca 1,5 år sedan och då stod det i besiktningsprotokollet att knarriga och ojämna golv förekom och att det var vanligt i gamla hus med trägolv och kunde bero på sättningar eller bjälklagets dimensioner.
Kan man åberopa dolt fel på detta är det tvärkört eftersom man påpekat detta i protokollet?
Värt att tillägga är att ritningarna på huset säger 50x200 60cc
God fortsättning
Mvh s
Det sviktar rejält i mer eller mindre hela huset. Om det är normalt för året låter jag vara osagt, det är ett massivt trägolv som är spikat alltså inga spånskivor vilket det kommer bli nu efter åtgärd vattenskadaCentano skrev:
Nu är huset från 81, förstår att du trodde det var 80 år gammalt, mitt fel där..trodde nog man kunde förvänta sig ett mer stabilt golv på ett 80-tals hus.Centano skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 004 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 004 inlägg
Jag tror heller inte på dolt fel med den upplysningen från säljaren och att golvens svajighet gick att undersöka före köpet.
Men berätta mer om reglar som är 40 mm breda. Jag trodde 50 mm var den gamla sågade standarden (2 tum) och att 45 mm var där man hamnade med hyvlade reglar. Men 40 mm?
Men berätta mer om reglar som är 40 mm breda. Jag trodde 50 mm var den gamla sågade standarden (2 tum) och att 45 mm var där man hamnade med hyvlade reglar. Men 40 mm?
Har mkt svårt att se att detta är ett dolt fel
Claes Sörmland skrev:
Tror det också.Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Gällande standarden för dimensioner kan jag inte uttala mig om detta, har ej den kunskapen. Jag får prata med snickarna under nästa vecka så får vi se vad dem säger.