Hittade idag, på mässan, nytt material för grundisolering. se, www.supergrund.se
Är det någon som har erfarenhet att dela med sig?
 
Hej, Jag har just fått min Umin-grund gjuten och klar. Det gick snabbt och enkelt att få den på plats och gjutarbetet gick väldigt snabbt. Vi får väl se nästa vinter om den håller vad den lovar energimässigt, man det tror jag. Alla byggare, arkitekter, byggingengörer, och bygghandlare har varit både nyfikna och possitiva till iden bakom kantelementen.
 
Intressant! Enligt prospektet skall kostnaden bli 7000SEK mindre per 100m2, stämmer det?
Har du 200 eller 300mm cellplast under plattan?
 
Jag nöjde mig med 200 mm cellplast under, det är vad jag vet ändå i kantbalken som den största vinsten görs. vilken kostnad avser du blir 7000 kr lägre /100 m2? Min kostnad för hela plattan 90 m2 blev 95000 kr + moms för grunden inkl. golvvärme och arbetet. schaktbotten gjorde en annan leverantör.
 
Enligt broschyren jag fick på mässan så står det att byggkostnaden sänks med minst 7000SEK för en grund på 100m2. Om detta är material eller arbete framgår inte.
Vidare står det att grunden kräver 25% mindre betong, och det förstår jag eftersom man inte behöver 300mm vot.
Det står också att man behöver 33% mindre cellplast, och det baserar de säkert på U-värdet, dvs denna grund behöver endast 200mm cellplast i botten jämfört med L-element grund 300mm för att få samma U-värde.
119kkr låter som ett bra pris.
Har du inga smaskiga bilder på skönheten?
 
Visst har jag lite bilder på grunden, får jag bara dig e-post så skickar jag dem.
 
Du får gärna maila mig bilderna också.
Vi håller just nu på att bestämma vilken grund vi ska köra.

Häls Niclas
 
Är kantbalkarna gjutna?
Görs de i anpassade längder?
Hur fick du dit kantbalkarna? Var de så pass tunga att man måste krana dit dem, eller gick de att bära för hand?

mvh
David
 
Kantbalken gjuts tillsammans med plattan men de är isolerade från varandra så att köldbryggan bryts. Det är det som är det nya och speciella med Umin grund.
 
Jag har använt mig av Umingrunden.
Ta en tur in på min hemsida så ser ni hur det ser ut.
 
U-mingrund verkar kanon vi ska köra det måste bara åka till min grundkille ikväll och övertyga honom. Han har inte kört med dessa kantelement tidigare så det kommer att bli första gången.

Något särkilt man skall tänka på förutom att vända släppduken åt rätt håll?

Häls Niclas
 
Glöm inte att sätta släppduken åt rätt håll!! Det gorde inte jag och det var ett helvete att få bort det gröna.

Kan tillägga att där ni skall ha ute-dörrar så kan det vara värt att sätta en bit extra cellplast imellan armeringen, så att det blir ett extra lager issolering. Då blir det inte så kallt på golvet direkt innanför dörren.
 
En fråga vad är det som går att man kan få samma resultat med 200mm isolering med supergrund som med 300mm vanlig isolering ????
 
Lyfter den här tråden lite eftersom jag idag sprang på lite information om Supergrund.

Finns det någon annan med erfarenheter från Supergrund och U-min?
 
Bättre sent svar än aldrig...

Jag har nyligen byggt med Umin. Har aldrig byggt någon grund innan och gjorde i princip allt utom själva gjutningen. Mina erfarenheter är följande:

1. Supergrund - Hjälpsamma men lite slarviga

2. Tillverkningstoleranserna på måtten på de kantblock jag fick var ibland över centimetern. Jag tycker det är alldeles för mycket. Det har gått mycket tid till att justera grus och isolering för att kompensera för detta.

3. Jag missade att lägga diffusionsplasten för radon under kantelementet, vilket resulterade i att jag struntade i plasten helt och hållet. Man kunde ha visat detta tydligare i arbetsbeskrivningen.

4. Vad avseer U-värden så tror jag att man måste räkna in den aktuella grundens utförande. I mitt fall skulle ett sutteränghus stå på plattan och där man har motfyllda väggar skulle man göra s.k. fullgjutningar, dvs ta upp öppningar med jämna mellanrum i isoleringen mellan kantbalken och plattan. Det är just denna avskiljare som gör skillnaden i värmeförluster mellan Umin och L-element. Hur mycket försvinner där? Något som inte nämns (kanske gör numera??) på deras hemsida. Det kanske har mindre betydelse dock. Jag är ingen expert.

6. Fixkilarna har förmågan att "spänna ihop" blocken, vilket nästan alltid resulterar i att sidorna blir kortare. Hörnen måste alltid efterjusteras till rätt läge innan man kapar sista passbiten. Jag gjorde inte så och fick centimeteravvikelser.

I det stora hela är jag nöjd. Antar att man har motsvarande problem som oerfaren med vilken grund man än väljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.