493 läst · 13 svar
493 läst
13 svar
Umarell, dubbelsänkning, rawdogga och andra nya ord för husägaren
På konsumentens sida
· 3 140 inlägg
Det svenska språket utvecklas ständigt. I mellandagarna presenterade så Institutet för språk och folkminnen (Isof) 32 nya ord som använts flitigt och speglar årets som gått - 2024 års nyordlista.
Du kan läsa blogginlägget här: Umarell, dubbelsänkning, rawdogga och andra nya ord för husägaren
Du kan läsa blogginlägget här: Umarell, dubbelsänkning, rawdogga och andra nya ord för husägaren
90% av dom fjantorden är borta nästa år, för att ett nytt ord ska leva vidare krävs det att det uppskattas av stora delar av den svensktalande befolkningen samt att dom tycker att dom är så bra så att man använder dom i dagligt tal.Redaktionen skrev:
Typ inget av det där dravlet kommer att användas framgent. 👨⚖️👩⚖️
Nyordslistan utvecklas varje år av dåligt allmänbildade politiska extremister som befolkas genom självrekrytering.
Ordet "brunröda" användes en gång i riksdagen av extremisten Märta Stenevi och sedan skickades ordet till nyordslistan.
"Nyordslistan" skulle över huvud taget omnämnas i seriösa medier.
Ordet "brunröda" användes en gång i riksdagen av extremisten Märta Stenevi och sedan skickades ordet till nyordslistan.
Administrator
· Skåne
· 7 902 inlägg
Två av orden används i alla fall i forumet.
Brunröda, det måste väl vara när Vänstern och Miljöpartiet tycker lika.G Granström2 skrev:Nyordslistan utvecklas varje år av dåligt allmänbildade politiska extremister som befolkas genom självrekrytering.
Så ser det i alla fall ut när barnen målar rött och grönt med vattenfärgerna med samma pensel utan att skölja mellan.
Administrator
· Skåne
· 7 902 inlägg
Italienska.
Jag är lite fascinerad över hur man vill tolka in politik i språkutvecklingen.
Jag är lite fascinerad över hur man vill tolka in politik i språkutvecklingen.
Marlen, det är väl bara att titta på det första ordet som påstås vara nytt:Marlen Eskilsson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursprunget sägs vara den vänsterextrema organisationen EXPO...
I Sverige är det nog vanligare med att vänsterextrema individer tränar kampsport för att kunna angripa politiska motståndare än att högerextrema gör det.
Administrator
· Skåne
· 7 902 inlägg
Jag tolkar citaten under varje ord som att man visar på exempel var ordet används. Ordet är lånat från USA: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Active_Club_Network
Sedan håller jag med om att just det ordet var politiskt, tänkte inte på det.
Sedan håller jag med om att just det ordet var politiskt, tänkte inte på det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 624 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 624 inlägg
Men föreningen/föreningarna som heter Aktivklubb är högerextrem.P Peter787 skrev:
https://www.tv4.se/artikel/3WC1vByj...lubb-vaervar-skolelever-dags-att-sla-tillbaka
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 624 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 624 inlägg
Då får du väl googla tills du hittar en klubb som kallar sig aktivklubb och som består av vänsterextremister.P Peter787 skrev:
Marlen länkade ju till en text som just visar att det amerikanska uttrycket används om klubbar för högerextrema och att det är en översättning därifrån är ju rätt klart.