3 479 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
Ultratunn smyglist (ca 1 mm tjock och 15-20 mm bred list)?
Sida 1 av 2
Någon som vet om det finns ultratunna, ca 1 mm tjocka, vanliga plana lister i trä? Har för mig att jag har sett sådana tunna trälister någon gång. Behöver ca 20 mm bred x 1200 mm lång. Läste nu precis om fanerkant som man kanske kan köpa.
Tänkte först dölja med en kvartslist, men den behöver då vara 15x15 och kommer se ganska klumpig ut.
Det enda jag hittade var denna på 1x19x5000 på Bauhaus: https://www.bauhaus.se/kantlist-vit...2QQAW7AwIbDCsWu-qPoGjXCnxE7agxuBoCoOcQAvD_BwE
Tänkte först dölja med en kvartslist, men den behöver då vara 15x15 och kommer se ganska klumpig ut.
Det enda jag hittade var denna på 1x19x5000 på Bauhaus: https://www.bauhaus.se/kantlist-vit...2QQAW7AwIbDCsWu-qPoGjXCnxE7agxuBoCoOcQAvD_BwE
Redigerat:
Kanske kan köpa faner och kapa annars?
Det tunnaste du kommer hitta på Bauhaus är troligtvis de lister man stryker på hyllplan men dessa är troligtvis inte rent trä. Faner på rulle i rent trä finns givetvis men inte på Bauhaus. Får nästan för mig att det du kan ha mest lycka att hitta på en vanlig bygghandel är extremt tunn björkplywood även om dimensioner under 2-3mm ofta är mer hobbyhandel man får gå till
vad ska du göra om man får fråga?
Nja finns såna med äkta trä också. Denna va 22mm iofs. Vet inte heller om det var rätt träslag . Men annars får man köpa en skiva och kapa till.M marp68 skrev:
https://www.amazon.se/WoodPress®-äk...ocphy=1012479&hvtargid=pla-672314701151&psc=1
Tack för tipset.M myrstack skrev:Det tunnaste du kommer hitta på Bauhaus är troligtvis de lister man stryker på hyllplan men dessa är troligtvis inte rent trä. Faner på rulle i rent trä finns givetvis men inte på Bauhaus. Får nästan för mig att det du kan ha mest lycka att hitta på en vanlig bygghandel är extremt tunn björkplywood även om dimensioner under 2-3mm ofta är mer hobbyhandel man får gå till
Det är bara vanlig springa mellan väggskåp över diskbänk och väggen bredvid. Det sitter dock kakel på väggen bakom skåpet men inte på väggen bredvid. Med tjockleken på kakel, fixet och den vanliga tomrummet Ikeas skåp och väggen, så blir det ca 15 mm ut från väggen bredvid.
En vanlig Kvartslist fixar naturligtvis det, men då kan jag inte använda den mindre 9×9 eller ens 12×12, utan får gå på 15×15 eller 21×21 för att täcka. Och det ser väldigt klumpigt ut. Vanliga smyglist är ju 8 mm tjocka och känns också klumpiga.
Ikea hade förut sina självhäftande plastlister, men i fel vit färg och kändes plastiga. Tänkte därför på tunna band/lister i trä som jag kunde måla i rätt nyans och som skulle se trevligare ut än plast.
Ursäkta, förstår inte riktigt hur den skulle se ut. Har du namn, bild eller länk?Z z_bumbi skrev:
Kvartslist/stav är ju rundad på utsidan och 90 grader insida för att möta det 90-gradiga hörnet där den ska sitta. Oftast är den inre delen lite avfasad.
Tänk dig en kvartslist. Iställer för en utbukting så har du en inbuktning i form av en dryg kvartscirkel. Detta gör att de blir tunnare mot kanterna.
Jag tror de sorteras som profillist men jag har inte letat.
De ger en mjuk övergång fast det syns att det är en list och inte bara fogmassa.
Jag tror de sorteras som profillist men jag har inte letat.
De ger en mjuk övergång fast det syns att det är en list och inte bara fogmassa.
Aha, jag är med. Tack för tips. Ska kolla. Är det inte sådana man brukar sätta i taket för en mjukare och rundare övergång?Z z_bumbi skrev: