C
Vem sätter på pyrolysrengöringen och sticker iväg och handlar?
Själv vågar jag inte ens köra den pga oro att det skall ta eld i hela spisen... :confused:
 
  • Gilla
ichigo och 14 till
  • Laddar…
A
nja i detta fall så kan inte en husägare slå sig fri hur som helst..

ansvar för att undersöka vad som är farligt eller dödande för ens husdjur ligger på ägaren..
Och att hänvisa till att man inte haft vetskap duger inte, man har brustit i sin uppsökningsplikt..
Denna information finns på nätet och där kan man även kolla om ens ugn tillhör denna farliga sort..

Sedan så lämnar man aldrig ett hem med djur ensamma oavsett med en ugn eller annan farlig eldstartare igång..
speciellt inte utan rätt ventilation åt fåglar...

att IKEA valt att inte trycka hårdare på denna varningstext är helt förståeligt då det ligger på köparen, ägaren av fastigheten att undersöka... dvs läsa manualen... mm
Men jag kan ju även tycka att lite mer information skulle ha följt med...
typ säljaren som aktivt talar om att dessa kan vara farliga för djur...
 
  • Gilla
DennisTB och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vem sätter på pyrolysrengöringen och sticker iväg och handlar?
Själv vågar jag inte ens köra den pga oro att det skall ta eld i hela spisen... :confused:
Jag tänkte samma sak. Håller absolut med om att det borde finnas tydliga varningar i manualen men ... jag lämnar aldrig ugnen på ens i "vanlig drift" om jag ska gå hemifrån.
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
nja i detta fall så kan inte en husägare slå sig fri hur som helst..

ansvar för att undersöka vad som är farligt eller dödande för ens husdjur ligger på ägaren..
Och att hänvisa till att man inte haft vetskap duger inte, man har brustit i sin uppsökningsplikt..
Denna information finns på nätet och där kan man även kolla om ens ugn tillhör denna farliga sort..

Sedan så lämnar man aldrig ett hem med djur ensamma oavsett med en ugn eller annan farlig eldstartare igång..
speciellt inte utan rätt ventilation åt fåglar...

att IKEA valt att inte trycka hårdare på denna varningstext är helt förståeligt då det ligger på köparen, ägaren av fastigheten att undersöka... dvs läsa manualen... mm
Men jag kan ju även tycka att lite mer information skulle ha följt med...
typ säljaren som aktivt talar om att dessa kan vara farliga för djur...
Nej det här borde verkligen stått i manualen. Min ugn har denna funktion och manualen sa inte mer än att ta ut allt från ugnen och kör på, ungen låser sig själv under programmet m.m.

Att tänka "hmm kan ugnen när den blir varmare än normalt avge gaser som kan döda små djur i övriga delar av huset" känns inte som en naturlig reflektion att göra när man ska rengöra ugnen.
 
  • Gilla
shtob och 26 till
  • Laddar…
Står det i manualen är det minst sagt lite tveksamt att hävda att man inte visste...

Det är en kalkylerad risk man utsätter sig för när man tar beslutet att inte läsa manualen, går det åt skogen får man ta sitt eget ansvar istället för att peka på att någon annan.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Karlia
Jag köpte pyrolys nyligen då det verkar som en smart funktion - ugnsrengöring är inte min starka sida. Även om jag inte skulle köra den när jag inte är hemma tycker jag nog att om den kan döda husdjur borde varningen vara riktigt tydlig. Det är ju värre än "varning, kaffet är varmt" där risken för att bränna sig borde vara självklar.
 
  • Gilla
shtob och 22 till
  • Laddar…
A
L LoTiX skrev:
Nej det här borde verkligen stått i manualen. Min ugn har denna funktion och manualen sa inte mer än att ta ut allt från ugnen och kör på, ungen låser sig själv under programmet m.m.

Att tänka "hmm kan ugnen när den blir varmare än normalt avge gaser som kan döda små djur i övriga delar av huset" känns inte som en naturlig reflektion att göra när man ska rengöra ugnen.
Va inte riktigt det jag skrev, eller hur?
utan att man har som köpare och ägare av djur ett stort ansvar för dels djuren men också för vad man köper..

att då inte läsa manualen helt är att brista i sitt ansvar..
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Gojorna måste ha bott väldigt nära köket? Det framgår inte av artikeln. Känns inte så schysst med tanke på matos och oljud om det stämmer.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Va inte riktigt det jag skrev, eller hur?
utan att man har som köpare och ägare av djur ett stort ansvar för dels djuren men också för vad man köper..

att då inte läsa manualen helt är att brista i sitt ansvar..
Visst är det i sak rätt, men om man kollar hur det står i manualen så tror jag att varenda normal människa troligen missar det. Det är som sagt skillnad på "felaktig användning kan leda till att produktens funktion försämras en aning" eller "om ugnen inte lyser ska du kolla att sladden sitter i" och liknande som brukar stå i liten stil i slutet av instruktionsboken och "dina husdjur kan dö". IKEA har rätt i all det är svårt att få infon att hänga med i ugnens hela livstid, men nu hart de faktiskt inte ens försökt.

Jag får rysningar när jag läser alla amerikanska varningar som ofta är helt befängda, men nu är det faktiskt så att en specifik funktion riskerar att döda någons husdjur om man använder funktionen precis som den är tänkt. Det är inte så att man kan få maskinen över sig om man klättrar på den, eller att det gör ont att stoppa huvudet i en varm ugn, utan "gör du som det är tänkt kan något dö". Lite tydligare än en liten text på sidan 40 kan jag tycka.
 
  • Gilla
SonnyListon och 14 till
  • Laddar…
A
Hep Hep skrev:
Visst är det i sak rätt, men om man kollar hur det står i manualen så tror jag att varenda normal människa troligen missar det. Det är som sagt skillnad på "felaktig användning kan leda till att produktens funktion försämras en aning" eller "om ugnen inte lyser ska du kolla att sladden sitter i" och liknande som brukar stå i liten stil i slutet av instruktionsboken och "dina husdjur kan dö". IKEA har rätt i all det är svårt att få infon att hänga med i ugnens hela livstid, men nu hart de faktiskt inte ens försökt.

Jag får rysningar när jag läser alla amerikanska varningar som ofta är helt befängda, men nu är det faktiskt så att en specifik funktion riskerar att döda någons husdjur om man använder funktionen precis som den är tänkt. Det är inte så att man kan få maskinen över sig om man klättrar på den, eller att det gör ont att stoppa huvudet i en varm ugn, utan "gör du som det är tänkt kan något dö". Lite tydligare än en liten text på sidan 40 kan jag tycka.
Jo det är helt klart så.
Men det känns ändå som om vissa tar väldigt lätt på sin egen insats och sitt ansvar...
oavsett vad jag köper så har jag ansvaret för att ingen skadas eller dör av det jag köpt..
Så nja.. varningstext i all ära... Men det gäller ju att man läser texten också...

Och att man inte har djur i närheten av dessa saker... speciellt när man inte är hemma...
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Hade pyrolys i lägenhetens ugn, använde den ett par gånger, det stank i hela lägenheten, undrar hur hälsosamt det egentligen var.
Det är inte precis som att det är allmän kännedom att pyrolysfunktionen avger gaser, och att dessa gaser kan vara skadliga, speciellt inte om man inte nämner ett dyft om det i manualen...
 
  • Gilla
Hellenna och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hade pyrolys i lägenhetens ugn, använde den ett par gånger, det stank i hela lägenheten, undrar hur hälsosamt det egentligen var.
Det är inte precis som att det är allmän kännedom att pyrolysfunktionen avger gaser, och att dessa gaser kan vara skadliga, speciellt inte om man inte nämner ett dyft om det i manualen...
Sunt förnuft brukar man komma långt med. Sedan kan jag iofs tycka att det ÄR allmän kännedom att undvika starka eller konstiga dofter.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för gas som bildas egentligen? Spädbarn? Barn etc?
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Sunt förnuft brukar man komma långt med. Sedan kan jag iofs tycka att det ÄR allmän kännedom att undvika starka eller konstiga dofter.
Jag vädrade ju då ut det hela.
Men jag kan tycka att det åtminstone förtjänar en notis/varning i manualen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.