Hej,
Vi har en Electrolux-spis från 2018 och då och då så löser den ut jordfelsbrytaren när vi startar den och endast när drar reglaget till max grill. Aldrig på någon annan symbol varmluft, över/under m.m. Och inte när den har blivit varm.
Och de gånger som jfb har gått så har vi inte kört något annat mer än några lampor.
Kan det vara fel på reglaget?
Jag har surfat efter just jfb och ugnen men där beror det alltid att det löser ut när ugnen blir varm eller att den alltid löser ut när ugnen startas med alla funktioner så det stämmer inte med våra problem.

ClasseClas
Det är inte helt ovanligt att en dåligt värmeelement bryter jfb. Jag hade det på förra ugnen och bytte grillelementet själv. Det elementet hade spruckit på längden på flera ställen så det var slut helt enkelt.

returen
Konstigt att det händer nu men med stor sannolikhet är det ditt grillelement som är kasst

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
Det är nog vanligare att ett sådant här fel visar sig när elementet blir varmt

ClasseClas
H hempularen skrev:
Jag tycker nog tvärtom. Ett element som bryter jfbn pga fukt kan funka om man lyckas torka elementet. Antingen genom att koppla förbi jfbn och värma elementet en stund så att fukten försvinner eller på annat sätt.

• Gilla
returen
  • Laddar…
returen
H hempularen skrev:
Nä det är vanligast vid uppstart

är det däremot ett fritidsboende så kan den lösa efter enstund tom att säkringar löser

Vi hade en ugn som löste JFB när den blev varm, satt flera element och när jag kopplad ur det som hjälpte till vid uppvärmning så försvann problemet.
Försökte först lösa det genom att värma upp ugnen flera gånger och på så sätt torka ur isoleringen vilket brukar kunna hjälpa men inte i vårt fall så jag fick byta elementet.
Dock så hittade jag ett jordfel något år senare i en lampa som jag tror var bidragande för det kanske räckt att torka ur om jag inte även haft ett problem med lampan också....

Har haft samma problem ned Electrolux spis/ugn som sporadiskt trippade Jfb. I mitt fall var elementen hela men fläktmotorn var defekt. Den går att köpa för hyffsat pris hos Elux och går snabbt att byta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.