Jag skulle behöva hjälp att "utvärdera" en idé jag fick genom en granne. Vi är i planeringsfasen när det gäller att inreda vinden på vårt hus. Jag har tidigare varit inne på bara takfönster men även funderat på takkupa. Dock gör huset konstruktion att det finns lite andra möjligheter. Huset är i betong, allt utom yttertaket. Alltså även bjälklaget är i betong och konstruktörer som varit hos grannarna har sagt att så länge man inte vill ha fler än tre elefanter på ovanvåningen är det inga problem...

Det grannen har gjort är att istället för att bygga en vanlig kupa så har de helt enkelt plockat ut en rejäl bit av taket och byggt ett "hus" ovanpå taket. På så vis har de fått en dubbel takkupa och ett rejält rum på drygt 30 kvm med full takhöjd och bra delar med lägre takhöjd. Jag bifogar först två bilder, en hur huset ser ut idag och en hur det skulle kunna se ut framöver.

Vad tycker ni om denna lösning? Själv tycker jag den verkar mycket intressant, dels ur kostnadssyfte, enligt grannen är det några långa limträbalkar rakt över som behövs för takstolarna (som hamnar tvärs de ursprungliga) i övrigt reglar man upp ett litet hus på huset :) Jag bifogar även en bild på hur grannens hus ser ut.

Jag är mycket tacksam över input från alla som kan tänkas ha en åsikt.
 
  • hus1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hus2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hus3.jpg
Ett hus i vårt kvarter har en liknande lösning, skillnaden på deras ändring är att "kupan" löper längs hela huskroppen och har samma takvinkel som originaltaket. Oerhört snyggt utfört med plåtarbete på den lilla del av det gamla taket som finns kvar upp till det nya taket. På gaveln fortsätter tegelväggen upp till nock vilket gör att tillbyggnaden ser helt original ut.
 
Ok, här har de ju fått ett "rum" på 36 kvm på ovanvåningen, som normalt ger en golvyta på ungefär lika mycket men med kraftigt snedtak.

Däremot förstår jag inte riktigt hur du menar med att takvinkeln behålls? Innebär de att de har höjt nockhöjden? Här är ju nockhöjden oförändrad.
 
Nej, jag tycker inte detta är snyggt. Men det var nu inte detta som frågan gällde. :)

Rent tekniskt är den här konstruktionen fullt jämförbar med påbyggnad av en extra våning. Allt baseras på en beräkning av hela stommen. Detta är mer invecklat än att bygga takkupa, som samverkar med befintlig takstol. En takkupa angör alltid taket ett stycke UNDER takåsen. Den sammanfaller aldrig med takåsen.
 
Ok, intressant eftersom min granne tyckte det var enklare än en takkupa, då man inte behöver såga sönder några takstolar och bära av dem utan helt frankt sågar upp ett hål i befintligt tak och bygger ett "hus på betongbjälklaget". Jag ska besöka honom och få se hans ritningar i alla fall. Fördelen som inte märks på bilden från ovan är ju att från sidan ser det bara ut som en takkupa, man ser ju inte "andra sidan".
 
Japp, de har höjt nocken. Kan hålla med billy_baver att din grannes lösning inte är speciellt snygg. Lösningen i vårt kvarter är däremot väldigt snygg även om det innebär mer arbete och pengar. Bifogar ett flygfoto, det är huset längst ner till höger..
 
  • flygfoto.jpg
Ok, jag tror inte att byggnadsnämnd osv är så pigga på en höjning av nock här, jag ska kolla lite mer och se om man kan hitta på något finurligt :)

Vi hade egentligen bara tänkt inreda ovanvåningen enklast möjligt med ett eller ett par takfönster, men nu är vi mer inne på att om man ändå ska på det, så är det lika bra att "ta i" och göra det till ett riktigt bra rum.
 
Jag har ritat lite mer och funderat, dessutom har jag konstaterat att vårt hus ligger bättre på tomten än grannens för denna lösning. Eftersom huset är ett T-hus så kommer man att från gatan bara se en takkupa åt gången, det tror jag är positivt för helhetsintrycket, man får inte en känsla av att det finns två. Eftersom vi inte har sådär jättebra takhöjd på ovanvåningen så är det standard i vårt område med takkupor som slutar väldigt nära nock, eller till och med i nock. Därför tror jag inte vår specialare kommer sticka ut.

Jag bifogar en extreriör och två interöra bilder på hur jag funderat. Jag har centrerat kupan/orna mitt på taket och då kommer trappan inte upp i det stora rummet där uppe, vilket jag ser som positivt för utnyttjandet av utrymmet. Jag vill gärna ha lite kommentarer på det här.

Bilden från ovanvåningen är alltså "tagen" precis där trappan kommer upp.

Tack på förhand
 
  • ext1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • int1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • int2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.