Intresserad av att höra era erfarenheter!
Ljudnivån är väldigt viktigt för mig , och eftersom man inte kan lyssna i affärerna ( de flesta finns dessutom bara på nätet numera), så vore det väldigt värdefullt att höra era åsikter!
Förstår att upplevelser av ljud är väldigt subjektivt men ändå.

Köpte Electrolux som finns på Elgiganten för 14t ( då nedsatt). Knäpptyst! Men jag har ju missat att integrerade har extremt mycket mindre frys än fristående, så blev lite chockad när jag märkte hur lite 60l var!!
Kunde inte ha så litet, så fick lämna tillbaks vemodigt med oro att jag aldrig skulle hitta nån sån tyst produkt!!
dB angavs till 36 och årlig förbrukning ca 210kWh.

Köpte istället Ikeas tinad, pga att det stod 79 l frys, och 35dB. Toppen tänkte jag, tystare ( om det nu går), och en tredjedel till frysutrymme jämfört med Electroluxen.

Oj vad den lät ! Eller ok, inte jättehögt. Men skillnaden mot Electroluxen var enorm. Ikeas hördes nästan hela tiden. Knäpptyst korta stunder. Och den lät ändå hyfsat. Med öppen planlösning och köksbord nära gick det bort.
Förbrukning på den va va 280kWh.

Så nu, vad köper jag?

Whirlpool- men det är ju Ikeas produkter. Är den då lika högljudd?

Samsung- en kompis har fristående kombiskåp och kompressorn låter mycket och ofta. Har läst att deras kompressorer är dåliga. Står 35dB men vad kan man lita på?
Förbrukning ca 220kWh.

Siemens/Bosch? Ingen uppfattning om ljud, men ska ju va hög kvalitet. Efter en enkel googling kommer man fram till att Sd supporten verkar under all kritik....

Annan Electrolux? Hittar ingen med frys minst 70l och energiklass E, bara F och då är förbrukning ca 280kWh. Dvs samma som Ikeas, vilket får mig att tro att de låter mer om högre förbrukning.

Kanske inte stämmer?

Som sagt, väldigt intresserad av att höra era erfarenheter.

Nån som är nöjd med ljudnivån på Siemens/ Bosch??

Och just det, hur mycket behöver man eg avfrostq low frost???

Läste nånstans att low frost innebar ingen isbildning på insidan eller på maten. Var blir det då frost eg?
Låter som man sluta kunna klara sig på low frost då?

Tack på förhand!

Hemmakatten
Jag tror att det är stor skillnad mellan olika modeller. Och inte bara mellan olika märken.

I förra huset hade vi helintregrerade kyl och frysar. AEG. två 90 kylar ovanpå och två 90 frysar undertill. Helt tysta.

Här I södra Europa har vi en hög, 200-205cm hög kyl/frys från Bosch. Inte ett endaste ljud från den heller.

Som sagt, tror att det beror på modellerna och inte alltid på märkena.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag tror att det är stor skillnad mellan olika modeller. Och inte bara mellan olika märken.

I förra huset hade vi helintregrerade kyl och frysar. AEG. två 90 kylar ovanpå och två 90 frysar undertill. Helt tysta.

Här I södra Europa har vi en hög, 200-205cm hög kyl/frys från Bosch. Inte ett endaste ljud från den heller.

Som sagt, tror att det beror på modellerna och inte alltid på märkena.
Tror samma.

Är rätt säker på att det va Electrolux fristående jag köpte till förra lägenheten 3 år sedan, som lät som sjutton!!

Och nu som sagt den integrerade Electrolux, extremt tyst!

‍♀️

Inte hunnit få nåt konkret tips på nån integrerad modell som är tyst än så länge men tror att jag måste chansa och bara köpa nån nu.

Känner inte att jag kan lita alls på dB angivelserna eftersom den på 35dB fån ikea verkligen lät mist 10ggr högre än den 36 dB från Electrolux...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.