Hej Byggahus.se, min första tråd här på forumet men har varit flitig läsare sedan jag köpte mitt första hus 2019. Enplans med inredd källare, 63kvm per plan. Hade källarlukt när jag flyttade in så jag köpte en Woods MRD10 avfuktare som tuffat på sedan sommaren 2019 men nu verkar den ha avfuktat sina sista andetag. Har ca 17-19 grader i källaren och tvättar och hänger kläderna där nere. Får lite kondens på källarfönstren när det är kallt ute, typ 5 minusgrader eller kallare, och på sensommaren brukar det kunna bli lite för fuktigt där nere också.

Min Woods MRD10 kostade 1579kr när jag köpte den och den höll 6 år. Alltså 263kr/år men då har den fört ett jäkla liv senaste 3-4 åren också. Ett brummande resonansljud som ibland blir bättre om man ger den en örfil. Den kunde också bli tystare om man ställde den med lite lutning. Vad jag förstår så är det en kinatillverkad modell och att man inte kan räkna med att dom ska hålla mycket längre än så. Eftersom jag förväntar mig fortsätta bo i hus en lång tid framöver och behovet av en luftavfuktare troligtvis alltid kommer att finnas så känns det som att det kanske är dags att satsa på något med lite bättre kvalitet. Har hört att dom svensktillverkade modellerna från Woods ska hålla bättre kvalitet och hålla längre. Har kikat lite på Woods SW-22FW som verkar var en av dom billigaste svensktillverkade modellerna. Kapacitetsmässigt så bör den räcka gott och väl för mig, men är det någon här som har erfarenhet av ljudnivå och hållbarhet på den modellen? Eller finns det någon annan modell man bör kika på?

Har flera av Woods modeller. 22, 35 och en ännu större.
De låter rätt mycket. Inget man har utanför sovrummet.

Mina finns i källare och i ett separat pumphus.

Sovrummet är på övervåningen, långt ifrån där avfuktaren kommer stå. Har visserligen ett gästsovrum nere i källaren men det är ganska väl ljudisolerade väggar där nere och det sovrummet används ganska sällan så det blir nog inget problem hoppas jag.

Min gamla MRD10 ska enligt specifikationerna låta 46dB och det antar jag är när den inte låter som en skördetröska som den gjort senaste åren. I så fall är 46dB helt klart godkänd ljudnivå. Ser att SW-22FW har två olika fläktlägen, verkar vara 37dB och 56dB. Det högre fläktläget är kanske lite overkill i mitt lilla hus, kanske bara behöver använda det när jag nyss hängt tvätt. Kan jag då köra på lägre fläktläget på 37dB så får jag ju en betydligt mycket tystare avfuktare. Eller är lägre fläktläget oanvändbart pga för dåligt flås?

nikal nikal skrev:
Sovrummet är på övervåningen, långt ifrån där avfuktaren kommer stå. Har visserligen ett gästsovrum nere i källaren men det är ganska väl ljudisolerade väggar där nere och det sovrummet används ganska sällan så det blir nog inget problem hoppas jag.

Min gamla MRD10 ska enligt specifikationerna låta 46dB och det antar jag är när den inte låter som en skördetröska som den gjort senaste åren. I så fall är 46dB helt klart godkänd ljudnivå. Ser att SW-22FW har två olika fläktlägen, verkar vara 37dB och 56dB. Det högre fläktläget är kanske lite overkill i mitt lilla hus, kanske bara behöver använda det när jag nyss hängt tvätt. Kan jag då köra på lägre fläktläget på 37dB så får jag ju en betydligt mycket tystare avfuktare. Eller är lägre fläktläget oanvändbart pga för dåligt flås?
Kär för det mesta på lägre fläktläget. Bara det högre om luftfuktigheten går över 60.
När den gått ett tag och kommit ner till ca 45-50 minskar jag fläktläget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.