Hej,
Jag skall snart lägga ett papptak. Pulpettak med c:a 6 graders lutning. Jag har sett krönplåtar som ser ut som bilden. Verkar ganska svårt att få tag i(?) Har hittat information från Kerabit och icopal om ettlagstäckning som använder just sådana plåtar. Varför hittar man inte det, är det en kass metod, eller bara ovanligt i Sverige?
Det ser ut att bli mindre "avtryck" på byggnaden så att säga (mindre plåt) som jag hade uppskattat i mitt fall.
Jag skall snart lägga ett papptak. Pulpettak med c:a 6 graders lutning. Jag har sett krönplåtar som ser ut som bilden. Verkar ganska svårt att få tag i(?) Har hittat information från Kerabit och icopal om ettlagstäckning som använder just sådana plåtar. Varför hittar man inte det, är det en kass metod, eller bara ovanligt i Sverige?
Det ser ut att bli mindre "avtryck" på byggnaden så att säga (mindre plåt) som jag hade uppskattat i mitt fall.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 407 inlägg
Vad är metoden? Förstår inte riktigt vad jag ser men alla papptak bör ha uppbyggda krön ("trekantslister") så och plåtarna från bygghandeln är oftast inte gjord för det utan för plåt och pannor så passformen är kass. Plåtslagare är lösningen och förvånansvärt billigt att beställa på löpmeter.
Hej,
Tack för input. Det framgår inte jättetydligt på bilden. Men klippt från:
http://static.byggtjanst.se/amadocs/any_2-15_32-41.pdf
Ser man bland annat som på bilden, dvs utan trekantslist. Hittade en dansk video där man ser plåtarna bättre:
Jag är inte rädd för att beställa plåtar från någon firma, jag undrar mest om det är en bra metod kontra trekantslist. Taket jag bygger skulle vara 145 i höjd från början, men nu är det 195 på grund av andra klurigheter. Jag vill helt enkelt inte göra det ännu högre med extra lister, om det går.
Tack för input. Det framgår inte jättetydligt på bilden. Men klippt från:
http://static.byggtjanst.se/amadocs/any_2-15_32-41.pdf
Ser man bland annat som på bilden, dvs utan trekantslist. Hittade en dansk video där man ser plåtarna bättre:
Jag är inte rädd för att beställa plåtar från någon firma, jag undrar mest om det är en bra metod kontra trekantslist. Taket jag bygger skulle vara 145 i höjd från början, men nu är det 195 på grund av andra klurigheter. Jag vill helt enkelt inte göra det ännu högre med extra lister, om det går.
Bästa svaret
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 407 inlägg
Så fort han börjar spika plåt direkt mot plyfan går han mot svensk AMA så därför kommer du inte hitta den lösningen i svenska monteringsbeskrivningar eller hitta plåtarna i butik. Eftersom vi tycker samma lösningar ska funka i skåne och kiruna så lägger vi taken bättre.1977bjorn skrev:
En diagonalt klyvd 45x45 (finns i butik) backad med en 22mm vindskiva blir ett fint krön för små tak.
det var detta jag fiskade efter, tack!Rickard.ag skrev:Så fort han börjar spika plåt direkt mot plyfan går han mot svensk AMA så därför kommer du inte hitta den lösningen i svenska monteringsbeskrivningar eller hitta plåtarna i butik. Eftersom vi tycker samma lösningar ska funka i skåne och kiruna så lägger vi taken bättre.
En diagonalt klyvd 45x45 (finns i butik) backad med en 22mm vindskiva blir ett fint krön för små tak.
Då blev ena sidan klar idag. En fundering. Jag tänkte låta krönplåten gå ner 8-10 centimeter på sidan. Mest för att få taket att se lite mindre ut. Skruvar man både uppifrån och på sidan då?
I så fall, växelvis eller parvis?
I så fall, växelvis eller parvis?