2 169 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Typ av plåt
I samband med att vi tar in offerter på vårt takbyte uppkommer frågan om vilket material som skall användas för plåtarbete, dvs kupor, vindskivor och skorstenar. Alla hantverkare är lika säkra på sin sak men alla säger olika. För oss är det viktigaste att färgen på plåten ej flagnar efter några år. Några menar att all plåt idag är av bra kvalité och inte flagnar. Andra säger att det måste vara aluminium. Några menar att det är bara plåt från Plannja som duger och några att det är ett skitföretag som bara skojare skulle anlita, Lindab skall det vara. Osv, osv.
Finns det fakta i ämnet? Hur hittar jag den? Vad är era erfarenheter i frågan?
Finns det fakta i ämnet? Hur hittar jag den? Vad är era erfarenheter i frågan?
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Plannja och Lindab plåt kommer från ssab och har snarlik lack som är bra och har 15 år garanti.
Aluzink har 15 år garanti men har problem med kontakt med impregnerat trä, falu rödfärg och mer inget att rekommendera.
Armat störst i värden har 20 år garanti men jag personligen tycker inte om färgen på grund utav flera saker.
Rheinzink är ren zink och håller väldigt länge men är betydligt dyrare vet inte garanti på den.
Aluminium Håller länge rostar inte och färgen flagnar inte dyrare vet inte garanti på den.
Ska det vara plåt skulle jag köpa Plannja eller Lindab färgen ska inte flagna och man brukar säga att det klarar sen minst 30 år utan ommålning. Är pengar ingen fråga och man vill att det ska hålla riktigt lång tid skulle jag köra på aluminium. Länkar till ett korrosionstest är ju inte test på färger men kanske värt att läsa.
Korrosionstest:
http://www.teocalc.se/photos/ARKIVET/Korrosionstest/Korr-test.asp
Aluzink har 15 år garanti men har problem med kontakt med impregnerat trä, falu rödfärg och mer inget att rekommendera.
Armat störst i värden har 20 år garanti men jag personligen tycker inte om färgen på grund utav flera saker.
Rheinzink är ren zink och håller väldigt länge men är betydligt dyrare vet inte garanti på den.
Aluminium Håller länge rostar inte och färgen flagnar inte dyrare vet inte garanti på den.
Ska det vara plåt skulle jag köpa Plannja eller Lindab färgen ska inte flagna och man brukar säga att det klarar sen minst 30 år utan ommålning. Är pengar ingen fråga och man vill att det ska hålla riktigt lång tid skulle jag köra på aluminium. Länkar till ett korrosionstest är ju inte test på färger men kanske värt att läsa.
Korrosionstest:
http://www.teocalc.se/photos/ARKIVET/Korrosionstest/Korr-test.asp
Liknande trådar
-
Vilken typ av genomföringar för fönsterfoder i trä på plåtfasad?
Fasad -
Hur vika/klippa vindskiveplåt typ Lindab VISK
Tak & Vind -
Finns liknande typ av sten som plattor?
Grund & Markarbeten -
Vilken typ av betong till platta på altan?
Grund & Markarbeten -
HJÄLP! Vad för typ av profil på plåttak är detta?
Tak & Vind