Hej,
Jag har bytt golv i mitt sovrum i min lgh från tidigt 60-tal. Men jag lyckades inte hålla socklarna hela tyvärr. Inne i socklarna låg lös FK-kabel utan jord dragen till 3st eluttag monterade inne i socklarna så att säga. Strömbrytare till taklampor är monterade i dörrfoder av plåt och kopplingsdosor finns på båda sidor av dörren. Jag har monterat en ny sockellist av trä från Tarkett (Cipstar sockellist 16x60 mm) http://konsument.tarkett.se/content/lister-och-socklar#mantladesockel
där utrymme finns bakom listen att dra kabel. Men clipsen som håller listen på plats begränsar kabeldimetern till 7 mm.... :mad:
Nu undrar jag om jag kan lägga ny 1,5 kvadrats FK-kabel och dra upp genom sockeln i en thorsmanskena till varje monterat eluttag?? Eller beh jag dra oval 1,5-kvadrats RKK?? Eller måste jag göra ngt annat?
Tacksam för svar! :)

För att få förlägga fk på vägg ska den ligga i en plastkanal som behöver verktyg för att demontera locket. Att lägga lös fk bakom trälisten är ej godkänt, utan fk måste i detta fall ligga i rör.

• Gilla
oceanis
  • Laddar…
Jag hoppas att du driver med oss, lös FK är ALDRIG tillåten att läggas utan rör eller kanal som måste öppnas med verktyg och RKK är inte tillåten att användas i fasta installationer.

O
Hur är det med reglerna... RKK får man väl inte ens klamra?...

Det där var nog inte riktigt riktigt från början. Kanske hade man en annan syn på skydd av FK på den tiden, eller att just denna golvlist var godkänd för FK.

Golvlisten du länkar till säger ingenting om vilken typ av kabel som tillåts, men då det är öppet på baksidan går FK bort. Det finns lister som är avsedda för starkströmskabel, t.ex kanallisten men det handlar bara om kabel, inte FK.

Kanske går det att öka utrymmet med 1 mm så att EXK får plats som bara har en diameter på 8.1 mm?

• Gilla
Blixten71
  • Laddar…
Du kan köpa en kabel som heter exk den är riktigt tunn o fin.

Ingen lös FK, ok. Så det skulle vara ok med EXK-kabel om jag bara får plats med den alltså? Det beh ju inte vara ngn jord men den kabeln kanske inte går att få utan,eller?? För risken är stor att om jag böjer ut clipsen som listen ska sitta i lär den inte ligga snyggt mot väggen....:confused: Det kanske blir till att köpa ny sockel, kanallisten då. :mad:

Går det inte att karva ur lite på golv/vägg så att kabeln får plats då?
Frågar är förstås hur man gör en snygg övergång där kabeln ska upp på väggen.

En tvåledare är inte alltid tunnare än en treledare, och någon gång kanske ni kommer till en punkt där uttagen behöver jordas.

Det räcker väl inte att kabeln får plats, den måste väl ligga löst så den kan röra sig fritt?

Spika kulo och foga in...

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
el_richard skrev:
Spika kulo och foga in...
Ja, eller spika kulo ovanpå listen.... I ett sovrum är det ju inte så kritiskt om en kabel syns... Behöver du alla uttagen, kanske kan flytta något som underlättar dragningen?

Blixten71 skrev:
Hej,
Jag har bytt golv i mitt sovrum i min lgh från tidigt 60-tal. Men jag lyckades inte hålla socklarna hela tyvärr. Inne i socklarna låg lös FK-kabel utan jord dragen till 3st eluttag monterade inne i socklarna så att säga. Strömbrytare till taklampor är monterade i dörrfoder av plåt och kopplingsdosor finns på båda sidor av dörren. Jag har monterat en ny sockellist av trä från Tarkett (Cipstar sockellist 16x60 mm) [länk]
där utrymme finns bakom listen att dra kabel. Men clipsen som håller listen på plats begränsar kabeldimetern till 7 mm.... :mad:
Nu undrar jag om jag kan lägga ny 1,5 kvadrats FK-kabel och dra upp genom sockeln i en thorsmanskena till varje monterat eluttag?? Eller beh jag dra oval 1,5-kvadrats RKK?? Eller måste jag göra ngt annat?
Tacksam för svar! :)

Har sett en sådan installation i Stockholm med plåtlister innehållande FK. Man kunde se den tydligt eftersom vissa plast hörn m.m hade vittrat sönder o kasserats. Tyvärr såg det ut om ett hempul trots att det var orginal när höghuset byggdes på 60 talet. Var ett "byggsystem" med brunn lösa vägguttag monterade som byggklossar istället för listen som återkom efter vu.

Ja, förbaskade 60-tal....! :thumbdown:
Tack för alla kloka tips! (y) Är inte förtjust i utanpåliggande montage. Det blev en slags kombo med kanallist och EKK-Light.

Jag har varit och rivit i en villa (vet inte hur gammal den var) där det låg lös FK bakom taklisterna. Det var även kopplat med gula Thorix bakom listen...
Förhoppningsvis var det snickaren som hade gjort elen i det huset, hoppas det inte var en elektriker iaf.

Skulle jag gissa att taklistens "lock" var skruvat och att det gick rör från taklisten till lamputtag och brytare/vägguttag? Det var i så fall en godkänd metod som användes av en husfabrikant nån gång i slutet på 60 början på 70 talet. Första gången man ser det tror man knappt att det är sant och det tar en stund innan man fattar hur det är "upplagt". Metoden försvann dock rätt snabbt och det är bara en mindre del hus som är utförda på det viset.
I dag förekommer det en liknande metod som man använder i BoKlok husen, Skanskas och IKEAS "lågprissatsning". Även dom kommer att ge elektriker gråa hår om dom kommer och tror att det är "vanliga" hus.
Bägge installationssätten är i mitt tycke helt förkastliga, inte minst när dom initialt inte spar många kronor men kostar dsto mera att ändra/kompletera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.