2 155 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Typ av byggplast i tak/yttervägg vid badrum?
Vi renoverar vår ovanvåning i 70-tals 1,5 planshus.
Ska isolera med klassisk isover isolering och difftät åldersbeständig plast.
I samband med bygget ska vi även fixa större badrum med plats för dusch. Ska vara våtrumsmatta på väggar och golv, och våtrumsfärg i tak. Istället för gips i väggarna satsar vi nog på den där hårdare skivan (fibercement?) som ska vara mer fukttålig och mindre känslig för var man fäster saker i den.
Kommer att ha mekanisk frånluft i badrummet vid duschen.
Frågan:
Hur ska man nuförtiden göra gällande plasten i taket och yttervägg i badrummet? Vill inte riskera att få dubbla täta skikt, så att fukt kan hamna mellan våtrumsfärg och difftät plast.
Ska jag sätta en difföppen plast bara vid badrummet? Eller kan jag köra difftät och räkna med att ev fukt kan gå tillbaka in i huset via gipset i de angränsande rummen?
Och om jag sätter difföppen plast över badrummet, finns det då inte en risk att fukt från andra rum letar sig denna väg och går upp i isolering och råspont?
Hur hade ni gjort?
Ska isolera med klassisk isover isolering och difftät åldersbeständig plast.
I samband med bygget ska vi även fixa större badrum med plats för dusch. Ska vara våtrumsmatta på väggar och golv, och våtrumsfärg i tak. Istället för gips i väggarna satsar vi nog på den där hårdare skivan (fibercement?) som ska vara mer fukttålig och mindre känslig för var man fäster saker i den.
Kommer att ha mekanisk frånluft i badrummet vid duschen.
Frågan:
Hur ska man nuförtiden göra gällande plasten i taket och yttervägg i badrummet? Vill inte riskera att få dubbla täta skikt, så att fukt kan hamna mellan våtrumsfärg och difftät plast.
Ska jag sätta en difföppen plast bara vid badrummet? Eller kan jag köra difftät och räkna med att ev fukt kan gå tillbaka in i huset via gipset i de angränsande rummen?
Och om jag sätter difföppen plast över badrummet, finns det då inte en risk att fukt från andra rum letar sig denna väg och går upp i isolering och råspont?
Hur hade ni gjort?
Vi gjorde om badrummet i vår 1978 års villa. Byggarna satte inte plast i ytterväggen i badrummet eftersom det kommer ett tätskikt. De sa att man vill inte ha 2 täta skikt. I taket upp mot vinden satte man plast.
Liknande trådar
-
Typ av fästmaterial i lättbetong vid takmontering av gardiner?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken Typ av Väggar och Tak har Jag och Hur Gör Jag dem Fräscha?
Färg, Måla & Tapetsera -
Montera gardinskena i okänd innertakstyp
Byggmaterial & Byggteknik -
Typ av takstol för Förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
HJÄLP! Vad för typ av profil på plåttak är detta?
Tak & Vind