2 565 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Typ as stålreglar för yttervägg mot jord
Hej,
Ska renovera gillestugan och hallen i suterängvånigen. Funderar på den del som ligger under jord.
Det är relativt nydränerad (Mitten av 90-talet) och fuktvärdena är knappt mätbara mot väggen. (Däremot är det hög fukt i golvet i hallen eftersom man lagt plastmatta på träreglar direkt mot bottenplattan där)
FUnderar dock, innerväggarna... Kommer att regla om dom, då med stålreglar och funderar på de stålreglar som byggmax säljer (http://www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/virke/stalreglar/stalregel-p20841 ).
Tänkte skruva upp gipsväggar på denna, funderar dock på isolering, bör man isolera, i sådana fall, med vilken typ av isolering och hur? Jag förmodar att isoleringen inte bör ligga direkt mot betongväggen, kanske man ska ha några "mittreglar" som håller i isoleringen så den inte ligger an mot betongväggen?
Ska renovera gillestugan och hallen i suterängvånigen. Funderar på den del som ligger under jord.
Det är relativt nydränerad (Mitten av 90-talet) och fuktvärdena är knappt mätbara mot väggen. (Däremot är det hög fukt i golvet i hallen eftersom man lagt plastmatta på träreglar direkt mot bottenplattan där)
FUnderar dock, innerväggarna... Kommer att regla om dom, då med stålreglar och funderar på de stålreglar som byggmax säljer (http://www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/virke/stalreglar/stalregel-p20841 ).
Tänkte skruva upp gipsväggar på denna, funderar dock på isolering, bör man isolera, i sådana fall, med vilken typ av isolering och hur? Jag förmodar att isoleringen inte bör ligga direkt mot betongväggen, kanske man ska ha några "mittreglar" som håller i isoleringen så den inte ligger an mot betongväggen?
Du bör ha, precis som du skriver en luftspalt mellan isolering och befintlig källarvägg. Har sett en del olika lösningar för att hålla isoleringen på plats. Man kan spänna snören/ståltråd i kryss mellan reglarna eller fästa någon form av nät på baksidan av reglarna.
Och reglarna du länkar till fungerar utmärkt till detta ändamål.
Sedan finns det delade meningar ang. isolering under mark. En del isolerar utifrån andra inifrån. Denna diskussion lämnar jag därhän. Finns en del matnyttigt att läsa på forumet.
Och reglarna du länkar till fungerar utmärkt till detta ändamål.
Sedan finns det delade meningar ang. isolering under mark. En del isolerar utifrån andra inifrån. Denna diskussion lämnar jag därhän. Finns en del matnyttigt att läsa på forumet.
Nu vet jag inte hur pass insatt min källa är i detta fall (En gube som jobbade på byggmax) men jag fick information från honom att man visst kunde isolera mot yttervägg så länge som isoleringen inte är organisk.. ?
Liknande trådar
-
Vilken typ av genomföringar för fönsterfoder i trä på plåtfasad?
Fasad -
Typ av fästmaterial i lättbetong vid takmontering av gardiner?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ommålning fasad - oklar tidigare färgtyp
Fasad -
Hjälp med vilken typ av rör/kopplingar/utkastare
Vatten & Avlopp -
Typ av färg till fasad?
Fasad