7 562 läst · 4 svar
8k läst
4 svar
tygkablar
god morgon gott folk
jag har hittat några tyg kablar i mitt hus och nu undrar jag om man skall försöka få dom utbytta (rätt bökigt) eller hur farliga är dom igentligen???
jag har hittat några tyg kablar i mitt hus och nu undrar jag om man skall försöka få dom utbytta (rätt bökigt) eller hur farliga är dom igentligen???
Moderator
· Stockholm
· 52 887 inlägg
Menar du sådana där av tyg och tjöra "eller liknande" som ligger i rör i fasta installationer? Eller gamla apparatsladdar, förr (väldigt länge sedan) fanns det tygislerade lampsladdar. Kommer ihåga att det fanns sådana hemma som var klamrade utanpåliggande mellan en del vägguttag (tidigt 60 tal), sladdarna var nog från 40 talet.
Om det är sådana som ligger fast installerade, så säger många att så länge man inte rör dom utan dom får ligga ifred så är det ingen större fara. Isoleringen i dom är ofta torr och sprucken framförallt i närheten av dosor och uttag etc. Där har dom blivit mera utsatta för luftens syre än en bit in i röret.
Om du ändå skall göra något i huset, byt absolut ut dom, annars är det antagligen inte jätteakut. Men i samband med renovering så är det risk att dom rubbas och ev. sprickor öppnar upp. En enkel sak som att byta en strömbytare på väggen är ofta svårt utan att ett halv hekto isolering "rinner" ut.
Om det är sådana som ligger fast installerade, så säger många att så länge man inte rör dom utan dom får ligga ifred så är det ingen större fara. Isoleringen i dom är ofta torr och sprucken framförallt i närheten av dosor och uttag etc. Där har dom blivit mera utsatta för luftens syre än en bit in i röret.
Om du ändå skall göra något i huset, byt absolut ut dom, annars är det antagligen inte jätteakut. Men i samband med renovering så är det risk att dom rubbas och ev. sprickor öppnar upp. En enkel sak som att byta en strömbytare på väggen är ofta svårt utan att ett halv hekto isolering "rinner" ut.
Trodde det var därför man uppfunnit limpistolen
Under renovering av vårt hus byttes elen ut rum för rum, OM man har gamla tygklädda kablar i stålrör skall de bytas ut. Bara man petar på den frasar det till och du har ditt hekto isolering i dosan Använde dock limpistol för att "säkra" isoleringen innan jag klippte eller skruvad kabel i de gamla el dosorna.
Men, det kan va nog så svettigt.... :-/
Produkter som diskuteras: "limpistolen"
Limpistoler
Limpistoler använder smältlim i stavar som värms upp inuti pistolen och appliceras sedan smidigt genom ett tryck på avtryckaren. Idealiska för hantverk, reparationer, dekorationer och till och med lätta byggapplikationer, de är oumbärliga
Läs mer
ok då får det bli urbyte när jag kommer så långt har ett par tåtar som titta ut i pannrummet där det är 220 volt i för tillfället självklart isolerade
Produkter som diskuteras i tråden