Jag är för första gången i färd att köpa eget hus utan äkta hälft och därmed väldans färsk och mån om att inte köpa "fel". Ska på en visning i nästa vecka, men har även ögonen lite på ett hus i ett bättre område (sett till skolväg för yngsta barnet). Dock drar jag åt mig öronen av det som framkommer i besiktningsprotokollet om fukt i tak och reglade väggar och golv i källaren + fukt. Hur hade ni läst nedan? Totalt takbyte och dränering i källaren? Jag vill egentligen inte ha något hus med källare men det är väldigt tunnsått på vår bostadsmarknad för tillfället.

Fuktgenomslag via svallbrädor förekommer på minst två platser.
Tak: Fuktskador i undertak där några betongpannor kommit i olag. Betongpannorna lades tillbaka men otätheterna förekom i anslutning till vinkelränna baksida hus samt till vänster anslutande till vindskiva framsida hus. Renoveringsbehov föreligger.

Vind: Lokala mikrobiella tillväxter på insidan av yttertaket. Inga fuktskador eller hållfasthetsförsämringar noterades i virket med behov av byte av material. Orsaken till mikrobiella tillväxter beror på att det vintertid kan leta sig upp varm fuktig luft från inomhusmiljön som kondenserar mot svalare ytor detta i kombination med att klimatet ändrats på vind då vindsbjälklaget tilläggsisolerats samt att tätare fönster monterats i boendemiljön. Vanlig åtgärd är att självdragsventilationen på entreplan förstärks genom att montera tilluftsventiler i sovrum samt frånluftsfläkt med konstant lågt flöde i våtutrymme.

Källarplan har uppreglade golv och utreglade väggar,, vilka ses som riskkonstruktioner med avseende på fukt- och mikrobiell skada. Förhöjd fuktindikation har noterats och orsak och omfattning bör fastställas.
 
Spontant låter det som att man på sikt bör åtgärda dessa punkter. Dock osäker på hur tidskritiskt det är samt omfattning. Intressant om det finns bilder och fuktkvoter eller annan info att tillgå.
 
Om du inte vill ha ett hus med källare köp inte ett! ;)

Särskilt inte om det som i det här fallet har ett stort behov av renovering.
Att dränera om minskar givetvis problemen men organiska material i källaren kommer alltid vara en riskkonstruktion, enda sättet att eliminera risken är att helt enkelt avlägsna så mycket organiskt material som möjligt.

Finns det brister i takkonsttruktionen är ju åtgärd detta av största vikt, men här kan det ju räcka med mindre åtgärder för att åtgärda de akuta problemen men har taket passerat sin tekniska livslängd är ett takbyte absolut att föredra. Hellre nytt tak än nytt kök alla dagar i veckan.

Att köpa ett hus gör dom flesta människor bara ett enstaka gånger i livet om ens 1 gång, även om det tunnsått må vara råder jag dig att vänta om det inte känns helt rätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.