Hej!

Jag har hamnat i en liten tvist med en elfirma. Det rör sig inte om några stora summor, men jag måste få veta vad ni tycker.

Mycket kort beskrivning:

När vi byggde huset fick vi kabelskyddsrör av Umeå Energi. Jag behöver fler och ringde först till dem, men fick veta att de inte har någon sådan sådan försäljning.

Jag gick då till den elfirma jag anlitat senast och bad att få beställa sådana rör via dem. Jag hade skrivit ut en lista från tillverkaren, Uponor, och på den listan fanns de rör jag var intresserad av - samma som jag hade fått från Umeå Energi tidigare, men svarta den här gången. Jag berättade att jag skulle gräva ner elkabel i trädgården, bl.a. till en friggebod och en lyktstolpe. Det hela gick ganska snabbt och jag fick aldrig någon sammanlagd summa som det skulle kosta. Givetvis skulle jag ha bett om ett pris, men jag hade lite bråttom och, ja, det blev aldrig gjort.

När jag sen ska hämta rören hos firman så visar det sig att det som beställts var m y c k e t grövre rör än de jag var ute efter. Det ser närmast ut som avloppsrör. Och jag får veta att rören ska kosta
17 000 kronor! Hade rätt rör beställts hade det blivit ca 6300. Jag hade missuppfattat priset även på dessa, så jag hade blivit besviken också över detta pris - men det hade jag accepterat (jag hade förstått prislistan fel.)

Som ni förstår kan jag ju inte köpa dessa rör för 17 000 kronor. De går ju inte ens att använda till det jag hade tänkt eftersom jag ju skulle tvingas gräva enorma diken för att ens få ner dem i marken.

Nu till det roligaste. Elfirman kräver mig på 20 % av 17 000, dvs. 3 400 kronor i returavgift.

Konflikten kan sammanfattas på följande vis:

Elfirman hävdar att jag har ingått ett muntligt avtal med dem om köp av ett visst rör. Jag menar att avtalet gällde ett annat rör.

Vid avtalets upprättande specificerades aldrig priset. Hade detta gjorts hade misstaget uppdagats. Är inte en sammanlagd prissumma en viktig del i ett muntligt avtal?

Jag hade en utskriven lista över olika rör. Elfirman hävdar att avtalet gällde ett visst rör i listan. Jag hävdar att det gällde ett annat.

Utöver detta hävdar jag att:

• Elfirman borde ha insett att det rörde sig om fel rör eftersom jag vid det aktuella tillfället beskrev vad jag skulle använda dem till.
  • Elfirman borde ha upplyst mig om att det utgår en 20-procentig returavgift på just dessa rör - eftersom rören måste specialbeställas och inte finns i lager hos Ahlsells uppe på Västerslätt (vilket jag trodde). Är inte detta en viktig del av avtalets förutsättningar?

En juridiskt oviktig sak, men som för mig är ganska viktig, är att elfirman istället för att visa det minsta förståelse för min sida av saken, valde att idiotförklara mig när jag försökte förklara att jag inte hade förstått att jag - enligt dem - lagt en beställning för så mycket som 17 000 kronor.

Ok. Vad tror ni om detta? Är jag helt ute och cyklar?

Tack på förhand!

Redigerat:
M
Daniel_Andersson skrev:
  • Elfirman borde ha upplyst mig om att det utgår en 20-procentig returavgift på just dessa rör - eftersom rören måste specialbeställas och inte finns i lager hos Ahlsells uppe på Västerslätt (vilket jag trodde). Är inte detta en viktig del av avtalets förutsättningar?
Verkar vara så att konsumentköplagen ger säljaren rätt till ersättning de kostnader de har haft för att ta hem beställningen åt dig. Ska ngt annat gälla så skulle ni ha avtalat om det.

Även prövat av ARN
https://lagen.nu/arn/2002-6269

Du har lagt en beställning, elfirman har missuppfattat din beställning, om de skall kunna få betalt så är det upp till dem att bevisa att du beställt de rör som de tagit hem, du hävdar ju att det är andra rör som du beställt.

Om de skall ha 20% i returavgift på bruttopriset så kommer de att gå plus på affären även om de skickar rören i skräpcontainern, de har troligen 80 - 90% rabatt på priset som du får se.

Bestrid ev faktura på returavgift. Som konsument har du en starkare sits än ett företag. Som du skriver, ni ingick ett muntligt avtal och som alltid vid muntliga avtal blir det knas. Men du har ju inte ansvaret för att firman levererar fel (enligt dig) då ansvarar du ej heller för kostnaderna pga felleveransen.

Tack för svaren! Jag har nu läst det miksil länkar till ang. konsumentköplagen och där framgår det onekligen svart på vitt att säljaren har rätt att kräva mig på de kostnader som uppstår genom att varan returneras - vare sig den levererats eller inte. Alltså, jag kan inte kräva av säljaren att han ska upplysa mig om att det kommer att bli en eventuell returavgift.

Men, som hempularen och Villa vista skriver så är det ju fortfarande så att jag och säljaren uppenbarligen inte ingick i samma muntliga avtal. I det avtal jag ingick fanns inte de grova rören och absolut inte kostnaden 17 000. Man tycker ju att det borde ligga i säljarens intresse att åtminstone muntligt (helst skriftligt) sammanfatta en beställning i stil med: "Ja, då beställer vi nu alltså X antal rör av typen Y, och totalkostnaden blir då Z. Stämmer detta?"

Om man för över den här situationen till en situation där vi haft skriftliga avtal istället så är det ju som att vi suttit med olika avtal framför oss, som vi sen skrivit under. En sådan situation hade ju varit bisarr.

Men beställde du de rören du fick? Sa du ett artikelnummer eller pekade du i en katalog eller hur kommer det sig att firman tog hem de stora rören?

Nu har ju inte det med frågan att göra, men är det guldpläterade rör du beställde ?

50mm kabelrör/slang kan man köpa på t ex Rinkaby för från 10-15:-/m. Själv köper jag en 50m rulle dubbelväggig 50mm för under en tusenlapp hos elgrossisten. Visst, kanske inte Uponor, men vem ser det nere i marken ? Antar att det är 50mm du ville ha, då nästa vanliga storlek är just som avloppsrör (110mm). Fast du kanske behövde flera hundra meter, därav priset....

Men vad gäller din fråga så är det upp till dig att ta reda på priset, och precis lika mycket ditt ansvar att se till att beställningen blev rätt. Och vad gäller priset förutsätts du betala vad det kostar om ni inte avtalat något speciellt.
Den springande punkten för att du skall komma ur det är istället om de tagit hem rätt eller fel vara utifrån det papper du hade med dig.

Redigerat:
Hej, MagnusSt. Jag hade en utskrift med mig och där fanns hela sortimentet i en lista. Jag gav henne listan och sa att jag skulle ha samma rör som jag använt tidigare, som jag fick av Umeå Energi, och så pekade jag på dem i listan.

Det komiska är att när jag pratade med dem till en början så var jag väldigt diplomatisk och sa något i stil med: "Jag kan ju inte garantera att min pekning var hundraprocentig, men samtidigt kan det ju vara så att hon som tog emot beställningen såg fel, eller att när hon skulle skriva in artikelnumret i datorn, och hade listan i sin hand på andra sidan disken, skrev artikelnumret från fel rad." Jag menade att det var omöjligt att exakt utreda vad som gått fel.

Då får jag till svar att de omöjligen kunde ha gjort fel, eftersom de aldrig gjort fel tidigare. Väldigt intressant att just på denna elfirma finns den personal som aldrig någonsin gjort ett misstag i hela sina liv!

Sen kan åtminstone jag tycka att de som har detta till yrke, dvs. elprodukter, skulle kunna ha reagerat på först och främst summan: 17 000 kronor för 90 meter plaströr att dra över tomten till en friggebod för att lägga en eklk-kabel i. Samt att de skulle ha reagerat på att dimensionen var på tok för kraftigt för det syftet.

• Gilla
John Pohlman
  • Laddar…
Hej, Ingper! Ja, precis så reagerade jag också. Rör på rulle på Byggmax kostar ju ingenting i jämförelse. Om ni ser i min första beskrivning så hade jag läst fel i prislistan även för de klenare rören jag ville ha. Så även om jag hade fått de rör jag ville ha så hade jag tyckt att det blev väldigt dyrt. Men, då hade jag definitivt stått mitt kast och lärt mig läsa prislistor på ett bättre sätt. :)

Jag har i kommunikationen med dem aldrig hävdat att jag gjort allting perfekt i den här soppan. Jag borde ju givetvis ha frågat vad slutsumman skulle bli, dvs. vad kalaset skulle gå på. Nu i efterhand fattar jag inte hur jag kunde vara så slarvig. Men, det var ju bara några plaströr...

Har inget att tillägga i sakfrågan. Men vänd dig till en "riktig" elfirma eller återförsäljare än elkedjan när du väl ska beställa rätt rör.

• Gilla
Kåtan
  • Laddar…
Daniel_Andersson skrev:
Hej, Ingper! Ja, precis så reagerade jag också. Rör på rulle på Byggmax kostar ju ingenting i jämförelse.
Jo, reagera har du ju gjort men vad gäller priset så är det egentligen ditt eget fel som inte kollade detta. Det är nog bara att svälja.
Att de borde reagerat på grovleken håller jag inte alls med om. Det är inte alls ovanligt att lägga grova rör om man vill kunna dra lite annat också i efterhand, vilket inte är orimligt till en friggebod. Många har nog bannat sig att de lade ner för klent från början. 110mm är f.ö. en standarddimension. Vad du har för framtidsplaner kan ju egentligen inte de veta ;).

Återstår att hävda att de beställt fel. Om man hårddrar det är det firman som skall bevisa att de har beställt rätt för att kunna kräva sina pengar om det går vidare, och det kan ju bli svårt när ord står mot ord.

Redigerat:
Bloink. Det var inte meningen. Nu borttaget. Till mitt försvar vill jag framhålla att de även gör elinstallationer och skriver fram sig själva som "det kompletta elföretaget". Men, ja. Jag kommer definitivt att följa ditt råd!

ok, Ingper. Jag uppskattar dina hårda ord. Men, det som kvarstår är fortfarande huruvida jag pekade på rätt rad i listan eller inte. Jag menar att jag gjorde det. De menar att jag inte gjorde det.

Okej. I den region jag håller till har elkedjan mest småbutiker och deras få elektriker installerar mest vitvaror. Så detta är bara min åsikt utifrån min erfarenhet. Hör av dig ifall du behöver hjälp med prisuppgifter innan köp.

Daniel_Andersson skrev:
Bloink. Det var inte meningen. Nu borttaget. Till mitt försvar vill jag framhålla att de även gör elinstallationer och skriver fram sig själva som "det kompletta elföretaget". Men, ja. Jag kommer definitivt att följa ditt råd!

Daniel_Andersson skrev:
Hej, MagnusSt. Jag hade en utskrift med mig och där fanns hela sortimentet i en lista. Jag gav henne listan och sa att jag skulle ha samma rör som jag använt tidigare, som jag fick av Umeå Energi, och så pekade jag på dem i listan.
Men specificerade du att du skulle ha t.ex 50 mm rör? Diskuterade ni dimensionen? Du kan väl inte ha sagt att "du skulle ha likadana som du hade fått av Umeå energi" För det kan ju inte människan bakom disken veta vad det innebär?

Den personen bakom disken borde ju ha frågat om dimensionen det fanns olika dimensioner av samma modell? Vad svarade du isåfall då?

Har du kollat på deras fakturor om de har ngn skrivning angående faktureringsrutiner för ej lagerförda varor?
På mitt jobb har vi en sån skrivning men det är sällsynt att vi nyttjar den pga badwill, Men om det är mkt pengar och saker som aldrig kommer gå åt brukar vi ta ut avgiften.
Jobbar inte med elmaterial kan jag väl tillägga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.