3 501 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Tvist med byggfirma
Hej!
Jag har under 2007 låtit uppföra ett nytt hus.
Jag köpte stomme inkl bl.a. isolering och skivmateriel från en husleverantör.
Husleverantören levererade huset stomrest och sedan tog en byggfirma vid som jag själv har anlitat, denna firma skulle isolera stommen, montera spån och gips på väggar samt gips i tak samt bygga icke bärande innerväggar. De skulle också göra ventilationsdragningen, montera innerdörrar samt montera yttre plåtdetaljer.
Snickarna var klara i slutet av oktober med deras åtagande, de fick då viss backning på vissa innerdörrar som inte satt riktig bra, detta åtgärdades i början av november. Jag hade under sommaren påpekat att jag tyckte att en vägg buktade i överkant, men ingen åtgärd vidtogs då.
Det var ett fönster som tog i karmen när man skulle öppna och stänga det, detta påtalades för husleverantören och de skulle skicka en representant från fönsterleverantören denna representant skulle komma under vecka 51 varför jag såg det som lämpligt att ta slutbesiktningen efter att denna hade varit på plats.
Byggfirman hade efter att de monterat om dörrarna skickat ett sms för att fråga när besiktningen var, detta sms missades då jag ej har telefonen å mig på dagtid och såg ett missat samtal när jag tog telefonen och då missade att ett sms hade skickats. Jag upptäckte detta efter några dagar när en ny fråga kom där det stod att de uppfattade det hela som ej nej, (i de tidigare sms:et frågade de om jag hade någon tid för slut besiktning) dagen efter får jag en faktura från dem (fakturans text känns hotfull där man hotar med bl.a. kronofogden om den ej betalas omgående. Detta var i början av december och fönster killen dök upp drygt en vecka tidigare än planerat och jag beställde då omgående besiktning samt meddelade byggfirman när den skulle bli. Besiktningen blev i början av januari och en representant från hus leverantören var med, en representant från byggfirman, kvalitetsansvarig, besiktningsman samt jag själv (byggherre).
På mötet fick byggfirman nerslag på den vägg som jag redan ett halvår tidigare hade kommenterat, de fick även nerslag på ett väggslut som lutade ut i öppningen några centimeter på ca 2.3 meter. Byggfirman åtog sig att fixa till felen och detta skrevs in i besiktningsprotokollet. Protokollet sändes i stort set ut per omgående och snickarna var på plats ca 1.5 veckor efter besiktningen och fixade till de två felen. Målaren anlände sedan för att spackla upp det som hade åtgärdats, utbuktningen på väggen var borta och det var bara att spackla skarvar och skruvar, men de lutande väggslutet hade försetts med plåtförstärkningshörn vilket jag har på liknande ställen i övriga huset, dessa hörn hade monterats så att om målaren skulle spackla ut plåthörnen så behövdes ca 5-6 mm spackel för att för att komma ut i nivå med plåthörnet och sedan behövs utterliggare spackel utanpå plåthörnet, detta skulle innebära att väggen vid väggslutet skulle bli ca7-8 mm tjockare på varje sida vilket skulle gör att hörnet ej blev 90 grader utan väggen skulle svänga ut när man närmade sig väggslutet. Målaren ansåg ej att han kunde spackla på det hela då väggen ej skulle kunna gå att få i ett godkänt skick utan skulle bli ca 15 millimeter bredare vid väggslutet än ca 10 cm längre in vilket skulle göra att golvsockeln på varje sida skulle svänga utåt med ca 7 mm de sista 10 cm. Målaren åkte därifrån utan att ha gjort någonting, då han tyckte ej att det var lönt att smutsa ner verktygen och spackla upp den andra väggen som var åtgärdat, jag hade ingen synpunkt på detta.
En snickare var tillbaka efter några dagar och då använde han en annan typ av förstärkningshörn som man i stället spacklar fast med ett tunt lager spackel, de förra skruvades fast vilket fick då till följd att när skruven drogs i för hårt deformerades plåten så att den stack ut utanför gipsskivan vilket hade hänt vid första försöket.
Målaren kom ånyo för att spackla ut skarvar och hörn, denna gång gjorde han det också. Han hade ej satt denna typ av hörn tidigare och utifrån min bedömning la han allt för mycket spackel bakom listen vilket gjorde att väggen svällde lika mycket som den hade gjort tidigare om han hade spacklat den gamla listen (detta upptäcktes efter att han även målat väggen). Det blev ej lika mycket spackel under hela listens längd och ej heller på båda listerna vilket fick till följd att väggen blev både för bred vid väggslutet och att väggslutet ej blev vinkelrätt mot väggens längd utan blev snett framförallt i nederkant. Då jag ej var hemma vid detta tillfälle och ej kontrollerade så noga upptäckte jag ej detta förrän han var klar, jag meddelade då snickarna att väggslutet fortfarande ej var till fylles, en snickare och målaren kom efter några dagar för att se vad de skulle göra för att åtgärda felet. Målaren tyckte att det räckte med att byta en bit av plåtförstärkningen jag var tveksam till detta och sa det till snickaren som också var tveksam, men han gjorde som målaren sa och bytte de nedersta 80 centimetrarna av den ena plåtlisten. Jag meddelade också byggfirman vid detta tillfälle att ett av fönsterblecken var försmalt och ej nådde fram till smygen utan det var en glipa på ca 9 mm, han ringde då per omgående till plåtslagaren som de hade anlitat för plåtarbetena, som jag uppfattade det hela skulle plåtslagaren fixa till det hela. Fönstret är ett halvmånefönster som sitter ovanför de vanliga fönstren på plan två dvs. runt 6 meter från mark till fönstrets underkant och ca 2.50 från golvet på övervåningen till fönstrets underkant, detta har gjort att man ej har upptäckt felet förrän jag monterade takfotsinklädnad och hade en ställning på plats och detta skedde några dagar innan byggfirman och målaren var hit och skulle fixa väggen. Jag tog även bilder med kameran, dessa bilder visade jag för byggfirman när de var här.
När jag sedan skulle kontrollera resultatet var väggen fortfarande mycket sned och i ett oacceptabelt skick, jag meddelade snickarna detta fick dock ej tag i dem utan lämnade ett meddelande på mobilsvar, ena snickaren smsade att jag skulle kontakta den andra snickaren vilket jag gjorde. Han meddelade då att de ansåg att det ej var deras fel att väggslutet hade lutat utan att det var husleverantören som hade ansvarat för stomresningen och ställt upp denna vägg som är bärande. Väggen bestod endast av reglar och hade inga skivor monterade innan byggfirman tog vid och isolerade och monterade skivor på väggen. Det kan vara så att väggslutet var snett innan byggfirman tog vid det kan också vara så att skivorna som har monterats på väggen sitter något snett och sticker ut i öppningen, det kan också vara så att det finns något bakom gippskivan som sitter på väggslutet så att det ej är i lod. Jag har på en annan innervägg upptäckt att plasten (inkl skumgummilister infällda i plasten för att göra en bättre tätning mot underlager och för att ta upp ojämnheter) som innerväggen står på (betongplatta på mark) har kommit i kläm mellan regelstommen och skivan när man har monterat skivan vilket gör att gipsskivan sticker ut 4-5 mm i nederkant. Efter att ha varit i kontakt med ett antal personer bl.a. en på bostadsgaranti där jag har min byggfelsförsäkring anser man att snickarna måste påvisa att det är någon annan som har gjort fel och inte de själva, han ansåg att det var snickarnas uppgift att bevisa detta. En annan som jag har pratat med ansåg att praxis är att har man synpunkter på stommen när man tar över den skall man framföra dessa omgående innan man påbörjar arbetet på den delen, görs ej detta har man accepterat stommen och ansvarar då för slutresultatet. Jag hittar inget juridiskt stöd någon stans för någon av dessa. Jag kontaktade besiktningsmannen och han sa att snickarna hade varit i kontakt med honom och framfört sina synpunkter, fick ej egentligen kläm på vad de hade kommit fram till.
Strax därefter fick jag en faktura från byggfirman där man ville att jag skulle betala omgående, jag tog då bilder på väggen och mailade över dessa till byggfirman och frågade om de ansåg sig klara och var nöjda med resultatet, jag erhöll ej något svar utan fick ett brev från en inkassofirma, jag kontaktade per omgående inkassofirman och lämnade ett meddelande på deras telefonsvarare och sa att jag fått ett brev från dem och ville att de skulle höra av sig. Brevet innehöll ett krav på att jag skulle betala fakturen inom 5 dagar annars skulle ärendet gå till kronofogden. Inkassofirman hörde av sig och jag meddelade henne att jag ej ansåg att de var klara med sitt uppdrag och att de fortfarande hade ansvar för att fixa till felet då detta står i besiktningsprotokollet, jag sa även till henne att det fanns en plåt som de skulle ha bytt ut men som ej har blivit utbytt jag hänvisade till konsumenttjänstlagen där jag har rätt att hålla inne med 10 %. Jag meddelade även henne att jag hade skickat underlag med bilder samt frågat om de var klara och ansåg sig nöjda med resultatet men ej ännu fått något svar. Jag försökte få tag i besiktningsmannen, men han var bortrest under den veckan då det var sista april och första maj i veckan Jag meddelade henne detta och hon skulle ej vidta några åtgärder utan vänta en vecka. När jag fick tag i besiktningsmannen meddelade jag henne detta hon sa att hon skulle återkomma till mig innan hon gjorde något mer i ärendet. Efterbesiktning bokades till slutet av maj vilket framfördes till henne. När jag i mitten av maj ringde henne då jag ej hört något från henne fick jag beskedet att byggfirman ville att hon skulle gå vidare och det verkar hon ha gjort utan att höra av sig som hon hade lovat. Till efterbesiktning är både husleverantör, byggfirman och kvalitetsansvarig är kallad inkl. jag själv.
Summan jag håller inne motsvarar mindre än 5% av kontraktssumman, och enligt konsumenttjänstlagen har jag rätt att hålla inne med 10%, men jag ansåg att denna summa mer motsvarade vad det kostar att rätta till felet.
ABS 05 har används som kontrakt med snickarna.
Jag har under 2007 låtit uppföra ett nytt hus.
Jag köpte stomme inkl bl.a. isolering och skivmateriel från en husleverantör.
Husleverantören levererade huset stomrest och sedan tog en byggfirma vid som jag själv har anlitat, denna firma skulle isolera stommen, montera spån och gips på väggar samt gips i tak samt bygga icke bärande innerväggar. De skulle också göra ventilationsdragningen, montera innerdörrar samt montera yttre plåtdetaljer.
Snickarna var klara i slutet av oktober med deras åtagande, de fick då viss backning på vissa innerdörrar som inte satt riktig bra, detta åtgärdades i början av november. Jag hade under sommaren påpekat att jag tyckte att en vägg buktade i överkant, men ingen åtgärd vidtogs då.
Det var ett fönster som tog i karmen när man skulle öppna och stänga det, detta påtalades för husleverantören och de skulle skicka en representant från fönsterleverantören denna representant skulle komma under vecka 51 varför jag såg det som lämpligt att ta slutbesiktningen efter att denna hade varit på plats.
Byggfirman hade efter att de monterat om dörrarna skickat ett sms för att fråga när besiktningen var, detta sms missades då jag ej har telefonen å mig på dagtid och såg ett missat samtal när jag tog telefonen och då missade att ett sms hade skickats. Jag upptäckte detta efter några dagar när en ny fråga kom där det stod att de uppfattade det hela som ej nej, (i de tidigare sms:et frågade de om jag hade någon tid för slut besiktning) dagen efter får jag en faktura från dem (fakturans text känns hotfull där man hotar med bl.a. kronofogden om den ej betalas omgående. Detta var i början av december och fönster killen dök upp drygt en vecka tidigare än planerat och jag beställde då omgående besiktning samt meddelade byggfirman när den skulle bli. Besiktningen blev i början av januari och en representant från hus leverantören var med, en representant från byggfirman, kvalitetsansvarig, besiktningsman samt jag själv (byggherre).
På mötet fick byggfirman nerslag på den vägg som jag redan ett halvår tidigare hade kommenterat, de fick även nerslag på ett väggslut som lutade ut i öppningen några centimeter på ca 2.3 meter. Byggfirman åtog sig att fixa till felen och detta skrevs in i besiktningsprotokollet. Protokollet sändes i stort set ut per omgående och snickarna var på plats ca 1.5 veckor efter besiktningen och fixade till de två felen. Målaren anlände sedan för att spackla upp det som hade åtgärdats, utbuktningen på väggen var borta och det var bara att spackla skarvar och skruvar, men de lutande väggslutet hade försetts med plåtförstärkningshörn vilket jag har på liknande ställen i övriga huset, dessa hörn hade monterats så att om målaren skulle spackla ut plåthörnen så behövdes ca 5-6 mm spackel för att för att komma ut i nivå med plåthörnet och sedan behövs utterliggare spackel utanpå plåthörnet, detta skulle innebära att väggen vid väggslutet skulle bli ca7-8 mm tjockare på varje sida vilket skulle gör att hörnet ej blev 90 grader utan väggen skulle svänga ut när man närmade sig väggslutet. Målaren ansåg ej att han kunde spackla på det hela då väggen ej skulle kunna gå att få i ett godkänt skick utan skulle bli ca 15 millimeter bredare vid väggslutet än ca 10 cm längre in vilket skulle göra att golvsockeln på varje sida skulle svänga utåt med ca 7 mm de sista 10 cm. Målaren åkte därifrån utan att ha gjort någonting, då han tyckte ej att det var lönt att smutsa ner verktygen och spackla upp den andra väggen som var åtgärdat, jag hade ingen synpunkt på detta.
En snickare var tillbaka efter några dagar och då använde han en annan typ av förstärkningshörn som man i stället spacklar fast med ett tunt lager spackel, de förra skruvades fast vilket fick då till följd att när skruven drogs i för hårt deformerades plåten så att den stack ut utanför gipsskivan vilket hade hänt vid första försöket.
Målaren kom ånyo för att spackla ut skarvar och hörn, denna gång gjorde han det också. Han hade ej satt denna typ av hörn tidigare och utifrån min bedömning la han allt för mycket spackel bakom listen vilket gjorde att väggen svällde lika mycket som den hade gjort tidigare om han hade spacklat den gamla listen (detta upptäcktes efter att han även målat väggen). Det blev ej lika mycket spackel under hela listens längd och ej heller på båda listerna vilket fick till följd att väggen blev både för bred vid väggslutet och att väggslutet ej blev vinkelrätt mot väggens längd utan blev snett framförallt i nederkant. Då jag ej var hemma vid detta tillfälle och ej kontrollerade så noga upptäckte jag ej detta förrän han var klar, jag meddelade då snickarna att väggslutet fortfarande ej var till fylles, en snickare och målaren kom efter några dagar för att se vad de skulle göra för att åtgärda felet. Målaren tyckte att det räckte med att byta en bit av plåtförstärkningen jag var tveksam till detta och sa det till snickaren som också var tveksam, men han gjorde som målaren sa och bytte de nedersta 80 centimetrarna av den ena plåtlisten. Jag meddelade också byggfirman vid detta tillfälle att ett av fönsterblecken var försmalt och ej nådde fram till smygen utan det var en glipa på ca 9 mm, han ringde då per omgående till plåtslagaren som de hade anlitat för plåtarbetena, som jag uppfattade det hela skulle plåtslagaren fixa till det hela. Fönstret är ett halvmånefönster som sitter ovanför de vanliga fönstren på plan två dvs. runt 6 meter från mark till fönstrets underkant och ca 2.50 från golvet på övervåningen till fönstrets underkant, detta har gjort att man ej har upptäckt felet förrän jag monterade takfotsinklädnad och hade en ställning på plats och detta skedde några dagar innan byggfirman och målaren var hit och skulle fixa väggen. Jag tog även bilder med kameran, dessa bilder visade jag för byggfirman när de var här.
När jag sedan skulle kontrollera resultatet var väggen fortfarande mycket sned och i ett oacceptabelt skick, jag meddelade snickarna detta fick dock ej tag i dem utan lämnade ett meddelande på mobilsvar, ena snickaren smsade att jag skulle kontakta den andra snickaren vilket jag gjorde. Han meddelade då att de ansåg att det ej var deras fel att väggslutet hade lutat utan att det var husleverantören som hade ansvarat för stomresningen och ställt upp denna vägg som är bärande. Väggen bestod endast av reglar och hade inga skivor monterade innan byggfirman tog vid och isolerade och monterade skivor på väggen. Det kan vara så att väggslutet var snett innan byggfirman tog vid det kan också vara så att skivorna som har monterats på väggen sitter något snett och sticker ut i öppningen, det kan också vara så att det finns något bakom gippskivan som sitter på väggslutet så att det ej är i lod. Jag har på en annan innervägg upptäckt att plasten (inkl skumgummilister infällda i plasten för att göra en bättre tätning mot underlager och för att ta upp ojämnheter) som innerväggen står på (betongplatta på mark) har kommit i kläm mellan regelstommen och skivan när man har monterat skivan vilket gör att gipsskivan sticker ut 4-5 mm i nederkant. Efter att ha varit i kontakt med ett antal personer bl.a. en på bostadsgaranti där jag har min byggfelsförsäkring anser man att snickarna måste påvisa att det är någon annan som har gjort fel och inte de själva, han ansåg att det var snickarnas uppgift att bevisa detta. En annan som jag har pratat med ansåg att praxis är att har man synpunkter på stommen när man tar över den skall man framföra dessa omgående innan man påbörjar arbetet på den delen, görs ej detta har man accepterat stommen och ansvarar då för slutresultatet. Jag hittar inget juridiskt stöd någon stans för någon av dessa. Jag kontaktade besiktningsmannen och han sa att snickarna hade varit i kontakt med honom och framfört sina synpunkter, fick ej egentligen kläm på vad de hade kommit fram till.
Strax därefter fick jag en faktura från byggfirman där man ville att jag skulle betala omgående, jag tog då bilder på väggen och mailade över dessa till byggfirman och frågade om de ansåg sig klara och var nöjda med resultatet, jag erhöll ej något svar utan fick ett brev från en inkassofirma, jag kontaktade per omgående inkassofirman och lämnade ett meddelande på deras telefonsvarare och sa att jag fått ett brev från dem och ville att de skulle höra av sig. Brevet innehöll ett krav på att jag skulle betala fakturen inom 5 dagar annars skulle ärendet gå till kronofogden. Inkassofirman hörde av sig och jag meddelade henne att jag ej ansåg att de var klara med sitt uppdrag och att de fortfarande hade ansvar för att fixa till felet då detta står i besiktningsprotokollet, jag sa även till henne att det fanns en plåt som de skulle ha bytt ut men som ej har blivit utbytt jag hänvisade till konsumenttjänstlagen där jag har rätt att hålla inne med 10 %. Jag meddelade även henne att jag hade skickat underlag med bilder samt frågat om de var klara och ansåg sig nöjda med resultatet men ej ännu fått något svar. Jag försökte få tag i besiktningsmannen, men han var bortrest under den veckan då det var sista april och första maj i veckan Jag meddelade henne detta och hon skulle ej vidta några åtgärder utan vänta en vecka. När jag fick tag i besiktningsmannen meddelade jag henne detta hon sa att hon skulle återkomma till mig innan hon gjorde något mer i ärendet. Efterbesiktning bokades till slutet av maj vilket framfördes till henne. När jag i mitten av maj ringde henne då jag ej hört något från henne fick jag beskedet att byggfirman ville att hon skulle gå vidare och det verkar hon ha gjort utan att höra av sig som hon hade lovat. Till efterbesiktning är både husleverantör, byggfirman och kvalitetsansvarig är kallad inkl. jag själv.
Summan jag håller inne motsvarar mindre än 5% av kontraktssumman, och enligt konsumenttjänstlagen har jag rätt att hålla inne med 10%, men jag ansåg att denna summa mer motsvarade vad det kostar att rätta till felet.
ABS 05 har används som kontrakt med snickarna.
Redigerat av moderator:
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Jag tror inte att du har rätt att hålla inne 10% efter en godkänd slutbesiktning. Som jag förstår det sp har slutbesiktningen gjorts med resultat att entrepenaden godkänts med anmärkningar. Detta är mycket vanligt. Fram till slutbesiktningen har du rät att hålla inne 10%. Efter skutbesiktningen har du bara rätt att hålla inne så mycket som anmärkningarna är värda. Besiktningsmannen anger ofta (men är inte skyldig att göra det tror jag) ett lämpligt belopp, man får hålla inne mer om man kan visa att beloppet är för lågt (ex. genom att ta in anbud från andra).
Det låter för mig som att även 5 % är för mycket för de fel som finns.
Det låter för mig som att även 5 % är för mycket för de fel som finns.
Känner igen storyn genom att jag varit i liknande sitts.. Tyvärr så har hempularen rätt i det han säger att när slutbesiktning är gjord och godkänd så har man inte mycket att komma med.. Det är fruktansvärt tråkigt att man ska måsta bli lurad på en dröm man har.. Jag vet hur det är genom att vi varit (är) i liknande situation.. / Linda