Hej!

Vi har en väg som är ett avtalsservitut som delas med våra grannar, vi använder den lika mycket bägge två.

Vi är härskande fastighet och grannarna tjänande. I servitutet står det ingenting om vem som skall stå för underhållet.

Problemet nu är snöröjningen, i två år i rad har vi skottat/plogat 90% av gångerna. Vi har försökt ta upp problemet med våra grannar på alla möjliga sätt för att komma överens om en lösning så att alla tar sitt ansvar. Grannen är omöjlig och resonerar på ett barns nivå "vi har inte tid", "man kan skotta när man har tid" "jag jobbar jourer" "skaffa 4wd bil"osv.
Vi har inte heller tid att skotta när det snöar så mycket som det gör så vi hyr in en som plogar vägen nu och senast igår så ringde vi och tog upp frågan om delad betalning men de VÄGRAR vara med och betala och tänker skotta när det passar dem, dvs aldrig??:@

Vad gäller, kan han verkligen bara strunta i detta??? Vad kan vi göra?? Hjälp!!!:(

Jag har letat vidare på nätet och pratat med Lanmäteriet och nu hittat lite om att det kanske finns en möjlighet att ansöka om "vägsamfällighet". Någon som vet mer om det???

Som jag förstått det så kan vi ansöka om det även om grannarna inte är med på tåget???

Lizz77 skrev:
Jag har letat vidare på nätet och pratat med Lanmäteriet och nu hittat lite om att det kanske finns en möjlighet att ansöka om "vägsamfällighet". Någon som vet mer om det???

Som jag förstått det så kan vi ansöka om det även om grannarna inte är med på tåget???
Ja du kan ansöka om en utredning ang. vägsamfällighet oavsett om grannen är med på det eller ej.
Jag skulle däremot inte rekommendera det då det brukar skapa ännu mer osämja. Dessutom bör du tänka på att det är ganska många punkter som måste vara uppfyllda för att en samfällighet ska bildas. Läggs utredningen ner får du som ansökare betala hela lantmäterikostnaden själv. En utredning kan säkert gå lös på 20-25 000:-.
Det kan dessutom vara svårt att finna skäl till en vägsamfällighet när det enbart gäller 2 fastigheter och det dessutom redan finns rätt till väg via ett servitut.
Jag skulle istället råda er till att formulera om servitutet så att det tar upp hur underhåll och skötsel ska fördelas.

Skulle vara intressant att veta mer om vägen. Använder t.ex. grannen denna väg varje dag som utfart osv eller är det mest ni som kör på vägen?

Redigerat:
Lizz77 skrev:
Vad kan vi göra?? Hjälp!!!:(
Pröva och se vad som händer om ni låter bli att skotta. Parkera någon annanstans om det behövs.

hur ser vägen ut ?
bor ni sist eller ?
du kan kanske be plogaren att trycka upp en hög som blokerar grannarnas framkomlighet, som de får skotta bort själva
då kanske de fattar nåt, vet dock inte juridiken om sådant

ingemar_o skrev:
du kan kanske be plogaren att trycka upp en hög som blokerar grannarnas framkomlighet, som de får skotta bort själva
då kanske de fattar nåt, vet dock inte juridiken om sådant
Egenmäktigt förfarande

Nyfniken skrev:
Egenmäktigt förfarande

Tanken har slagit mig mer än än gång, även mer fasansfulla saker än så;)

Hela historien fick dock en trevlig vändning när jag började rota ordentligt i det här, det visade sig att det inte alls är tal om något servitut utan vägen är en gemensamhetsanläggning sedan flera år tillbaka. Alltså långt innan jag och grannen bodde där. Vi var för naiva och trodde helt sonika på det han sa, men det visade sig att killen har nollkoll på mer än ett plan.

Nu är han jättesur på oss och hälsar inte ens, han verkar tro att jag rivit upp servitutet:D

Ofta uttrycks ju en samfällighet lite slarvigt som att medlemmarna har servitut på att använda vägen, särskilt om det är någon "storbonde" elelr liknande som från början äger marken.

Gemensamhetsanläggning är bra, bara att dela kostnaderna eller arbetet rakt av, på ett årsmöte avgör man vilket som ska göras.

Lizz77 skrev:
Hela historien fick dock en trevlig vändning när jag började rota ordentligt i det här, det visade sig att det inte alls är tal om något servitut utan vägen är en gemensamhetsanläggning sedan flera år tillbaka.
Vad innebär det då? Kan du tvinga honom att betala nu?

tio_Pepe skrev:
Vad innebär det då? Kan du tvinga honom att betala nu?

Det hela blir mycket enklare då det står i avtalet att "underhåll och drift skall fördelas lika mellan delägarna". Ställer han inte upp på detta nu så kan jag kalla till ett delägarmöte på Lantmäteriet där en lanmätare närvarar och helt enkelt medlar och beslutar vad som är en rimlig lösning. Grannen blir delgiven att deltaga och dyker han inte upp så hålls mötet ändå och beslut kan tas=)
Tror dock inte att det skall gå så långt, han höll nog bara på så där när han levde i villfarelsen om att han "äger vägen" och i princip kan bete sig hur som helst. För vår del har ägandefrågan aldrig varit intressant egentligen, för oss har det alltid varit självklart att man delar på ansvaret då vi använder vägen lika mycket. Men det är bara att inse att vissa människor är inte lika begåvade som andra:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.