Nu vänder jag mig till expertisen för att få lite rådgivning. Lång historia kort är att en mängd hus på vår gata ink oss har blivit tvingade att installera en villapumpststion vid omläggning av avloppssystemen i gatorna i hela området. Vi har höjdskillnad ut mot gatan o kan således inte ha självfall.
Det kommunala va-bolaget lägger över i princip hela installationen o arbetet på den enskilde fastighetsägaren. Vi får själva anlita grävare osv o de kommer bara o installerar pumpen. Vi får också betala hela kalaset o får sedan ersättning från VA-bolaget för pumpinstallationen och servisen från pumpen ut till anslutningspunkt. Vi får sedan helt bära kostnaderna för servisen från fastighet till pump, elanslutning till pump, ev modifieringar i fastighet. Dessutom skall en söndergrävd trädgård återställas med allt det jobb det innebär.
Jag har varit mycket irriterad över detta då vi får en massa jobb o kostnader för något som vi redan har fullt fungerande (tidigare gick avloppet ut i en annan gata bakom oss som ligger lägre, va-bolaget beslutade att det inte fick se ut så längre. Har varit så sen 50-talet.)
Till det hela hör att det i VA-stadgarna går att läsa att om VA-bolaget väljer att flytta anslutningspunkt för en fastighet skall VA-bolaget stå för alla kostnader. Jag har såklart bråkat om detta men utan att ha fått varken gehör eller nån vettig förklaring mer än att ”så har styrelsen beslutat”.
Var vänder man sig för att ta detta till nästa steg?? Är det lönt att bråka eller har jag helt fattat situationen fel!
Jag tappade fattningen totalt imorse kring detta när VA-bolaget säger att jag inte hinner få ersättningen från dom innan fakturan till grävaren ska vara betald. De förutsätter alltså att jag kan ligga ute med 65 papp bara för att de skyfflat över ansvaret på oss fastighetsägare...