Har sökt på forumet och på google hur man ska bli av med Tveskärtar men inte lyckats hitta någon info alls...

Jag har aldrig varit med om så mycket tveskärtar (och gråsuggor) i hela mitt liv...

Så fort vi ställer något på gräsmattan så samlas det en massa tveskärtar under.. helt sjukt.

Vet att myrrmedel skriver att dom är effektiva mot tveskärtar.. men jag kan ju inte sprida ut det där vita på 1200kvm gräsmatta...

Jag behöver hjälp!!!
 
Tvestjärtarna kommer alltid vid denna årstid. De försvinner snart igen ;).

Jag tycker personligen att de är mest irriterande när man får stjärtsällskap till frukostkaffet i sängen tillsammans med den nyintagna morgontidningen. En tuss ammoniak eller ättika i brevlådan är ganska effektivt men måste bytas ut efter ett par dagar.

Tvestjärtar i dörrkarmarna tar jag bort med dammsugaren.

Att använda gift mot detta lilla otyg tycker jag är 'overkill'.
 
Vi har haft lika många tveskärtar hela sommaren..
 
Tvestjärtar tycker jag brukar variera rätt mycket i antal från år till år, och just i år tycker jag och många bekanta till mig (i Stockholmstrakten) att de är alldeles ovanligt många. Så ta det lugnt, den här sommaren är snart över (tyvärr i o f s) och nästa år blir de säkert inte lika många...
 
Man ska tydligen kunna rulla ihop fuktig wellpapp och lägga ut, då kryper tvestjärtarna in där under natten och på morgonen kan du göra dig av med dem (om du nu skjutsar iväg dem till annan plats eller bränner upp wellpapprullen lämnar jag till ditt omdöme och samvete att avgöra :) )
Du kan även bygga "fällor" genom att lägga träull (fuktig, antar jag) under upp och nedvända blomkrukor. Tvestjärtarna gillar fukt och mörker.
 
tackar för svaren...

Någon som har mer info om denna insekt? kanske finns någon hemsida eller liknande.. skulle vilja veta vad dom gillar/ogillar för att få dom att flytta från våran tomt...
 
Mycket jobbiga.. Har förvisso inte så värst mycket nånstans förutom i BREVLÅDAN.
Kollade i grannarnas lådor osse av plast men där fanns inga... I våran låda av plåt kryllar det av dom och så fort man sorterar posten när man tagit in den har man en drös med sig.
 
Vi har haft en explosion av insekter denna heta sommar, det kommer att ordna sig nästa år och säsongen är snart över, om nu inte nästa sommar blir lika dan. Det allt varmare klimatet kommer att gynna insekter som myror, getingar, nyckelpigor och tvestjärtar.

Vi har myggor hela året om vintern är mild, undrar när man får frossan?
 
Charlie skrev:
En klassisk lösning på detta problem är att byta ut botten i brevlådan mot en i genomskinligt material (plexiglas el dyl). Då blir det för ljust för att tvestjärtarna ska trivas...
Ahaa.. Då får man tacka för tipset.
Antar att dom är i våran låda för den har rätt stora hål i botten. Såg att i plastlådorna att dom inte har några eller så är det väldigt små hål.
 
Hade visst stavat fel när jag sökte förut... här är info från susning.nu :

En huskur för att bli av med tvestjärtar (varför man nu skulle vilja det) från oönskade ställen är att strö ut persilja. För att få tvestjärten att bosätta sig där den gör nytta kan man bygga ett bo av smala korta ihåliga bambupinnar som man t.ex. knyter runt stammen på ett bladlusangripet fruktträd.

Du kan även göra fällor av hoprullad fuktad wellpapp som du sticker ner i buskage nära huset. Gör detta på kvällen. Dagen efter kan en enda rulle innehålla hundratals tvestjärtar. Djuren dödas med hett vatten eller genom att du bränner upp de insamlade rullarna. - I brist på wellpapp kan du använda en hoprullad fuktad tidning eller en gammal disktrasa. Man kan även fylla blomkrukor med träull eller liknande och ställa dem upp och ner. Tvestjärtarna kryper gärna in i fällorna som kan vittjas varje morgon.

Klons, (tångens, gaffelns) funktion är delvis omstridd, oklar eller varierar arterna emellan; som vapen är den i allmänhet alltför klen, även om tvestjärtar ofta reagerar på angrepp ovanifrån med att hotfullt böja upp den. Tvestjärtar har vingarna konstfullt ihopvikta under de korta täckvingarna?, i samband med hantering av dem kan klon komma till användning. Slutligen kan klon användas i en fasthållande kapacitet under parningen (jfr. bondage).
 
Plexiglasbotten med hål i har hållt vår brevlåda tvestjärtsfri flera år. Fungerar utmärkt för just brevlådor!

/Elin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.