Hej forumet

Har nyligen flyttat in i ett nytt hus. Demonterade en varmvattensberedare som inte längre behövdes. Planerar att göra tvättstuga, med tvättmaskin och torktumlare, i rummet där beredaren stod. Behöver därför två 230v uttag.

Efter demonteringen mätte jag på de tre 2,5mm ledningarna som gick till beredaren. Mellan två är det 400v medan mellan de andra två kombinationerna är 230v. Min amatörmässiga slutsats är att beredaren är kopplad med två faser och en nolla eller jord.

När jag gluttar i proppskåpet ser jag att två av ledningarna går till en brytare "Häger MCN210". Var den tredje ledningen tar vägen kan jag inte utröna, sannolikt till noll-skenan eller skyddsjords-skenan. Jag sticker ogärna in fingrarna och pillar i skåpet.

Nu till min idé.

Tänkte slå av brytaren och dra de tre ledarna till ett litet nytt elskåp som jag sätter på väggen där beredaren var placerad. Först kopplar jag in en trefas jordfelsbrytare i skåpet dit jag på ovansidan kopplar de två faserna (de som tillsammans gav 400v) till L1 och L2. Den tredje ledningen som jag egentligen inte vet om det är nolla eller jord drar jag till nollan N på jordfelsbrytaren överkant.

Från jordfelsbrytarens underkant, där nollan går ut, drar jag två ledningar till nollan på de två nya uttagen.

Där ledningen gick in i jordfelsbrytaren, överkant, skarvar jag på två ledningar som blir skyddsjord i de nya uttagen.

Från jordfelsbrytarens underkant där faserna går ut drar jag en ledning till två nya brytare av typen c10 som jag placerar till höger om jordfelsbrytaren på skenan. Dessa ledningar blir sedan, efter brytaren, var sin fas i de nya uttagen.

Är detta görligt eller ska jag ägna mig åt mitt ordinarie arbete :) Att jag egentligen inte får göra det själv vet jag och sannolikt överlåter jag arbetet till en behörig. Mest nyfiken om jag har tänkt rätt.
 

Bästa svaret

Den tredje tråden är med all säkerhet skyddsjord. Och du får inte göra som du beskriver. Den tredje ledaren skulle om du kopplar som du beskrivit bli en PEN-ledare. Kombinerad skyddsjord och neutralledare. Det första problemet är att en PEN-ledare måste vara minst 10 mm². Sedan kommer frågan om gruppen är skyddad av en jordfelsbrytare i matande central. Om den är det så kommer denna omedelbart att lösa ut vid belastning av dina nya uttag.

Det finns två saker du kan göra. Det ena är att koppla om den ena av trådarna i kabeln från dvärgbrytaren till nollskenan. Sedan har du en ordinär enfasgrupp till uttag. Det andra du kan göra är att byta till en kabel med 4 ledare. (Eller 5 som är vanligare). Då har du separata ledare för nolla och jord. Sedan kan du dela upp din tvåfasgrupp till två enfasgrupper i en dosa. Du behöver ingen central för det.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Den tredje tråden är med all säkerhet skyddsjord. Och du får inte göra som du beskriver. Den tredje ledaren skulle om du kopplar som du beskrivit bli en PEN-ledare. Kombinerad skyddsjord och neutralledare. Det första problemet är att en PEN-ledare måste vara minst 10 mm². Sedan kommer frågan om gruppen är skyddad av en jordfelsbrytare i matande central. Om den är det så kommer denna omedelbart att lösa ut vid belastning av dina nya uttag.

Det finns två saker du kan göra. Det ena är att koppla om den ena av trådarna i kabeln från dvärgbrytaren till nollskenan. Sedan har du en ordinär enfasgrupp till uttag. Det andra du kan göra är att byta till en kabel med 4 ledare. (Eller 5 som är vanligare). Då har du separata ledare för nolla och jord. Sedan kan du dela upp din tvåfasgrupp till två enfasgrupper i en dosa. Du behöver ingen central för det.
Hej Avemo och tack för svar

Jag gör som du sade i ditt andra förslag. Köper en femmeters kabel EKK, 4G 1,5 mm² hos Biltema och två uttag och en dosa. Drar treledarekabel från uttagen till dosan och därefter biltemakablen från dosan fram till elcentralen. Kopplar nollan och skyddsjorden till båda men en av faserna i till varje utttag.

Därefter får elektriken komma och kontrollera mitt arbete samt koppla i ledningarna i skåpet.
 
Redigerat:
Fairlane
M mohandswe skrev:
Hej Avemo och tack för svar

Jag gör som du sade i ditt andra förslag. Köper en femmeters kabel EKK, 4G 1,5 mm² hos Biltema och två uttag. Drar ledningen från de uttagen och fram till elcentralen. Kopplar nollan och skyddsjorden på båda men en av faserna i varje uttag.

Därefter får elektriken komma och kontrollera mitt arbete samt koppla i ledningarna i skåpet.
Innan du gör det,, kontrollera med elektrikern att han är intresserad av att göra det.
 
  • Gilla
Willmanh
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Innan du gör det,, kontrollera med elektrikern att han är intresserad av att göra det.
Jag känner en som gillar att "käcka lite extra".

För övrigt är nog sötebrödsdagarna, där de har kunnat domdera över kunderna, snart över för många hantverkare.
 
  • Haha
avh67f
  • Laddar…
M mohandswe skrev:
Jag gör som du sade i ditt andra förslag. Köper en femmeters kabel EKK, 4G 1,5 mm² hos Biltema och två uttag och en dosa.
Om du nu har tänkt spara pengar genom att köpa saker själv så kan du väl åtminstone köpa kvalitetsgrejer?
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Om det är utanpåliggande installation går det ju också att lämna befintlig kabel och låta den vara en enfasgrupp. Sedan kompletterar du med en till treledare för en enfasgrupp till. Vi behöver inte fördjupa oss i den lagliga aspekten av hur och av vem det skall kopplas in. Men jag kan bara komma på fördelar med att prata med den som skall koppla in det innan du börjar göra något.
 
Men att det blir så illa att yrkesmän åker runt och "godkänner" (olagligt) hempularjobb tror jag att det aldrig blir. Varför utsätta sig för risken/ta ansvar för några enstaka kronor för att någon annan ska spara in några kronor på? Är det så illa är det bättre att byta jobb.
Ps
Elektriker brukar aldrig ha nått problem med att hitta ett jobb, varken inom eller utom sin yrkessektor.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om det är utanpåliggande installation går det ju också att lämna befintlig kabel och låta den vara en enfasgrupp. Sedan kompletterar du med en till treledare för en enfasgrupp till. Vi behöver inte fördjupa oss i den lagliga aspekten av hur och av vem det skall kopplas in. Men jag kan bara komma på fördelar med att prata med den som skall koppla in det innan du börjar göra något.
Hej igen Avemo

Eftersom två kablar inte fick plats i röret fick det bli en fyrledare till en dosa och därifrån två treledare till de två uttagen, enligt tidigare förlag.

Utan fördjupning i legaliteten gick besöket i säkringsskåpet bra. Skyddsjorden och nollan på de rätta skenorna och faserna på säkringarna.

Därefter test, först med en "uttagstestare" och sedan 3 kw värmefläkt, för att kontrollera kopplingen och att jordfelsbrytare och säkring löste ut.

Tack 👍
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.