Hej


Planerar som bäst en tvättstuga i en gammal sidobyggnad till bostadshuset. Klassisk lerstensbyggnad med mullbänk i form av bjälklag i torr sandbädd, helt oventilerad grund mao. Jag vill om möjligt behålla denna fantastiskt välfungerande golvkonstruktion men inser att det blir svårt med våtrumskraven för tvättstuga (tätskikt, golvbrunn,fall mm). Lagertekniker med skivor och tätskikt kommer antagligen att skapa problem.
Så hur löser man ekvationen? Kan man klara det med luftspalt mellan vägg och golv. och ett
i övrigt tätt golvskikt? Eller det spännande alternativet att helt strunta i kraven och förlita sig på den underliggande dräneringen i händelse av vattenläckage? Dvs köra trägolv endast.


Fler tips eller slagord..Hur skulle ni ha gjort?


A
 
Jag hade haft kvar trägolvet. Kanske hpllt den rustika känslan och någon inte så iögonfallande golvbrunn. Men allt beror på plånbok, tvättstuga så skulle jag ha golvvärme.

Min åsikt är att har du fungerande mullbänk kommer det garanterat bli problem om du lägger på något diffusionstätt. Markfukt kan man inte stänga in precis i konstruktionen.
 
Mmm jag känner till hur man kan förstöra en mullbänk över tid med täta golvskikt. Frågan är om man kan lägga ett tätskikt och sen klinker på skivor tex samt hålla en springa mellan vägg och golv öppen för att ge mullbänken chans till ventilation. Dvs tror du cirkulationen kan fungera under golv med öppningar motsatta sidor vägg, med längsgående bjälkar? Tack för din kommentar
 
Beror nog på storleken på golvet. Jag fyllde upp de sista 10cm med lecakulor. Beroende på kan det ju bli lite kallt om man ventilerar upp allt.

Vad ska du göra som är så blött. Eller vill du ha lättstädat
 
Jag ska bygga tvättstuga så lättstädad tja klart det är bra, och jag bör jobba med tätskikt och brunn för att blidka byggnormer och försäkringsbolag. Jag vill gärna bygga enligt dessa regler men samtidigt behålla en oisolerad grund med sk mullbänk. Billigt, lättinspekterat, men framförallt få ingredienser som jag alltid strävar efter. Tror inte markkylan är det största problemet då rummets värme klarar att hålla golven behagligt varma och torra. Problemet är fukten som kan uppstå och hur jag löser Boverkets/ försäkringsbolagets krav med det 100 åriga husets vilja att andas. Där kommer frågan om liftning av utrymmet under golvet in. Är det ingen som har testat detta?
 
Skulle säga att det blir svårt. Tätskikt på golvet räcker inte utan behövs upp på väggarna och då blir det svårt att ventilera.

Kan bli dyrt att jobba runt. Värna så mycket om mullbänk men ändå fullt moderniserad tvättstuga. Skulle skippa golvbrunnen och slippa tätskikt. Då räcker ju RiR och skvallerskydd.
 
Ja det är lockande att gå den vägen, enkelt. Tack Jkrister. Söker ändå någon som har testat den andra vägen som har hoppat över det sk uppviket mot vägg med tätskikt och istället släppt upp luft från marken under och kört tex klinker på gipsskivor reglat och spånskivat, lite fall vid tvättmaskin RIR och en golvbrunn under tvättmaskin för olyckor
 
Varför inte lyfta upp tvättmaskinen i ergonomisk höjd, med separat "balja" under om nu olyckan skulle vara framme Luftspalt under. Hade jag ett vackert gammalt golv med fungerande mullbänk skulle jag verkligen tveka att riva ut det.
 
  • Gilla
andersost
  • Laddar…
Ja det är ju ett bra alternativ om jag kör på trägolv. Trägolvet ligger iochförsig inte kvar då det var trasigt. Någon mer som vill flika in? Gärna på spåret med mullbänk och klinker som jag redovisade lite enkelt ovan.

A
 
Sitter i en liknande fundering. Min (ännu inte genomförda) lösning ser ut så här. Först gräver jag ut rätt mycket: 30-40 cm. Fyller med skumglas (Leca skulle säkert också funka), gjuter en platta på det och lägger golvtegel överst. Den konstruktionen borde kunna andas och med rätt fall, golvbrunn och lite koll på grejerna borde det gå bra.

Att sätta in ett tätskikt känns som ett säkert sätt att få problem med mullbänken.
 
Varför gjuta en platta om du ska ha golvtegel?

Är det inte bättre med dränerings-/isoleringsskikt och sedan golvtegel direkt för en fuktöppen och enkel konstruktion, el dränerings-/isoleringsskikt och gjuten platta samt modernt tätskikt/lösning?
 
Var den frågan till mig Oldboy? Jag tror i så fall att jag inte förstår riktigt, jag kan ju inte lägga golvtegel direkt på Hasoporet...
 
godeha skrev:
Var den frågan till mig Oldboy? Jag tror i så fall att jag inte förstår riktigt, jag kan ju inte lägga golvtegel direkt på Hasoporet...
Jo, den var tänkt till dig. Kanske inte helt givet... :surprised:

Om du lägger en markduk på Hasoporet och sedan lite sättsand el stenmjöl så kan du sätta teglet.
 
Jaha - så det blir stabilt nog? Antar att dräneringen blir bättre då. Ska fundera på det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.