Tjena

Försökte få med allt i en rubrik..
I vår 70 talskåk är tvättstugan i källaren, inredd med täta tapeter typ tunn plastmatta på väggarna och linoliummatta på golvet.

Har dragit ner all tapet nu och bakom är det gipsskivor på 3 av väggarna. En vägg vätter mot yttervärlden, jag tror att det på den utifrån sett är dräneringsgrus, asfalt betong, isolering, plast sen gips men jag kan ha fel. På de andra innerväggarna är det bara gipsskivor och på den sista väggen är det betong med puts?!? Det verkar fint överallt förutom där ytterväggen möter den inre betongväggen där ser det ut att ha varit en fuktskada tidigare, det kan ha varit gammalt från när stuprännan gick rakt ner i backen där, den leds utåt nu. Den gamla fuktskadan var bakom plastmattan på väggen, det var nog lite tätt där. Nu är mattan borta och jag kommer ha avfuktare i tvättstugan, dels för att torka tvätten men även för att jag tror det är bra för källarrummet.. vad tror ni?

Helst skulle jag vilja dra på gypsum gipsputs direkt på väggarna och sen måla vitt.

Kan man ha gypsum i tvättstugan i källaren?
Behöver jag fuktspärr eller primer? Fungerar det utan att man låser in fukt i väggarna, visst är det så att det bästa är om väggarna får andas? Gypsum utan fuktspärr och med någon bra genomsläpplig färg borde väl vara bäst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.