1 124 läst · 11 svar
1k läst
11 svar
Tvättmotor och Cirkulationspump till diskmaskin samma sak?
Min gamla Bosch diskmaskin började skramla, som att det låg lösa delar och hoppade runt i någon mekanisk del. Vid disk nummer 2 så slutade den fungera. Maskinen brummar lite som vanligt, men den spolar inte runt vattnet längre. Dock kan maskinen fylla på vatten o pumpen tömma maskinens vatten utan problem.
Vad finns det för andra mekaniska delar som kan gått sönder utöver pumpen? Finns det två pumpar? Är Tvättmotor och Cirkulationspump samma sak? Är det quickfix så vill jag laga den, annars köpa ny.
Jag har lossat luckan "sparkluckan" o där finns vattenpumpen av vit plast. Men jag kan inte se annat från den lill luckan. Jag har rengjort filter i innerbotten av diskmaskinen.
Vad finns det för andra mekaniska delar som kan gått sönder utöver pumpen? Finns det två pumpar? Är Tvättmotor och Cirkulationspump samma sak? Är det quickfix så vill jag laga den, annars köpa ny.
Jag har lossat luckan "sparkluckan" o där finns vattenpumpen av vit plast. Men jag kan inte se annat från den lill luckan. Jag har rengjort filter i innerbotten av diskmaskinen.
Diskmotor/cirkulationspumpnattugglan11 skrev:Min gamla Bosch diskmaskin började skramla, som att det låg lösa delar och hoppade runt i någon mekanisk del. Vid disk nummer 2 så slutade den fungera. Maskinen brummar lite som vanligt, men den spolar inte runt vattnet längre. Dock kan maskinen fylla på vatten o pumpen tömma maskinens vatten utan problem.
avlopspump/tömningspump
är de två pumpar som sitter i
ok tack. då är det troligen Diskmotor/cirkulationspump som gått sönder, skulle jag gissa. Alternativt drivmekaniken kopplat till motorn. (?)
Det som skramlade skramlade bara under 1 1/2 tvätt sen slutade det skramla och disckmaskinen slutade diska. Nu brummar den bara lite lätt och den går igenom tvättprogrammet utan att något händer, armarna snurrar inte, inget vatten spolar. Den klarar bara av att ta in o ut vatten. Jag tror att mekaniken eller motorn gått sönder. Pumpen fungerar.electroluxaren skrev:
Jaså var du med?Dracula skrev:Det som skramlade skramlade bara under 1 1/2 tvätt sen slutade det skramla och disckmaskinen slutade diska. Nu brummar den bara lite lätt och den går igenom tvättprogrammet utan att något händer, armarna snurrar inte, inget vatten spolar. Den klarar bara av att ta in o ut vatten. Jag tror att mekaniken eller motorn gått sönder. Pumpen fungerar.
Liknande trådar
-
Koppling till cirkulationspump läcker
Värmepumpar -
Koppling till cirkulationspump läcker
Värmepumpar -
Byte cirkulationspump till vattenburen golvvärme
Värme allmänt -
Nytta av något mer avancerat än konstant varvtal till cirkulationspumpen?
Värme allmänt -
Backventil för cirkulationspump till värmepump
Värme allmänt