1 077 läst · 16 svar
1k läst
16 svar
Tvättmaskinen välte krash.
Sida 1 av 2
Tvättmaskinen ramlade rätt ner från det upphöjda golvet i går kväll. Lät som en hög katastrof propellerkrasch innan. Min son tvättade. Vet inte vad som har hänt. Maskinen är ca 3 år. Fick den ny på reklamation när en gammal gick sönder precis inom tidsgränsen för garantin.
Vad tror ni? Går den att laga. Som tur var välte den rakt ner i en mjuk tvätthög. Jag ska väl inte själv testa den och sätta på den efter en sådan manöver. Kanske är eldfara?
Vad tror ni? Går den att laga. Som tur var välte den rakt ner i en mjuk tvätthög. Jag ska väl inte själv testa den och sätta på den efter en sådan manöver. Kanske är eldfara?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 095 inlägg
Ställ tillbaka den, väg in den med ett vattenpass så den verkligen står plant denna gången. Vet du inte hur man gör detta själv så be någon som kan. 👍
Menar du att den helt plötsligt efter 3 år inte stod plant? Den blev installerad med hjälp från butiken. Innan stod en annan tvättmaskin på samma plats i 5 år. Jag satte ett tvättmedelpaket på tvättmaskinen. Nu ett större paket. Kan det vara orsaken?I InsidersUnited skrev:
Vår maskin gick ruskigt ostadigt förra vintern, visade sig bero på att en fjäder lossnat från trumman. Grundorsak säkert obalans i trumman pga kläderna klumpat sig. Så kolla det.
Finns mjuka fötter att ställa maskinen i som tar upp vibrationerna.
Finns mjuka fötter att ställa maskinen i som tar upp vibrationerna.
Tvättar man kläder med påslakan så verka de vara osvikliga på att äta upp all lös tvättgods och det hamnar i magen i påslakan och det kan göra att det blir väldigt stor klump som maskinen inte kan omfördela och ändå försöker centrifugera...pjgb skrev:
kanske något sådant som hänt? en del maskiner har sensorer som avbryter centrifugeringsförsöket och försöker fördela om tvättgodset innan den försöker igen.
Jag använder nästan alltid tvättpåsar till påslakan numera så kan inte det hända.X xxargs skrev:Tvättar man kläder med påslakan så verka de vara osvikliga på att äta upp all lös tvättgods och det hamnar i magen i påslakan och det kan göra att det blir väldigt stor klump som maskinen inte kan omfördela och ändå försöker centrifugera...
kanske något sådant som hänt? en del maskiner har sensorer som avbryter centrifugeringsförsöket och försöker fördela om tvättgodset innan den försöker igen.
Jaha, då klarar nästan alla mina vanliga kläder 60C och mycket kräver det för att bli så rent som jag vill ha de. Även skjortorna klarar 60 men de tvättar jag i skjortprogram dels pga katthår i sängkläderna och att skjortprogrammet gör de mindre skrynkliga. Samma med jeans och ull, det körs i separata maskiner med avsedda tvättmedel, special för denim så att de inte bleks så mycket och ull med såpbaserade medel utan enzymer som annars bryter ner ullfibrerna (dessutom brukar jag använda lanolinsköljmedel för att återfetta). Jeans klarar 60 också, men inte ullen, då blir det filt.
Jeans, skjortor, t-shirts, tjocktröjor inga av dom jag kollade nu i tvättkorgen hade högre än 40 grader..MultiMan skrev:
Jaha, då klarar nästan alla mina vanliga kläder 60C och mycket kräver det för att bli så rent som jag vill ha de. Även skjortorna klarar 60 men de tvättar jag i skjortprogram dels pga katthår i sängkläderna och att skjortprogrammet gör de mindre skrynkliga. Samma med jeans och ull, det körs i separata maskiner med avsedda tvättmedel, special för denim så att de inte bleks så mycket och ull med såpbaserade medel utan enzymer som annars bryter ner ullfibrerna. Jeans klarar 60 också, men inte ullen, då blir det filt.
Jeans rekommenderas 30 grader för att inte urlaka färgen.
Vi tvättar bara sängkläder och handdukar i 60 grader..
Det är vad det står ja. Jag tvättar det i 60.R Rejäl skrev:
Tvättråden är dåligt kopplade till verkligheten.