Hej!
Som rubriken lyder så luktar tvättmaskinen mögel.
Tvättar sällan varmare än 40°.
Lukten känns tydligt om man stoppar näsan i tvättmedelsfacket, dock ingen lukt från golvbrunnen.
Har vid några tillfällen kört tvättmaskinen tom 90° med ättika med tveksamt resultat.
Läste att klorin kan skada packningar i maskinen, så det har jag inte vågat använda.
Någon som har bättre tips?
Mvh Kjell
 
lossa tvättmedelsfacket (om det går, du skrev inte vilken modell du har)
gör rent allt du kommer åt med ättika, eller dylikt.
Har du mögel där försvinner det inte av att köra tvättmaskinen.
 
  • Gilla
Takläggaren1 och 3 till
  • Laddar…
Hjälper det inte med några 90c körningar med klorin så kan din värmare ha gett upp.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Lägg i 1dl citronsyra i tvättmedelsfacket och fyll sköljmedelsfacket med ättika -kör en 90c tvätt.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Tror med på värmarfel, vi hade så på våran electrolux utan varning. Kör på varmt och känn på glaset när den är igång!
 
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
lossa tvättmedelsfacket (om det går, du skrev inte vilken modell du har)
gör rent allt du kommer åt med ättika, eller dylikt.
Har du mögel där försvinner det inte av att köra tvättmaskinen.
Det är en 8 år gammal miele.
Gjorde som du skrev såg dock skinande rent ut där.



Kjelle2 Kjelle2 skrev:
Hej!
Som rubriken lyder så luktar tvättmaskinen mögel.
Tvättar sällan varmare än 40°.
Lukten känns tydligt om man stoppar näsan i tvättmedelsfacket, dock ingen lukt från golvbrunnen.
Har vid några tillfällen kört tvättmaskinen tom 90° med ättika med tveksamt resultat.
Läste att klorin kan skada packningar i maskinen, så det har jag inte vågat använda.
Någon som har bättre tips?
Mvh Kjell
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
lossa tvättmedelsfacket (om det går, du skrev inte vilken modell du har)
gör rent allt du kommer åt med ättika, eller dylikt.
Har du mögel där försvinner det inte av att köra tvättmaskinen.
 
G GordonE skrev:
Tror med på värmarfel, vi hade så på våran electrolux utan varning. Kör på varmt och känn på glaset när den är igång!
Jo vattnet blir riktigt varmt.
 
  • Gilla
JohnnyEkan
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Hjälper det inte med några 90c körningar med klorin så kan din värmare ha gett upp.
Klorin har jag inte vågat använda eftersom det kan skada packnlngar.
 
Jag brukar köra 90 grader med en maskindisktablett (Lidls billigaste, de har ingen miljöcertifiering och diskar därmed också rent...) i trumman, ibland också ättika i facket för flytande tvättmedel. Det har alltid fungerat för mig.

Sen är det viktigt att alltid låta luckan OCH tvättmedelsfacket stå öppna efter en tvätt, gärna resten av dagen.
 
  • Gilla
Nikorasu och 6 till
  • Laddar…
Kjelle2 Kjelle2 skrev:
Klorin har jag inte vågat använda eftersom det kan skada packnlngar.
Har hört att tvättmedel nu för tiden är så miljövänliga att det lätt bildas mögel och att folk kör minst en 90°-tvätt i veckan!
 
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Låter du luckan och tvättmedelsfacket vara öppna för vädring mellan tvättarna?
 
  • Gilla
Nikorasu och 5 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Jag brukar köra 90 grader med en maskindisktablett (Lidls billigaste, de har ingen miljöcertifiering och diskar därmed också rent...)
OT: pröva pulver istället för tablett och fyll i förtvättsfacket också! Tabletter är inget bra.
Edit: gäller kanske tvättmaskin också, förtvätten är viktig att det finns tvättmedel i.
 
H Hullefar skrev:
Jag brukar köra 90 grader med en maskindisktablett (Lidls billigaste, de har ingen miljöcertifiering och diskar därmed också rent...) i trumman, ibland också ättika i facket för flytande tvättmedel. Det har alltid fungerat för mig.


Sen är det viktigt att alltid låta luckan OCH
tvättmedelsfacket stå öppna efter en tvätt, gärna resten av dagen.
Känner igen det med maskindiskmedel.
Har inte provat det, förmodligen att pga jag läst någonstans att det kan skada maskinen.
Sen lukten kom för något/några år sedan är lucka & tvättmedelsfack alltid öppna.
 
  • Gilla
Laeka1
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Låter du luckan och tvättmedelsfacket vara öppna för vädring mellan tvättarna?
Alltid öppen mellan tvättarna sedan vi började känna lukten.
 
Magnus E K
På min tvättmaskin blir det vatten kvar i tvättmedelsfacket så efter varje tvätt lossar jag och häller ur. Sen står tvättmedelsfacket och luckan öppna inte bara resten av dagen utan hela tiden till nästa tvätt. Luckorna ska bara vara stängda när maskinen går typ (samma sak med torktumlare).

Om du har tvättmaskinen i köket kan du eventuellt få lov att stänga den när du har gäster.
 
  • Gilla
  • Wow
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.