Hej,

För ett par dagar sen började tvättmaskinen låta konstigt. När man snurrar på trumman låter den typ d-d-d-d-d. Självklar lite svårt att skriva ett sånt ljud, men har en liten film också(edit. Oklart om det blev ljud i videon eller om den fungerade överhuvudtaget). Det låter för jävligt mycket när den centrifugerar. Tidigare så var det inget d-d-ljud, utan det var bara mjukt och tyst liksom.

Är det lätt att säga vad som är fel? Kan det vara värt att laga eller ska man försöka fynda nu under black week?
Kan jag testa laga själv/öppna upp för att se om det är något uppenbart?

Det är en whirlpool, inte gammal inte ny. Den följde med huset när vi köpte det för ca 2 år sen

Redigerat:
Jag får inte ljudet att fungera i klippet, vare sig i appen eller på hemsidan. Oavsett tycker jag du kan öppna upp och kolla om remmen är hel eller om lagret till trumman är slut. jag har varit med om att remmen har delat sig, men inte gått av helt, då var det en flärp som hängde med runt och gjorde ett "smack"-ljud varje varv.

Har man barn vill man ju inte stå mer än någon dag utan tvättmaskin, därför köpte jag en ny när vår (då relativt välanvända) började ha o-ljud för sig, och bytte. Den gamle kunde jag felsöka i lugn och ro, beställa och byta reservdelar och nu står den i källaren och är grov-tvättmaskin för lite skitigare stall-tyger i alla dess former.

/Fredrik

G GustavSt skrev:
Hej,

För ett par dagar sen började tvättmaskinen låta konstigt. När man snurrar på trumman låter den typ d-d-d-d-d. Självklar lite svårt att skriva ett sånt ljud, men har en liten film också(edit. Oklart om det blev ljud i videon eller om den fungerade överhuvudtaget). Det låter för jävligt mycket när den centrifugerar. Tidigare så var det inget d-d-ljud, utan det var bara mjukt och tyst liksom.

Är det lätt att säga vad som är fel? Kan det vara värt att laga eller ska man försöka fynda nu under black week?
Kan jag testa laga själv/öppna upp för att se om det är något uppenbart?

Det är en whirlpool, inte gammal inte ny. Den följde med huset när vi köpte det för ca 2 år sen

[video]
[video]
lager ras
osmart att laga
bättre med ny maskin å 5års garanti

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Video 1 saknar ljud för mig. Video 2 startar inte alls, visar bara en snurrande cirkel. Har normalt sett aldrig problem och tittar på mängder av olika klipp dagligen.

Oavsett så har returen antagligen rätt, både i analys och åtgärd.

• Gilla
returen
  • Laddar…
fattar inte vad som är fel med videon. Bara filmat med iPhone 🤷‍♂️ ena från ”bibliotek” denna andra liksom direkt vid uppladdning.

Strunt samma, får se det som tur att det skedde i anslutning till black week/friday dårå.

Tack för inputen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.