Har en tvättmaskin som köptes i mars 2019 som inte fungerar som den ska (köpt på Elgiganten).
Vi har haft servicetekniker från Siemens ute två ggr men denne hittar inga fel och påstår att den inte är sönder så vi kan inte reklamera den i dagsläget.
Fick tips av teknikern att i bland måste man själv fördela tvätten när det blir obalans i trumman pga ojämn viktfördelning när man kör badlakan och sängkläder, men det köper jag inte. Den beter sig lika dant oavsett kläder, underkläder eller ovan nämnda.
Någon som har en aning om vad det är för fel?
 
  • Gilla
ghu
  • Laddar…
Mitt tips är stötdämparna. Ibland har det kommit fett på fästena som gör att den rör sig lite för mkt.
 
A
Vonelffors Vonelffors skrev:
Mitt tips är stötdämparna. Ibland har det kommit fett på fästena som gör att den rör sig lite för mkt.
det ska vara fett i på stötdämparna överallt.
 
electroluxaren skrev:
det ska vara fett i på stötdämparna överallt.
Inte på fästena
 
A
N Nyhlén88 skrev:
Har en tvättmaskin som köptes i mars 2019 som inte fungerar som den ska (köpt på Elgiganten).
Vi har haft servicetekniker från Siemens ute två ggr men denne hittar inga fel och påstår att den inte är sönder så vi kan inte reklamera den i dagsläget.
Fick tips av teknikern att i bland måste man själv fördela tvätten när det blir obalans i trumman pga ojämn viktfördelning när man kör badlakan och sängkläder, men det köper jag inte. Den beter sig lika dant oavsett kläder, underkläder eller ovan nämnda.
Någon som har en aning om vad det är för fel?
varken siemens eller felgiganten har egna kvalificerade tekniker, det är mer tur att man får någon som är duktig och har erfarenhet samt inte minst engagerar sig. du har troligen fått ut någon lokal grottmänniska.
vad händer med tom maskin?
det låter lite som om en stötdämpare är av men det har ju proffset kontrollerat och uteslutit...
 
  • Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
A
Vonelffors Vonelffors skrev:
Inte på fästena
jo i de fallen de är lagrade i plast. gäller fjädrarna oxå
 
Sjukt konstigt att tekniska supporten på BSH säger nått annat.
 
A
Vonelffors Vonelffors skrev:
Sjukt konstigt att tekniska supporten på BSH säger nått annat.
du menar callcentret som svarar i telefon?
 
electroluxaren skrev:
du menar callcentret som svarar i telefon?
Om det är det du vill kalla dom så.
 
Vi har en Siemens IQ500 som ser ut att vara från en närliggande årgång och den beter sig aldrig på det sätt du visar, alltid varit en mycket välbalanserad maskin i alla lägen nästan oavsett hur man lastar den. Förstår inte hur en servicetekniker kan påstå att det är så här det ska vara. Jag skulle också gissat på stötdämparfel eller att någon fjäder i upphängningen lossnat. Men kanske det inte är så, om nu tekniker har kollat detta.

Vet inte om det hjälper dig men vi hade ett liknande beteende från en litet äldre LG-maskin som vi inte använt på länge men nu sattes i drift. Vibrationerna och dunkandet var mycket kraftigt och gjorde att maskinen vandrade iväg på golvet.

Jag plockade av bakre plåten och undersökte, inget fel på dämpare och upphängning. Däremot noterade jag att motorn (direktdriven maskin) var väldigt nära bakstycket när det var i monterat läge, och att detta bakstycke i tunnplåt var en smula inbucklad som gjorde rörelsemånen mindre under drift.

Jag testade att banka tillbaka den där bucklan så att bakstycket fick tillbaka sin ursprungliga form... och problemet försvann fullkomligt. Maskinen blev helt vibrationsfri och trumman rörde sig mycket lugnare under centrifugering.

Den här typen av fel tror jag att en del servicetekniker har svårt att hitta, det handlar alltså om att trumman/motorn kommer i kontakt med något i chassit under drift och att detta sätter hela systemet ur balans.
 
PS. Vår Siemens IQ500 ser faktiskt ut att vara samma årsmodell som din, identiskt utseende och köptes däromkring 2019. En mycket bra maskin, inga som helst bekymmer tvättar rent och tyst.

Kom att tänka på en sak till. Ibland när det är besvärliga laster och tvätten inte går att balansera vettigt så känner både denna Siemens-maskin och den äldre LG-maskinen av detta när den ska centrifugera. Då avbryter den för att balansera om tvätten. Gör din detta? Om inte så kanske det är något fel på den funktionen.
 
electroluxaren skrev:
varken siemens eller felgiganten har egna kvalificerade tekniker, det är mer tur att man får någon som är duktig och har erfarenhet samt inte minst engagerar sig. du har troligen fått ut någon lokal grottmänniska.
vad händer med tom maskin?
det låter lite som om en stötdämpare är av men det har ju proffset kontrollerat och uteslutit...
Vi fick ut en tekniker för tredje gången och det visade sig att trumman hängde snett pga att fjädrarna på ena sidan satt fel, vilket gjorde att trumman hängde för nära fronten och slog i och skavde...problemen är borta nu
 
H Harald Blåtumme skrev:
PS. Vår Siemens IQ500 ser faktiskt ut att vara samma årsmodell som din, identiskt utseende och köptes däromkring 2019. En mycket bra maskin, inga som helst bekymmer tvättar rent och tyst.

Kom att tänka på en sak till. Ibland när det är besvärliga laster och tvätten inte går att balansera vettigt så känner både denna Siemens-maskin och den äldre LG-maskinen av detta när den ska centrifugera. Då avbryter den för att balansera om tvätten. Gör din detta? Om inte så kanske det är något fel på den funktionen.
Problemet är löst nu och den går som den ska .
Har inte märkt av att den velar vid fördelning av tvätt innan centrifugering, inte än iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.