Är det någon som känner till om det finns tvättmaskiner som har funktionen att man ansluter den både till varmvatten och kallvatten separat och den blanda temperatur själv beroende på behov och programval?

Idag har jag en blandventil från varm och kallvatten som ständigt matar med ljummet ~30-35°C vatten, men det gör att den inte behöver värma vatten på el nått nämnvärt, men den sköljer också i ljummet vatten, det är inte riktigt optimalt även om elräkningen blir minimal så går det mer ved :rolleyes:

/R

En modern 7kg tvättmaskin drar ca 1.2 kW per tvätt, jag tror
inte det är värt besväret att köra på varmvatten.
Det tar väldigt många år att tjäna några pengar på att köpa en sådan
maskin om du inte får den gratis.

Ja, alltså nu står vi snart i behov att köpa ny tvättmaskin, så finns denna funktion i en modern tvättmaskin utan att det blir en sjukt omotiverad merkostnad så är det klart att det blir en sådan (om det finns) ? :rolleyes:

Vad jag önskar ha är en som blandar själv utan att köra på el mer än nödvändigt när jag har gratis varmvatten, det känns lite dumt att betala mer än nödvändigt :(

Du kan nog ha rätt i att det inte blir någon besparing , men vi försöker väl räknar väl lite på det så får vi se .... :rolleyes:

1,2kwh per tvätt, 56 liter vattenförbrukning per tvätt, hälften är nog värmt till 40°C vid normaltvätt, då blir det: 56/2*32*1,163/1000=1,042048KWh ~1kWh per tvätt för att värma vatten

Vi kör maskinen minst en gång per dag i genomsnitt på året med 5 i familjen (ungdomar och barn storförbrukar kläder :mad:) 1kWh*365=365kWh/år

Senast jag kollade på elräkningen betalar vi ~1,21kr/kWh med alla avgifter inräknat, då blir det 365*1,21=441,65kr/år att värma vatten till tvättmaskin årligen :surprised:

Om vi antar att maskinen håller i 10 år , under den tiden kommer strömmen inte att bli billigare , lågt räknat så stiger elen med 10% årligen, förmodligen mer, men låt säga 10%
År 1 kostar 441,65
År 2 kostar 485,82
År 3 kostar 534,40
År 4 kostar 587,83
År 5 kostar 646,62
År 6 kostar 711,28
År 7 kostar 782,41
År 8 kostar 860,65
År 9 kostar 946,72
År 10 kostar 1041,39

Alltså på 10 år har det kostat 7038,77kr att värma varmvatten till tvättmaskin och det bara till program som körs på 40°C :eek:

Så förmodligen har vi nog sparat in hela kostnaden för vad maskinen kostar att köpa!

Vi tvättar våra kläder "gratis" :D, ja det var lite till överdrift, men till halva kostnaden under maskinens livslängd, dessutom är alla år över 10 är ren bonus med dubbel besparing :rolleyes:

/R

En Cylinda fastighetstvätt kan anslutas till både varmt och kall vatten
och den drar bara 0,82 kWh per 6kg tvätt men den kostar 18500 så
det är frågan om det går att få ihop ekvationen.

Humm ... lite dyrare än vad jag budgeterat :rolleyes:

Men å andra sidan så är nog en fastighetsmaskin av en helt annan kvalitet, och i ett vanligt hushåll så är kanske inte det att överdriva att anta att livslängden mer än det dubbla jämfört med en "standard-modell" :)

Cylinda är en av de dyrare märkena, kanske finns fler märken/modeller även fastighetsmaskiner som är förberedd att anslutas till varmvatten som passar en hushållsbudget bättre :p

btw: tack för tipset om Cylindan, man kan ju alltid försöka räkna på det i alla fall :rolleyes:

/R

Lite billigare, 13690:-

000000000007430940.jpg

Mycket billigare, 6990:-

PSEEWM090P000072.jpg

hej! du som verkade jätteduktig på att räkna:)
vad innebär:
Förbrukningsvärden:
47 l vatten, 1,02 kWh el

I mina öron verkar det inte vara så stor skillnad på energiförbrukningen? Detta var Mieleprodukten (som jag för övrigt bara hört bra saker om)

Vid varmvattenanslutning drar Mielen följande:

tvttmaskin.jpg

Förbrukningsdatan finns sist i manualen

hmm, det verkade vara stor skillnad. Jag har också funderat på att skaffa en tvättmaskin som man kan koppla ihop till varmvattnet. Vi eldar med ved så det kan ju bara bli billigare.

Jag kör gärna tvätt i 70-80 grader. Det borde ju vara väldigt effektivt att ha vedeldat varmvatten så istället för att maskinen ska värma upp det!?

Man halverar förbrukningen om du ansluter till både kallt och varmt vatten 55 gr
om du tvättar varje dag som du säger så blir besparingen ungefär
250 kr om du räknar med att varmvattnet är gratis.
Kostar maskinen endast ett par tusen extra kan det vara värt det.

Ju varmare man tvättar desto större blir besparingen. Jag eldar också med ved + solfångare och kommer också att köpa en sån här maskin när den vi har ger upp. Man spar ju in vad en A+ 300liter frys drar på ett år iaf. Fler tillverkare kommer nog också med maskiner <10.000:- nu när Electrolux har en maskin där.

hehe. konkurrens gillar vi!

Jepp ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.