22 837 läst · 22 svar
23k läst
22 svar
Tvättmaskin MÅSTE ha egen säkring?
Sida 1 av 2
Hej alla
Jag har hamnat i lite diskussion med mina hantverkare angående ett rum som är under pågående renovering och tänkte fråga er kunniga byggahusare om råd. Frågan gäller huruvida tvättmaskinen måste gå på egen säkring, eller om det mest är något som brukar göras pga högt effektuttag på sådana maskiner.
Rummet är en kombinerad tvättstuga/dusch på ca 4 kvm och det finns idag en slang med 3G1,5 FK framdraget, denna ligger på en 10A säkring.
De förbrukare som finns att försörja i rummet är (angiven effekt inom parentes = min uppskattning):
- Ledbelysning (50W)
- Handukstork (100W)
- Golvvärme (400W)
- Tvättmaskin (2000W)
Totalt 2550W, eller 11,1A.
Min föreslagna lösning är att byta till en C13-säkring, vilket borde ge tillräcklig marginal även då alla förbrukare maxar, men detta landade inte bra hos hantverkarna. Snickaren, som har kontakten med elektrikern, menar att tvättmaskinen enligt regelverket skall gå på egen säkring och därför spelar det ingen roll om vi skulle sätta C13, det måste ändå dras fram nya trådar. Dessutom menade han att ingen seriös elektriker skulle göra så. Jag menar dock att det borde vara helt enligt reglerna (ca 6 m slang, förlagd bakom takgipset mellan våning 2-3), men är naturligtvis ödmjuk som lekman.
Normalt sett hade jag inte gjort en fråga av detta, men problemet är att den befintliga slangen är dragen med mycket tighta radier och troligtvis blir svår att få in nya trådar i, så jag misstänker att jag vid nydragning måste gå igenom hela hallen med utanpåliggande kabelkanal och jag har vid all tidigare renovering vinnlagt mig särskilt om att få all el dolt förlagd. Det känns retligt om jag nu ändå måste dra utanpåliggande för att komplettera. Om jag måste så måste jag, men jag kan inte se någon logisk förklaring till varför jag inte skulle kunna lägga allt på befintliga trådar enligt ovanstående.
Dessutom, i det osannolika fall att det går att få i ytterligare trådar, räcker det då att dra fram en (annan) fas till, eller måste jag även dra egen nolla? Jord?
Tacksam för era synpunkter, kan någon redogöra för vad som gäller?
Tack på förhand!
Jag har hamnat i lite diskussion med mina hantverkare angående ett rum som är under pågående renovering och tänkte fråga er kunniga byggahusare om råd. Frågan gäller huruvida tvättmaskinen måste gå på egen säkring, eller om det mest är något som brukar göras pga högt effektuttag på sådana maskiner.
Rummet är en kombinerad tvättstuga/dusch på ca 4 kvm och det finns idag en slang med 3G1,5 FK framdraget, denna ligger på en 10A säkring.
De förbrukare som finns att försörja i rummet är (angiven effekt inom parentes = min uppskattning):
- Ledbelysning (50W)
- Handukstork (100W)
- Golvvärme (400W)
- Tvättmaskin (2000W)
Totalt 2550W, eller 11,1A.
Min föreslagna lösning är att byta till en C13-säkring, vilket borde ge tillräcklig marginal även då alla förbrukare maxar, men detta landade inte bra hos hantverkarna. Snickaren, som har kontakten med elektrikern, menar att tvättmaskinen enligt regelverket skall gå på egen säkring och därför spelar det ingen roll om vi skulle sätta C13, det måste ändå dras fram nya trådar. Dessutom menade han att ingen seriös elektriker skulle göra så. Jag menar dock att det borde vara helt enligt reglerna (ca 6 m slang, förlagd bakom takgipset mellan våning 2-3), men är naturligtvis ödmjuk som lekman.
Normalt sett hade jag inte gjort en fråga av detta, men problemet är att den befintliga slangen är dragen med mycket tighta radier och troligtvis blir svår att få in nya trådar i, så jag misstänker att jag vid nydragning måste gå igenom hela hallen med utanpåliggande kabelkanal och jag har vid all tidigare renovering vinnlagt mig särskilt om att få all el dolt förlagd. Det känns retligt om jag nu ändå måste dra utanpåliggande för att komplettera. Om jag måste så måste jag, men jag kan inte se någon logisk förklaring till varför jag inte skulle kunna lägga allt på befintliga trådar enligt ovanstående.
Dessutom, i det osannolika fall att det går att få i ytterligare trådar, räcker det då att dra fram en (annan) fas till, eller måste jag även dra egen nolla? Jord?
Tacksam för era synpunkter, kan någon redogöra för vad som gäller?
Tack på förhand!
Allvetare
· Östergötland
· 4 082 inlägg
Det går inte "att bara byta till C13" utan detta måste kontrolleras från fall till fall. Detta är för övrigt att betrakta som en nödlösning och inget som är praxis. Praxis är egen grupp för tvättmaskin. Notera dock praxis. Ej krav.
Har du några uttag i rummet? Vad händer med din effektsammanställning om du lägger till 1400w dammsugare?
En helt OK lösning skulle vara att dra i två trådar till i ditt rör och göra det hela till en uppdelad trefasgrupp. Kanske 1 fas till tvättmaskin, en till golvvärme och handukstork och en för resterande. Att dra rör som man inte kan dra om trådarna i är ej att rekommendera...
Har du några uttag i rummet? Vad händer med din effektsammanställning om du lägger till 1400w dammsugare?
En helt OK lösning skulle vara att dra i två trådar till i ditt rör och göra det hela till en uppdelad trefasgrupp. Kanske 1 fas till tvättmaskin, en till golvvärme och handukstork och en för resterande. Att dra rör som man inte kan dra om trådarna i är ej att rekommendera...
Jag tolkar ditt svar här som att det inte är fel att sätta en C13, men att det då först måste bedömas som lämpligt i just detta fall. Som jag förstått saken så är det en fråga om omgivningstemperatur och kabellängd, finns något mer att ta hänsyn till?Styrman_jansson skrev:
Det ska finnas ett uttag, så om man kopplar på en hårfön (mer sannolikt) där samtidigt som tvättmaskinen går på maximal förbrukning så kommer man troligen att dra säkringen, ja.Styrman_jansson skrev:
Är det OK att dra fram bara en ytterligare fasledare i befintligt rör?Styrman_jansson skrev:
Alternativt; Är det OK att, om det är möjligt, ersätta befintliga trådar med 2,5 kvmm och höja till 16A i centralen? (Det är trångt därinne!)
Så sant som det är sagt, jag kommer aldrig att rekommendera det till någon.Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 082 inlägg
Lite förenklat så ska man kontrollera att utlösningsvilkoret (säkring löser inom föreskriven tid) uppfylles, att belastningsströmmen inte blir för hög samt att spänningsfallet ej blir för högt. För att kolla detta används en mängd olika parametrar t.ex. omgivningstemperatur, förläggningssätt, längd o.s.v. Det tråkiga svaret är att detta ska din elektriker ha koll på.HerrPeter skrev:
Båda alternativen är OK under vissa förutsättningar. Gör du en tvåfasgrupp så ska du ha automatsäkring/dvärgbrytare som bryter båda grupperna. Det finns alltid en risk att man bryter endast 1-fas och sedan tror det är spänningslöst i dosor och kopplingar.HerrPeter skrev:
Väljer man att säkra 16A så ska man som du säger byta till 2,5mm2 kablage, men var även noga med att kontrollera att apprater( uttag + ev. strömställare) är godkända för 16A.
Ok, då passar jag den frågan vidare till honom, tackar!Styrman_jansson skrev:Lite förenklat så ska man kontrollera att utlösningsvilkoret (säkring löser inom föreskriven tid) uppfylles, att belastningsströmmen inte blir för hög samt att spänningsfallet ej blir för högt. För att kolla detta används en mängd olika parametrar t.ex. omgivningstemperatur, förläggningssätt, längd o.s.v. Det tråkiga svaret är att detta ska din elektriker ha koll på.
Låter smidigt, jag har en Hager-central och det borde ju inte kosta mer än någon hundralapp i material att fixa sådan dvärg och ett par meter tråd.Styrman_jansson skrev:
Det borde inte vara några bekymmer, rummet är under uppbyggnad nu och isåfall får jag helt enkelt se till att välja material utifrån dessa förutsättningar.Styrman_jansson skrev:
Men, för att återgå till den ursprungliga frågan så skulle man alltså sammanfattningsvis kunna säga att det inte strider mot några regler att lägga andra förbrukare på samma (enfas-) matning som tvättmaskinen, rätt uppfattat?
Märkeffekten på just min maskin (kombimaskin, både TM och TT i ett) är 1850W, så jag har lagt mig lite i överkant i mina exempel. T ex en handdukstork brukar ju dra under 50W i många fall, men jag har s a s lagt mig lite på den säkra sidan.Fredrik Å skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 341 inlägg
Nej, några elsäkerhetsmässiga krav på egen gruppledning till TM/TT finns inte, det kan möjligen finnas i standarder för utförandet vilket inte riktigt anses som (säkerhets)krav. Det finns många som pluggat i TM i ett befintligt uttag som råkat finnas i närheten.HerrPeter skrev:
Det är däremot mycket god praxis att använda en egen grupp som man normalt följer vid ny/ombyggnad, och bygger om gör du ju här , även om förutsättningarna är en befintlig slang som är dåligt förlagd.
Klart är att lite mer effekt är önskvärd för de förbrukare som nämns. Jag skulle rösta på en tvåfasgrupp.
Ok, då tackar jag för svaren och hoppas på att kunna lösa mitt bekymmer utan att dra något utanpåliggande.Bo.Siltberg skrev:Nej, några elsäkerhetsmässiga krav på egen gruppledning till TM/TT finns inte, det kan möjligen finnas i standarder för utförandet vilket inte riktigt anses som (säkerhets)krav. Det finns många som pluggat i TM i ett befintligt uttag som råkat finnas i närheten.
Det är däremot mycket god praxis att använda en egen grupp som man normalt följer vid ny/ombyggnad, och bygger om gör du ju här , även om förutsättningarna är en befintlig slang som är dåligt förlagd.
Klart är att lite mer effekt är önskvärd för de förbrukare som nämns. Jag skulle rösta på en tvåfasgrupp.
Fantastiskt bra och hjälpsamt forum, detta. Många tack,
Elektrikern "ska" inte behöva ha koll på detta. Däremot elektrikerns elinstallatör.Styrman_jansson skrev:Lite förenklat så ska man kontrollera att utlösningsvilkoret (säkring löser inom föreskriven tid) uppfylles, att belastningsströmmen inte blir för hög samt att spänningsfallet ej blir för högt. För att kolla detta används en mängd olika parametrar t.ex. omgivningstemperatur, förläggningssätt, längd o.s.v. Det tråkiga svaret är att detta ska din elektriker ha koll på.
Som svar på frågan; Tråda om till 2.5 och sätt 13A.
Allvetare
· Östergötland
· 4 082 inlägg
Men varför säkra upp till 13A om risken är liten att en kontinuerlig last blir högre än 10A? Då torde det ju räcka med en 10A's säkering? Den tål ju trots allt intermittent överlast till viss del.Fredrik Å skrev:
Nej kan man undvika nödlösningar som 13A's säkringar så är det att föredra. En uppdelad två eller trefasgrupp känns som det absolut bästa alternativet. Så är man dessutom förberedd för ev. framtida laster till kostnaden av några meter FK och en lite större automatsäkring...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 341 inlägg
Startström skulle jag betrakta som ganska intermittent. Men alla alternativ som beskrivs här tycker jag är ok, det är mest en fråga om tycke och smak. Det är dock oomtvistligt att 2x10 A är mer än 1x13 A. Det kanske dyker upp ett strykjärn i ekvationen också.