Det finns ingen nolla inblandad vad jag kan se.

Jag hade fel i tvättmaskinens nätfilter när min jfb började lösa ut. Löste även ibland när diskmaskinen gick, så som någon nämnde tidigare så kan andra storförbrukare påverka.

OK, om vi antar att du har en Y koppling. Alltså varje element har ena sidan kopplad till en fas och andra sidan kopplad "andra sidan" av de övriga elementen.

Då har du vid normal drift 230V över varje element, förutsatt att alla 3 elementen har samma resistans (effekt). Du får en konstgjord nolla i sammankopplingspunkten.

Om du då vill laborera med vilket av elementen som är trasigt. Så kan du koppla bort det helt, du måste alltså ta bort det även från mittpunkten annars kan ström gå bakvägen in i elementet, och till felstället och läcka mot jord.

Då har du alltså plötsligt bara två element och två faser. Spänningen mellan två faser är 400V, nu två serikopplade element mellan faserna. Spänningsdelning ger då 200V över vardera elementet.

Att det blir 230 V över elementen när alla 3 sitter där har med fasläget på växelströmmen att göra, vi går inte in på den teorin här och nu.

• Gilla
krilon
  • Laddar…
Bra förklarat!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.