Hej,
finns det nya hårdare regler avseende installation av tvättmaskin i badrum från 2011?

Tvättmaskinen kommer hamna hyfsat intill duschväggen är det tänkt.

Som jag fattar det finns det el-installationer som klarar kraven men frågan är om det finns en toppmatad liten tvättmaskin som klarar kraven?

Zon 1 definierad för Säkervatten (VVS) är utökad till inom 1 m utanför dusch. Tidigare var det zon 2 så fort man kom utanför duschen. Men det bör väl finnas egna regler för elen? Eller gäller zon-indelningen för båd VVS och el?

Känns som ingen riktigt har koll av de jag frågat.

Tack på förhand!

/Björn

Vad är det för typ av duschvägg? En kabin eller dörrar som går att öppna eller bara en väggstump? Blir duschen "instängd"?

• Gilla
Marcus H
  • Laddar…
Det är en duschhörna där man fäller in dörrarna när den inte används.
Alltså ca 2,0 m höga tror jag. Duschhuvud ligger väl en bit ovanför.

Det blir område 1 eller 2 enligt Områden
TM ska i båda fallen hålla minst IP44.
Skillnaden är i hur den ansluts. I område 1 krävs fast anslutning medan område 2 tillåter stickpropp med uttaget placerat utanför område 2, se Skyddsmetoder

Jo inkopplingen ska man väl kunna lösa och bli godkänd.
Frågan är om tvättmaskinen klarar kraven? Den kommer stå precis utanför duschväggen som är infälld intill vägg när den inte används.

Har sett ett mått på 120 cm från blandade och det kommer vi inte klara. Sen har jag också sett på annat ställe att det kan gå bara den är utanför duschen.

Blir inte klok på det...

Jag är för lat för att kolla upp detta men måste materialet vara IP 44, alltså dammskyddad, och inte bara IP X4, alltså vattenskyddat? Electroluxmaskiner är väl IP24 har jag lite vagt i bakhuvudet.

En svängbar duschdörr anses som områdesavskiljande enligt reglerna (701.30.1), så det skulle innebära område 2 för din del. Det förutsätts dock att dörren är sådan att det inte går att använda duschen med dörren öppen (insvängd).

Måttet 120 cm gäller för en öppen dusch utan väggar, och då gäller område 1 i en radie av 120 cm från duschhuvudet.

Som sagt, TM skall minst ha kapslingsklass IPX4 i båda fallen (jag slarvade ovan där jag skrev IP44), och en sådan lär du nog hitta.

Duschväggen mot TM kan teoretiskt vara infälld mot väggen när man sätter på duschen, detta eftersom blandaren sitter bakom den andra infällda väggen. och öppnar man bara upp denna dörren kan man sätta igång duschen och ha fritt mot TM.

Electrolux alla maskiner ska vara IPX4 enligt info jag gått.

Du är väl medveten om att Säkervatten zon-indelningen är nått helt annat än zonerna ur elsäkerhetsaspekt

Bo.Siltberg skrev:
Måttet 120 cm gäller för en öppen dusch utan väggar, och då gäller område 1 i en radie av 120 cm från duschhuvudet.
Tolkar jag det då rätt, att en tvättmaskin inte får vara närmare än 120 cm från duschhuvudet, om det endast finns ett duschdraperi? :S

Ja, så tolkar jag det. Men är det ett badkar så slutar område 1 vid badkarskanten där område 2 tar vid. Frågan är var gränsen egentligen går där - räcker det med en låg kant? Spruta vatten på TM kan man göra i vilket fall så det måste vara vatten på golvet som reglerna syftar på?

Bo.Siltberg skrev:
En svängbar duschdörr anses som områdesavskiljande enligt reglerna (701.30.1), så det skulle innebära område 2 för din del. Det förutsätts dock att dörren är sådan att det inte går att använda duschen med dörren öppen (insvängd).

Som sagt, TM skall minst ha kapslingsklass IPX4 i båda fallen (jag slarvade ovan där jag skrev IP44), och en sådan lär du nog hitta.
Hur långt ut sträcker sig område 2?

Maximalt 1200 från munstycke eller 600 från karets kant

Så om blandaren inte sitter på samma vägg som dörren intill TM så räknas den inte som områdesavskiljande?
Vår blandare är tänkt att placeras på fel vägg i så fall, vi har nysatta rör där efter stambyte.
Drygt att behöva betala extra för att byta vägg. Dessutom sitter blandaren bättre där vi tänkt.

Normal användning av duschen är väl ändå med dörren stängd (utfälld). Jag tror inte vi behöver tolka reglerna till ytterligheter här. Lite vatten ska den tåla utan att orsaka kortslutning.

Det är betydligt viktigare att installera TM noggrant, att kabeln inte kommer i kläm och att den verkligen blir ordentligt skyddsjordad etc. Anslut den fast så behöver vi inte diskutera om den hamnar i område 1 eller 2.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.