4 050 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Tvättmaskin i dagvattenavlopp?
Har bilat upp i källaren för att ansluta en toalett. När jag ändå var igång och bilade så fick jag rådet att bila upp där vår gjutjärnsbrunn går och byta ut den mot en ny.
När jag började runt brunnen och följde röret så upptäckte jag att det efter en meter slutade i ett större cementrör. Är detta dagvattenavlopp? Det luktar inte så unket som avlopp annars kunde göra. Vår tvättmaskin har alltid kastat ut sitt vatten i denna brunn. Är det tillåtet eller måste tvättmaskinsvatten gå in i det riktiga avloppet?
Huset är från -61 om det har någon betydelse.
När jag började runt brunnen och följde röret så upptäckte jag att det efter en meter slutade i ett större cementrör. Är detta dagvattenavlopp? Det luktar inte så unket som avlopp annars kunde göra. Vår tvättmaskin har alltid kastat ut sitt vatten i denna brunn. Är det tillåtet eller måste tvättmaskinsvatten gå in i det riktiga avloppet?
Huset är från -61 om det har någon betydelse.
Men kan det vara avlopp jag har stött på trots att det är cementrör i plattan (cementröret verkar fortsätta med fallet längre in under plattan? Var det byggnormen -61? Eller är cementrör alltid dagvatten?
Mitt hus från -60 hade cementrör under plattan och gjutjärns-rör/brunnar som anslöt.
Har du nåt brunnslock utomhus där du kan se ner i avlopp resp dagvatten? Isf kan du hälla ut lite mjölk i avloppet och se var det rinner ut.
Har du nåt brunnslock utomhus där du kan se ner i avlopp resp dagvatten? Isf kan du hälla ut lite mjölk i avloppet och se var det rinner ut.
Rörmokaren jag tänkt anlita var snäll och kom ut igår kväll med en kamera så vi kunde filma i rören. Tydligen är hela vårt avloppsnät i grunden byggt med cementrör. Så vi har aldrig kastat ut något spillvatten från tvättmaskin i dagvatten, skönt att veta.