Jag har en tvättmaskin Bosch Serie 6, där luckan till avloppspumpen sitter längst ner till höger på fronten. Maskinen larmade om att avloppspumpen behöver rengöras. Jag tar bort den ytte luckan, men kan inte skruva loss enheten innanför. Den går att skruva 1/2-varv sedan tar det tvärstopp. Det är en plast-pigg/tagg som stoppar. Det verkar som om det är meningen att enheten ska ha flyttats några millimeter utåt så att piggen går fri från gängorna. Men enheten rör sig ingenting. Jag har inte skruvat loss den på flera år, så den är säkert helt fastkladdad med rester. Någon som har tips på hur jag kan få loss den? Känns onödigt att ta hit en servicepersonal för att skruva ut den.
Man får jucka på bra om det fastnat en tio-krona på fel ställe. Fram och tillbaka. Kan ta fram tång för att vrida med mer kraft.
Skulle man ha sönder plastbiten finns den som reservdel (men blir väl värre om man har sönder imprellern)
Skulle man ha sönder plastbiten finns den som reservdel (men blir väl värre om man har sönder imprellern)
Vi har samma maskin och jag har haft samma problem. Tar ingen tång, du kommer bara bryta sönder locken. Välta maskin en bit istället och tar loss slangen som går till pumpen, troligen något långsmal som sticker ner från slangen in i locket. I vårat fall: första gången en penna och andra gången en bit trimmertråd. Lycka till!
ta en tång med 90gradiga käftar och vrid, kan gå sönder men de kostar nästan ingenting.L Lin001 skrev:Jag har en tvättmaskin Bosch Serie 6, där luckan till avloppspumpen sitter längst ner till höger på fronten. Maskinen larmade om att avloppspumpen behöver rengöras. Jag tar bort den ytte luckan, men kan inte skruva loss enheten innanför. Den går att skruva 1/2-varv sedan tar det tvärstopp. Det är en plast-pigg/tagg som stoppar. Det verkar som om det är meningen att enheten ska ha flyttats några millimeter utåt så att piggen går fri från gängorna. Men enheten rör sig ingenting. Jag har inte skruvat loss den på flera år, så den är säkert helt fastkladdad med rester. Någon som har tips på hur jag kan få loss den? Känns onödigt att ta hit en servicepersonal för att skruva ut den.
ingen tång? ta en träbit och såga till den så du får tag om handtaget och vrid
inte det heller? ta bort fronten och plocka ur pumpen ta loss samtliga slangar och rengör
Tack för tipsen! Vi lutade tvättmaskinen bakåt och öppnade fronten i nederkant. Då kunde vi bända utbrotten tillräckligt för att koppla bort slangen. Vi hittade 3 hårspännen som hade tjofsat ihop sig. Nu funkar den som den ska igen.L Lin001 skrev:Jag har en tvättmaskin Bosch Serie 6, där luckan till avloppspumpen sitter längst ner till höger på fronten. Maskinen larmade om att avloppspumpen behöver rengöras. Jag tar bort den ytte luckan, men kan inte skruva loss enheten innanför. Den går att skruva 1/2-varv sedan tar det tvärstopp. Det är en plast-pigg/tagg som stoppar. Det verkar som om det är meningen att enheten ska ha flyttats några millimeter utåt så att piggen går fri från gängorna. Men enheten rör sig ingenting. Jag har inte skruvat loss den på flera år, så den är säkert helt fastkladdad med rester. Någon som har tips på hur jag kan få loss den? Känns onödigt att ta hit en servicepersonal för att skruva ut den.
Klicka här för att svara