Hej ,

Vilken storlek ska man ha till platta på marken.
Vad bör tvättad makadam kosta/ton i Malmöområdet utkört ?

Jag använde 16-25 tvättad makadam och den kostade 170 kr/ton inkl. frakt för 1½ år sedan.

lättare att lägga tex 8-16 och den behöver inte vara tvättad om man lägger mer än 10 cm enligt vad "min" markkille hävdar

Tvättat makadam är en skröna... Vet ni vad dom gör när den är tvättad ? Dom kör igenom ett valv med lastbilen så att makadammen bli blöt och "dammet" hamnar i botten. Vilket resulterar i att det hamnar på topp när man tippar det sen.

Sen behöver du inte ha så fint kross heller utan du kan lika väl köra med 16-32 makadam. Den packar sig fint den med och ger en bra bärighet och dränering..
Duger den till järnväg och spårväg duger den till det mesta. :)

Oj Oj tvättad makadam tvättas inte genom att lastbilen körs igenom ett fall!
Makadamen tvättas genom att den åker genom en stor tvättmaskin, en trumma med hål i och en massa vatten sköljs igenom. Men det finns alltid firmor som är oseriösa...
Fördelen med mindre storlek är att den är lite lättare att ösa och justera för hand. (järnväg byggs ju inte för hand längre) Men grövre storlek är väl lite bättre i dräneringssyfte (mer luft i samma volym) men det är ju obetydligt under ett hus.
SJ använder grövre storlek ca(50-70) bl.a pga att de inte vill ha växtlighet på banvallen ocg så ger den bättre bärighet
Ofta är ju inte matrealet det dyra, utan transporten!
-Dock är tvättad makadam det dyraste de har i grushålan
Jag hämtar tvättad makadam för (16-32) 247kr + moms /m3

P
Köpte ca 13ton (ska ha 26ton till senare) från NCC ballast förra veckan. 193kr+moms per ton inkl frakt
Nu hade dom visserligen bara 10minuters körväg Ring/maila till närmaste kross och fråga. Den enda fraktion dom hade som tvättad var 8-22.
Och jag kan säga att det är inte alls nån sand på toppen eller liknande. Den är ren som bara den.
Ringde Sydsten också och dom hade också bara 8-22. Ungefär samma pris.
Ska du skotta för hand så är inte nån fraktion större än 22 nått att rekomendera. Svårt att få in skyffeln i makadamet. 8-16 hade varit bättre för hand skottning men som sagt det fanns inte.

F
malmborg skrev:
Jag hämtar tvättad makadam för (16-32) 247kr + moms /m3
Ett ganska bra pris/m3 men hur mäter dom? Var det inte /ton?

Varför tvättad makadam? På "nittitalet" när jag jobbade jobbade med anläggning och grunder så var det alltid tvättad makadam men nu verkar det vara högst ovanligt?

Flaket på lastbilen som kommer med lasset är säkert jätterent innan...Så självklart är "tvättad makadam" jättebra....

malmborg skrev:
SJ använder grövre storlek ca(50-70) bl.a pga att de inte vill ha växtlighet på banvallen ocg så ger den bättre bärighet
Jag arbetar ju med spår man jag kanske har fel.... Iaf står det iaf i banstandarden att det skall vara 32-64 Klass1 Makadam men ....

Ursäkta att jag lägger mig i, men vad är fördelen med tvättad makadam?

Den är inte smutsig:D

Snailman
Den otvättade kan leda vatten kappilärt...

tihimas skrev:
Humor ;)

Mikael_L
Men egentligen borde man kunna låta den paddade ytan stå ett tag, till dess ett hyfsat regnväder dragit förbi, då är den väl garanterat tillräckligt tvättad? :)

Annars tror jag på att gå upp några cm i makadamskikt, så bryter den säkert kapillär stigning lika bra..

Mikael_L
tihimas skrev:
Ja tänk om man ringde och beställde ren makadam ... Vad får man då? :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.