22 543 läst · 13 svar
23k läst
13 svar
tvättad eller inte tvättad makadam och storlek?
Hej,
Efter att väldigt otrevligt ha blivit avhyst i telefon idag gör jag ett försök här istället.
Vi ska göra en tillbyggnad på 20kvm till bostadshuset. Det är planerad för platta på mark med 150cm makadam.
1. Ska makadamen vara tvättad eller inte? (vart kan man få tag på tvättad makadam, ingen verkar vilja sälja det?)
2. Vilken storlek ska vi ha på makadamen? Fick snäll höra idag att det fanns minsann 6 olika storlekar, eller fraktioner som det sas.
3. Vad ska vi lägga under fiberduken? storlek?
eller så kanske ni har något tips om vart jag kan hitta informationen...
Efter att väldigt otrevligt ha blivit avhyst i telefon idag gör jag ett försök här istället.
Vi ska göra en tillbyggnad på 20kvm till bostadshuset. Det är planerad för platta på mark med 150cm makadam.
1. Ska makadamen vara tvättad eller inte? (vart kan man få tag på tvättad makadam, ingen verkar vilja sälja det?)
2. Vilken storlek ska vi ha på makadamen? Fick snäll höra idag att det fanns minsann 6 olika storlekar, eller fraktioner som det sas.
3. Vad ska vi lägga under fiberduken? storlek?
eller så kanske ni har något tips om vart jag kan hitta informationen...
Detta blir antagligen rätt bra men kolla lite mer på denna site (ballastsverige.se)så hittar du nog infon du söker:
http://www.ballastsverige.se/upload/1099/Makadam_8_16.pdf
http://www.ballastsverige.se/upload/1099/Makadam_8_16.pdf
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 598 inlägg
Det verkar mest vara 40-talister med mögelhus som bryr sig om tvättad makadam. Jag ställde frågan till min grundläggare (som jag litar på till 100%) och svaret var att det inte finns att få tag på och att det inte behövs vid nya normala grundläggningar. Någon kan kanske vidareutveckla.
Eftersom frigoliten i viss mån är kapilärbrytande så anser nog de flesta att makadamen inte behöver vara tvättad. Du kan också själv tvätta det översta lagret av makadamen med vattenslang innan du lägger dit isoleringen om du vill.
Det där med tvättad makadam undrade jag också över, men efter att ha kollat med en mycket erfaren "byggherre", förstod jag att det är överreklamerat. Han flinade bara och sade att det beror på vilken kommun man skall göra jobbet i. En del kommuner hade aldrig hört talas om det., Och de som levererade den "tvättade .makadamen", brukade bara spola av den lite.
Så man undrar ju om det bara är ytterligare ett sätt att försöka skinna oss på!!
Så man undrar ju om det bara är ytterligare ett sätt att försöka skinna oss på!!
Å vad skulle tvättningen göra för skillnad??
Den skulle då ha en lägre kapillär stighöjd i och med att det inte är lika mycket damm på ytan av stenarna. Men tvättad makadam är dammig som fasen ändå, det blir den ju av att gnuggas under transport och tippning.
Jehander säljer tvättad kross 8-16 iallfall.. Så det borde ju gå att få tag på. Används vid tex dränering.
Som jag förstått det så torkar tvättad kross snabbare änn inte tvättad. Det är det som är skillnaden. (detta enligt min grävare).
Dock om det ligger i backen under ett hus, så borde det väll mer eller mindre alltid vara blöt. Kan ju inte vara mycket torrare tvättad iallfall.
Som jag förstått det så torkar tvättad kross snabbare änn inte tvättad. Det är det som är skillnaden. (detta enligt min grävare).
Dock om det ligger i backen under ett hus, så borde det väll mer eller mindre alltid vara blöt. Kan ju inte vara mycket torrare tvättad iallfall.
Överreklamerat eller ej. Hur många kronor mer rör det sig om jämfört med vanlig makadam? Nonsens med tvättat eller inte, frågan är om kostnadsbesparingen motiverar en chansning?
Använd tvättad makadam så vet du i alla fall att det inte blir fel!
Använd tvättad makadam så vet du i alla fall att det inte blir fel!
Liknande trådar
-
Tvättad makadam eller inte
Grund & Markarbeten -
Tvättstuga i källare eller inte?
Planlösningar -
Ska lägga golv i oisolerat utrymme. Plast eller inte?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tvättad makadam eller inte till markbädd?
Vatten & Avlopp -
Dränering, tvättade fyllmassor eller inte?
Grund & Markarbeten