När min robotklippare dog förra sommaren var det detta forum som fick liv i den igen. Hoppas på repris nu när tvättmaskinen lagt av.

Oklar ålder då vi fick den vid husköp.
Har funkat som en kocka i 1,5 år. En dag var den bara svart, ingen felkod. Jag hade en teori om att det var lucklåset. Efter lite pillade m det och ett par smällar i dörren hoppade den igång. Lyckades köra två fulla program utan problem. Nästa dag var den svart igen.

Jag har kollat uttaget, och bytt ut till ett nytt lucklås men inget livstecken.

Hur kan jag avgöra om det är moderkortet el displayen eller nått helt annat?

Alla tips mottages tacksamt

• Inuti en tvättmaskin med synligt kretskort och elektroniska komponenter, möjligt fel på moderkortet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bränt elektroniskt komponent på ett tvättmaskins kretskort, möjlig felkälla.
    Skapa konto
  • Öppnad tvättmaskinselektronik med synliga kretskort, ledningar och en programmerbar kontroller.
    Skapa konto
  • Öppen tvättmaskin som visar ett elektroniskt kretskort och lucklås, i försök att felsöka avstannad maskin.
    Skapa konto
  • Typskylt på en Samsung tvättmaskin som visar modellnummer WF80F5E5P4W och olika tekniska specifikationer.
    Skapa konto
  • Närbild av en tvättmaskinspanel med namnet 'eco bubble' och stängd, svart skärm, tecken på försök till reparation.
    Skapa konto
  • Hand håller upp ett nytt lucklås för tvättmaskin, potentiell orsak till driftstopp.
    Skapa konto
A
Jättevanligt att samsungs kretskort går sönder

Å det var tråkigt att höra. De är ju dyra. Hm.. går det att testa på nått vis om det är det som krånglar? Känns jobbigt att köpa nytt om det inte skulle vara det. Kan en tekniker se det? Funderar på om det är värt att betala en felsökningsavgift för att utesluta andra fel..

A
det är try and error som gäller i detta fall
det finns kretskort på netet för en 500.-ing

B bergs skrev:
Å det var tråkigt att höra. De är ju dyra. Hm.. går det att testa på nått vis om det är det som krånglar? Känns jobbigt att köpa nytt om det inte skulle vara det. Kan en tekniker se det? Funderar på om det är värt att betala en felsökningsavgift för att utesluta andra fel..
Löste du detta problem? Jag har exakt samma symptom på min nu...

hbokedal hbokedal skrev:
Löste du detta problem? Jag har exakt samma symptom på min nu...
Det var kretskortet. Den har gått fint sen jag bytte det och det är ju några år sen :)

B bergs skrev:
Det var kretskortet. Den har gått fint sen jag bytte det och det är ju några år sen :)
Ok, du råkar inte ha ngt mail/kvitto kvar med ett artikelnummer på delen du beställde?

• Gilla
hbokedal och 1 till
  • Laddar…
B bergs skrev:
[länk]

lycka till
det måste vara exakt rätt kretskort för att alla funktioner skall stämma

returen returen skrev:
det måste vara exakt rätt kretskort för att alla funktioner skall stämma
Fullständigt medveten om detta, behövde mest en indikering på prislapp för att avgöra om det ens var vettigt att lägga pengarna. Jag har inte hittat rätt del till min maskin på de vanligaste reservdelssidorna, så det krävs lite mer pill för att få fram. Nu fick jag iaf en hint då det kort som jag fick nummer på kostade 1700 kr...

hbokedal hbokedal skrev:
Fullständigt medveten om detta, behövde mest en indikering på prislapp för att avgöra om det ens var vettigt att lägga pengarna. Jag har inte hittat rätt del till min maskin på de vanligaste reservdelssidorna, så det krävs lite mer pill för att få fram. Nu fick jag iaf en hint då det kort som jag fick nummer på kostade 1700 kr...
normalt pris för jretskort är rnt 2000,- så det stämmer säkert

vad har du maskinnummer?

hbokedal hbokedal skrev:
Mkt pengar att chansa med men i mitt fall var det värt det. Maskiner har gått utan problem sen jag bytte för 4 år sedan.

returen returen skrev:
vad har du maskinnummer?
WW80J5426FW/EE

hbokedal hbokedal skrev:
WW80J5426FW/EE
samsung ändrar reservdelar fortare än...
finns en 000 och en001
så du skall ha antingen
DC94-07361a
eller
DC93-07361B
kostar knappt 3000.- / st

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.