eon ringde och sa att de inte gjort nåt fel (som om jag anklagar dem?) igår ställdej ag klockorna och idag går den ena ett dygn för fort. den andra går tolv minuter för fort. den som går mest fel står det 220 volt på. den andra står det 230 volt på. måste man ha som det står 240 volt på? de funkade ju i andra hus från samma tids
period..
 
Men om Eon inte har varit ute och mätt i ditt hus så kan det inte veta att anslutningarna är rätt. Vad säger elektrikern som du hade hemma?

Han borde kunna mäta om det är fel på inkommande ledare.

För mig låter det märkligt att klockorna skulle kunna gå fel, "bara" för att en ledare glappar i centralen. Om det däremot är PEN ledaren så som glappade så är det farligt (väldigt farligt). Men som sagt att det felet skulle få klockorna att gå fel låter mycket underligt.
 
jo jag vet. elektrikern som var här hemma hade inget instrument för att mäta frekvensen. vad betyder PEN?
 
Vad är det för klocka som går på nätdrift!? Vad är det för fabrikat och typ? Vad händer när man drar ur kontakten? Stannar klockan då eller?

Alla klockor jag köpt de senaste 20 åren har gått på batteri.
 
jag fattar väl att man kan ha klocka med batteri, men det löser inte om vi har elproblem i huset....
 
vad ska vi göra nu då? brukar inte alla elektriker ha verktyg som mäter frekvens?
 
Norea skrev:
jag fattar väl att man kan ha klocka med batteri, men det löser inte om vi har elproblem i huset....
Det fattar väl jag också att du fattar! Varför ska folk alltid tro att man hackar på dem!? :confused:

Men vad är det för klocka? Typ och fabrikat?
 
Norea skrev:
vad betyder PEN?

PEN-ledare är en elektrisk ledare som har gemensam funktion som skyddsjord (PE, protective earth) och neutralledare (N). Isolerad PEN-ledare ska vara grön/gul i hela sin längd med ljusblå tilläggsmärkning i ändarna.
Hämtad från "http://sv.wikipedia.org/wiki/PEN-ledare"
 
Kan du inte ta klockorna till något annat ställe och testa?
 
Verkar som det redan är testat:

Norea skrev:
de funkade ju i andra hus från samma tids
period..
 
jo de är använda innan (förra veckan)
och funkade utmärkt.
 
?? Elnätets frekvens hålls alltid inom spannet 49,9-50,1 Hz, reglering sker med vattenkraftverken...

prototypen skrev:
På förmiddagen kan elnätets frekvens sacka en hel del men det kör man ikapp på natten. CDL har två klockor, den ena styrd av nätfrekvensen och den andra av något med atomer i och så är det bara att gasa med kraftverken så att klockorna är lika, enkelt!

Protte
 
Norea> Kan du inte som nämnts tidigare beskriva vad det är för typ av klockor...bild?
Intressant att inte elektrikern eller EON följer upp vad som är fel, om det nu är något fel.
 
vanliga klockaradios. vet inte vad det spelar för roll? den ena hittar jag inget märke på, den andra hette catron tror jag.
 
Har du mycket störningar på radiomottagningen? Lyssna på AM-bandet om dina apparater har ett sådant. Sprakar det kraftigt där är det ytterligare ett tecken på elfel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.