snaggletooth skrev:
Om du stänger av allt elektriskt i huset för en stund (utom klockan), vad händer då?
har jag inte provat. det är ju massor av grejer som står på standby. vad menar du kan hända?
 
Jag tänkte mest på om det finns någon ansluten apparat någonstans i ditt hus som orsakar problemen jag just beskrev i ett tidigare inlägg.
 
Mikael_L
snaggletooth skrev:
Om du stänger av allt elektriskt i huset för en stund (utom klockan), vad händer då?
Och det är inte så besvärligt.
Ta ur alla säkringar utom till vägguttaget ifråga. Sen kopplar du manuellt ut ev utrustning som går på samma säkring.

Du kan iofs först stänga av t.ex. datorer och annat som mår bättre av kontrollerad nedstängning.
 
Norea skrev:
vi har beställt hit en elektriker men han kommer inte förrän nästa helg. ville bara veta så länge vad det kan vara.

Nästa helg, ta en elektriker som tar betalt för moms i stället.

Vet inte många elektriker som åker och felsöker ett så pass alvarligt fel 10 dar senare,(dessutom på en helg) sånt gör man omedelbart... :mad::mad::mad:

Ring en riktig elektriker.

Kan ju vara tok glapp i en central som gör detta fel, med risk för brand eller att någon för en ordentlig stöt. Vem vet vad som kan hända....
 
ok vi får ringa nån annan. den som vi kallat hit betalar moms. vi känner honom., men han vet inte att vi har detta problemet. vi har besällt hit honom för en annan installation.
 
nu har vi ringt till honom. han kommer i morgon bitti istället.
 
Klokt beslut! Berätta gärna, vad han har kommer fram till.
 
Vad ligger gränsvärdet för el-leverantören när det gäller frekvensen50hz+\-
 
Det handlar om tiondels Hz.
 
På förmiddagen kan elnätets frekvens sacka en hel del men det kör man ikapp på natten. CDL har två klockor, den ena styrd av nätfrekvensen och den andra av något med atomer i och så är det bara att gasa med kraftverken så att klockorna är lika, enkelt!

Protte
 
vad är cdl?
 
här kommer en uppdatering. elektrikern var här och skruvade isär proppskåpet. han sa något om någon sladd som måste sitta tätt och inte vara ute i luften (tror han sa nåt sånt) och om ström som kan gå in bakvägen..blabla jag förstod inte riktigt. han sa att det är det första man lär sig i skolan när man pluggar el. tydligen var det alltså en kabel som det var vajsing på, på nåt sätt. när han fixat det funkade klockorna igen.
 
Kan ha varit inkommande PEN- eller Neutral-ledare som satt löst.
 
Norea skrev:
vad är cdl?
Centrala Drifts Ledningen, styr och ställer över de större elkraftverken, vilka som ska köras och vilka som ska stå still.

Protte
 
snaggletooth skrev:
Kan ha varit inkommande PEN- eller Neutral-ledare som satt löst.

ingen aning. men inatt började klockan gå fel igen, så nu har ringt Eon som får skicka ut nån tekniker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.