finns bara FM och där låter det Ok.
 
ska jag ringa nån annan elektriker och betala en gång till, eller kräva hit eon? jag tyckte eons kille var rätt otrevlig. när han sa att de inte hade nåt fel så sa jag att hoppas det inte börjar brinna hemma hos oss då... då svarade han bara "varför skulle det göra det"? han kunde väl gett mig nåt råd om vad jag kunde göra istället. han verkade bara tycka jag var löjlig med mina klockor..
 
Och angående din fundering om frekvens, det är rätt frekvens, för den kan inte bli så pass mycket fel att man får nått bekymmer. Det är samma frekvens i hela landet hela tiden, alla "ledningar" är i princip hopkopplade och då måste frekvensen alltid vara den samma (det kan ibland vara en liten förskjutning men det är inget man kan märka).
 
Mikael_L
Norea skrev:
ska jag ringa nån annan elektriker och betala en gång till, eller kräva hit eon? jag tyckte eons kille var rätt otrevlig. när han sa att de inte hade nåt fel så sa jag att hoppas det inte börjar brinna hemma hos oss då... då svarade han bara "varför skulle det göra det"? han kunde väl gett mig nåt råd om vad jag kunde göra istället. han verkade bara tycka jag var löjlig med mina klockor..
Ja, det verkar minst sagt lurigt det där.
Själv skulle jag inte ge mig förrän orsaken var utredd.
Eller åtminståne att jag klarlagt att jag inte har något fel i elsystemet. Som några påpekat, så finns det en del lite mer allvarliga fel som kan vara på gång.

Men jag har svårt att ge dig några handfasta råd. Någon elkvalitetsmätning borde nog göras i ditt hus. Känner du någon som både är hyfsat elkunnig och har tillgång till ett oscilloskåp kan ni kolla hur ren strömmen verkar vara. Tar du en ny kontakt med någon elfirma tycker jag nästan att du ska kolla om dom har någon elkvalitetsmätare och säga att dom får komma med den.
Nu vet jag inte om en sådan mätare är någon vanlig utrustning hos elfirmorna.

Din elnätsleverantör borde däremot ha tillgång till diverse bra sådan utrustning. Problemet är om felet ligger i ditt hus, inte på deras nät.

Har du förresten provat att koppla ur all annan elförbrukning i huset än?
 
skulle nog kallat på urmakaren istället....
 
nej eftersom det tar flera timmar innan klockorna börjar gå fel igen och jag vill inte vara utan alla apparater så länge..
 
Norea skrev:
vanliga klockaradios. vet inte vad det spelar för roll? den ena hittar jag inget märke på, den andra hette catron tror jag.
Klockradio förklarar nätanslutningen. Det jag lurar på är om klockan går på nätfrekvensen eller med en intern oscillator, typ resonator eller kristall. Går den på nätfrekvensen och det är mycket sk övertoner på spänningen, enkelt uttryckt störningar, så kan klockan se en annan frekvens än 50hz (som antytts tidigare) eller också störs elektroniken ut så oscillatorn inte "går rent". Kan bero på icke avstörda motorer och/eller induktiva eller kapacitiva laster. Bor du i närheten av någon industri eller verkstad eller dylikt?
 
pefo skrev:
Klockradio förklarar nätanslutningen. Det jag lurar på är om klockan går på nätfrekvensen eller med en intern oscillator, typ resonator eller kristall. Går den på nätfrekvensen och det är mycket sk övertoner på spänningen, enkelt uttryckt störningar, så kan klockan se en annan frekvens än 50hz (som antytts tidigare) eller också störs elektroniken ut så oscillatorn inte "går rent". Kan bero på icke avstörda motorer och/eller induktiva eller kapacitiva laster. Bor du i närheten av någon industri eller verkstad eller dylikt?

vet inte hur klockan är byggd men det står 50 herz under dem. har nyss flyttat men jag tror inte här är nån verkstad i området.
 
kom på en sak. i vårt garage har förra ägaren satt in trefas uttag , 16 ampere. han mekade med bilar där. kan det påverka?
 
Vilken typ av bebyggelse (glesbygd, tätort, o.s.v.)?
 
Norea skrev:
kom på en sak. i vårt garage har förra ägaren satt in trefas uttag , 16 ampere. han mekade med bilar där. kan det påverka?
Finns inget anslutet på uttaget så har det ingen inverkan.
 
tätort. kedjehus.
 
Kan du inte snällt be en granne om du får ställa in en klocka där och testa?
 
snaggletooth skrev:
Kan du inte snällt be en granne om du får ställa in en klocka där och testa?
jo det hade varit logiskt. men de kommer nog tycka deras nya granne är helt galen. jag känner ingen här än.
 
ta med klockorna och koppla in dom på jobbet då, där vet dom väl redan ifall du är galen...;);)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.