Jag hade just påbörjat att slipa bort lite färg av fel typ från en putsad mur i lecablock när vinkelslipen dog. Den är några hundra år gammal och har aldrig varit en bra maskin, så jag har två frågor:

1) Förslag på ny vinkelslip som ger bra prestanda i förhållande till sitt pris?
2) Är det smartare att köra något annat än diamantslipskiva?

Vad gäller diamantslipskivan så tycker jag den är lite petig i hur man håller på med slipen för att ge bra resultat. Självklart är det ok att det ryker en del av putsen - den del av väggen som förra ägaren inte målade alls är rätt sleten också. Krisar det så lägger jag på nytt spackel.

När det gäller vinkelslipen så är det inte direkt så jag kör den hur mycket som helst, men det får gärna vara något som man köper en gång och aldrig mer. Det gör ju' inget om den är vettig att jobba med också, dvs det hade varit allra bäst om det gick att koppla den till grovdammsugaren såklart.

Köpte en Metabo som jag är jäkligt nöjd med, 125 mm proffsmaskin. Stark, varvtals- och någon startkontroll och något system för att minska vibrationer.

Någon möjlighet att koppla den till dammsugare?

Tror det är tillbehör.

Du ska nog ha betongslip. Typ såna: http://www.toolab.se/kategori/Betongslipar128
Helst med D-handtag så du kan kontrollera den bättre, annars brukar det vingla när man jobbar i konstiga vinklar.
Hyr en Flex eller kolla på blocket. Brukar gå på ca 1000-3000 kr begagnat och håller högt andrahandsvärde, d.v.s. du kan sälja igen efter att du är klar utan förlust om du köper begagnat.

Kan kolla hur det ligger till på hyrandet. Det fanns ingen till salu i krokarna där jag bor.

Det går bort med diamantslipskiva till vinkelslipen redan, dvs inget större vingelproblem som jag märkt av. Däremot var det ju' det där med dammet överallt...

Edit: Det hade egentligen räckt med något av denna typ för mig tror jag: http://www.contractorsdirect.com/Diteq-Teq-Grinder-Dust-Collection Någon som sett dom eller liknande i Sverige?

Redigerat:
magnu skrev:
Ett annat alternativ:
[länk]
Vet du var jag lagt min reservbilnyckel också? Du har iallafall pekat ut en tråd jag tyckte var grymt bra och bokmärkat för att inte tappa bort, men såklart har jag förträngt det helt... STORT tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.